PDA

View Full Version : Οδηγός αγοράς μεταχειρισμένης μοτοσυκλέτας


gtbike
29-12-2008, 00:46
Πως να κάνουμε τον έλεγχο μιας μεταχειρισμένης μοτοσυκλέτας μόνοι μας όσο το δυνατόν καλύτερα:

ΕΞΩΤΕΡΙΚΗ ΕΜΦΑΝΙΣΗ

Το πρώτο πράγμα που θα τσεκάρεις είναι η εξωτερική εμφάνιση. Ένα "αστέρι" μηχανάκι πρέπει να είναι στην "τρίχα", χωρίς σημάδια και γρατσουνιές οι οποίες μπορεί να υποδηλώνουν μια πτώση.
Οπότε, ελέγχουμε τα πρώτα σημεία τα οποία θα σημαδευτούν αν η μοτοσυκλέτα έχει φάει μια πτώση, και αυτά είναι:
Φλας, γκριπ ή αντίβαρα τιμονιού, μανέτες, μαρσπιέ, πεντάλ φρένου και λεβιές ταχυτήτων, καπάκι συμπλέκτη, εξατμίσεις (κάποια ή και όλα, μπορεί να έχουν αλλαχτεί μετά από κάποια πτώση, αλλά ίσως και όχι αν η ζημιά τους ήταν μηδαμινή. Αν κόβει λοιπόν το μάτι σας θα καταλάβετε).

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ

Το πρώτο πράγμα που θα πρέπει να κάνετε είναι να το βάλετε μπροστά να ακούσετε τον κινητήρα (περίεργοι μεταλλικοί θόρυβοι και αρρυθμίες του ρελαντί υποδηλώνουν φθορές και κακή κατάσταση του κινητήρα)
Ενίοτε αφήνουμε το μηχανάκι να ζεσταθεί καλά, γιατί όταν είναι κρύο δεν θα ακούσουμε και πολλά πράγματα.

Κάνεις μια καλή βόλτα ώστε να δουλέψουν τα πάντα πάνω του και να σηκώσει θερμοκρασία.
Αφού γίνει αυτό τσεκάρεις πάλι για θορύβους των κινητήρα. Κατά την βόλτα που κανείς τσεκάρεις φρένα (αν πιάνουν καλά),σασμάν (αν οι ταχύτητες κουμπώνουν σωστά και χωρίς θόρυβο, τιμόνι (αν είναι ίσιο), τροχούς (για περίεργα κουνήματα ή αναπηδήσεις), ευθυγράμμιση (αν το μηχανάκι τραβάει δεξιά η αριστερά).

Γυρνάς στο κατάστημα και σβήνεις την μοτοσυκλέτα.

Βγάζεις την τάπα του λαδιού και παίρνεις λίγο λάδι με το δάχτυλο σου και το ελέγχεις για το πάχος του και για το αν βλέπεις να γυαλίζει κάτι μέσα του κοιτώντας το στο δυνατό φως (αν έχει Ήλιο ας πούμε)
Αν δείτε κάτι σαν χρυσόσκονη μέσα...θυμηθείτε...ότι λάμπει δεν είναι χρυσός!!!Είναι ρινίσματα μέταλλου τα όποια μαρτυρούν έναν καταπονημένο και με φθορές κινητήρα.
Πολλές φορές οι καταστηματάρχες, όταν ξέρουν ότι μια μοτοσυκλέτα έχει φθορές, τους βάζουν χοντρότερα λαδιά για να μειώσουν τους θορύβους και να την πατήσει ο αγοραστής. Ο έλεγχος που μόλις όμως είπα, είναι ένας σίγουρος τρόπος να δείτε αν όντως ο κινητήρας είναι ταλαιπωρημένος, γιατί ακόμα και με χοντρότερα λάδια, όταν αυτά θα δουλέψουν θα παρασύρουν μαζί τους αυτά τα ρινίσματα.
Σκύψτε και λίγο από κάτω να δείτε για τυχόν διαρροές λαδιού από τον κινητήρα.
Επίσης και η εξάτμιση μάρτυρα σε τι κατάσταση είναι ο κινητήρας.
Μια καρβουνιασμένη απόληξη εξάτμισης δείχνει πρόβλημα.

Αν όλα είναι καλά, προχωρήστε στο επόμενο στάδιο ελέγχου.

ΚΑΙΡΙΑ ΣΗΜΕΙΑ ΕΛΕΓΧΟΥ ΓΙΑ ΤΟ ΤΣΕΚΑΡΙΣΜΑ ΤΩΝ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΩΝ ΧΙΛΙΟΜΕΤΡΩΝ

Τα χιλιόμετρα που γράφει...είναι πραγματικά? Ίσως το κυριότερο ερώτημα κάποιου που θέλει να αγοράσει μεταχειρισμένο. Και καλά να είναι από ιδιώτη...(αν και κάποιοι τα "γυρίζουν" τα χιλιόμετρα) αλλά τα καταστήματα είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα γυρίσουν τα χιλιόμετρα αν είναι πολλά.

Έτσι λοιπόν παίρνουμε για παράδειγμα, ότι θέλουμε να αγοράσουμε μια μοτοσυκλέτα 3ων ετών, η όποια θα "έχει περίπου 10.000 χιλ.
Εμένα τα 10000 χιλ μου φαίνονται λίγα για μια τριών χρονών μοτοσυκλέτα κι έτσι αρχίζω το ψάξιμο.


1) Δισκόπλακες...τι φθορά έχουν?.Αν έχουν δημιουργήσει "νύχι" στην άκρη τους ή έχουν υπερβολικές χαρακιές, μόνο 10000χιλ δεν έχει το μηχανάκι!

2) Κοιτάμε τα μαρσπιέ του οδηγού. Τι φθορά έχουν? Αν είναι λαστιχένια και λείπει πολύ υλικό από πάνω τους...μόνο 10000χιλ δεν έχει το μηχανάκι.

3) Αλυσογράναζα. Αν η αλυσίδα κάνει "γωνίες" και τα δόντια του πίσω γραναζιού είναι μυτερά, μόνο 10000χιλ δεν έχει το μηχανάκι! Όχι βέβαια ότι δεν μπορεί να γίνει έτσι η αλυσίδα και το γρανάζι μέσα σε 10000 χιλ! Μπορεί να γίνει όταν έχει γίνει ελλιπής συντήρηση ή και καθόλου συντήρηση.
Πάντα ότι βλέπουμε το συσχετίζουμε και με τους άλλους έλεγχους μας.

4) Αν η μοτοσυκλέτα είναι εντουροειδές – μοταρντ - ον οφ, συνήθως έχει κάποιες "γλίστρες" για την αλυσίδα μετάδοσης της κίνησης στον τροχό. Αυτές οι γλίστρες βρίσκονται κοντά στο μπροστινό γρανάζι, εκεί που δένει το ψαλίδι με το πλαίσιο. Συνήθως υπάρχει μια πλατιά τοποθετημένη πάνω στο ψαλίδι που σέρνεται η αλυσίδα και κάποια ή κάποιες σε μορφή ράουλου (κυλινδρικές) πάνω και κάτω από την αλυσίδα τοποθετημένες στο πλαίσιο εκεί που ενώνεται με το ψαλίδι.(Σκύψτε λίγο...θα τις δείτε)

Αν αυτές οι γλίστρες λοιπόν έχουν βαθιές χαρακιές...μόνο 10000 χιλ δεν έχει η μοτοσυκλέτα!

5) Έλεγχος της εξάτμισης για τυχόν σκουριές ή και τρύπες από σκουριά (ειδικά στο κάτω μέρος...είπαμε...αν δεν σκύψεις αρκετά...δεν θα δεις τίποτα)

Συνεπώς, αν κατά τον Έλενο διαπιστωθεί πως κάποια από αυτά τα υλικά είναι με σοβαρές φθορές, πάει να πει πως η μοτοσυκλέτα έχει πολύ περισσότερα χιλιόμετρα στην πλάτη της απ όσα λέει το κοντέρ!!!

Αν όλα όμως είναι καλά και αποδεκτά, συνεχίζουμε.

....

gtbike
29-12-2008, 00:46
ΤΡΟΧΟΙ-ΡΟΥΛΕΜΑΝ-ΤΙΜΟΝΙ

Ελέγχουμε τις τσιμούχες του πιρουνιού για διαρροές λαδιών.
Ελέγχουμε τις τσιμούχες των τροχών για διαρροές γράσου.
Σηκώνουμε στο διπλό σταντ την μοτοσυκλέτα(αν έχει...διαφορετικά ζητάμε βοήθεια από κάποιον φίλο που είμαστε μαζί ή από τον ίδιο τον καταστηματάρχη) και γυρίζουμε με το χέρι δυνατά τον μπροστινό και μετά τον πισινό τροχό, ώστε να ακούσουμε τυχόν θόρυβο από τα ρουλεμάν του ή και να δούμε αν η ζάντα είναι ίσια και δεν κάνει οχτάρια (Οι ζάντες κοστίζουν αρκετά)
Αν η μοτοσυκλέτα έχει τροχούς με ακτίνες, ελέγχουμε αν όλες οι ακτίνες είναι στην θέση τους και δεν είναι κάποιες στρίβεις.
Επίσης όταν η μοτοσυκλέτα είναι στο διπλό σταντ, πιέζει κάποιος την ουρά της ώστε να σηκωθεί ο εμπρόσθιος τροχός στον αέρα και μείς με πολύ απαλές κινήσεις, κουνάμε το τιμόνι δεξιά αριστερά, από την ευθεία του.
Αν νιώσουμε κάποιο "σκάλωμα" στο σημείο που το τιμόνι είναι εντελώς ευθεία, αυτό σημαίνει ότι έχουν πρόβλημα τα ρουλεμάν του λαιμού. Το όποιο πρόβλημα το οικονόμησαν από τα πολλά χιλιόμετρα ή από καμία πτώση.

ΦΡΕΝΑ

Ελέγχουμε επίσης για διαρροές του συστήματος των φρένων. Αν δούμε υγρασίες των σωλήνων στις ενώσεις με δαγκάνες και αντλίες, κάτι συμβαίνει. Επίσης υγρασία από υγρά φρένων μπορεί να βγαίνει και από τα κυλινδρικά των δαγκάνων αλλά δεν φαίνεται εύκολα. Εκεί πρέπει να τσεκάρουμε αν η μοτοσυκλέτα φρενάρει κανονικά στην βόλτα που θα κάνουμε. Αν όχι πάει να πει πως κάποιο "λιπαντικό" έχει βρέξει τα τακάκια και την δισκοπωλεία και πιθανόν είναι DOT4 (Εκτός πια κι αν τα τακάκια έχουν πιάσει μέταλλο ή η δισκόπλακα/ες έχουν γίνει τσιγαρόχαρτα.

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ

Ελέγχουμε επίσης τις αναρτήσεις, κρατώντας την μοτοσυκλέτα εντελώς όρθια χωρίς να είμαστε πάνω της και πιέζοντας τις αναρτήσεις της εναλλάξ.

Αν δούμε γρήγορες επαναφορές και τραμπαλίσου πάει να πει ότι οι αναρτήσεις δεν έχουν πια απόσβεση, πράγμα που σημαίνει πως χρήζουν αντικατάστασης /επισκευής.
Επίσης μπορούμε να δούμε αν υπάρχουν λάδια στο εμβολο του αμορτισέρ ή πάνω στα καλάμια του πιρουνιού.

ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ

Τσεκάρουμε αν δουλεύουν τα πάντα και σωστά πάνω στην μοτοσυκλέτα. Φωτά φλας ΣΤΟΠ κόρνα σινιάλο διακόπτες, ενδεικτικές λυχνίες ταμπλό και φυσικά σωστή λειτουργιά του κινητήρα χωρίς ρεταρίσματα.

ΤΑΜΠΛΟ

Ελέγχουμε αν δουλεύουν τα πάντα πάνω του. Κοντέρ, στροφόμετρο, δείκτης βενζίνη, θερμόμετρο κ.λπ.

Αν τα βρείτε λοιπόν όλα ΟΚ ή σε μια ανεκτή κατάσταση, προχέατε στην αγορά της μοτοσυκλέτας.
Αν κάποια πράγματα πάνω της δείτε πως όντως έχουν πρόβλημα και δεν είναι σημαντικά, και χρήζουν αντικατάστασης, προσπαθήστε να κόψετε από την τιμή πώλησης την άξια της αντικατάστασης τους.

Αν δείτε σοβαρές φθορές ...καλύτερα θα είναι να κοιτάξετε κάτι άλλο.!!!

Ελπίζω να βοήθησα. Όποιος έχει επιπλέον γνώσεις παρακαλώ ας μας τις μεταδώσει!!!!




.....

ΛΕΟΝΤΟΚΑΡΔΟΣ
29-12-2008, 00:52
Ωραίος ο φίλος μας !!

Αρκετά απ' αυτά είναι λίγο ως πολύ γνωστά,

αλλά μια υπενθύμιση μας βοηθάει πολύ !!

Arkas
29-12-2008, 00:57
Ωραίος ο παίκτης.

syan
29-12-2008, 02:00
Ευχαριστούμε Γιάννη για το χρήσιμο post μεταχειρισμένου!