PDA

View Full Version : Αλυσίδα αυτός ο άγνωστος!!!!!


arisxios
09-06-2009, 20:00
Πολλά πόστ και γενικά συζητήσεις γίνονται για αυτό το περίεργο μεταλλικό φίδι που βρίσκεται εκεί δίπλα στον τροχό της μοτό μας.
Τι είναι; Για ποιόν λόγο είναι εκεί; Ποιος είμαι και που βαδίζω σε τούτο τον κόσμο;
Το παρόν θα προσπαθήσει να απαντήσει σε αυτά ακριβώς τα ερωτήματα αναφέροντας τα βασικά και πιο καθημερινά ερωτήματα που αφορούν τις αλυσίδες.

Καταρχάς η αλυσίδα αποτελεί τον τελευταίο κρίκο στο σύστημα παραγωγής / μεταδοσης δύναμης. Είναι το εξάρτημα που αναλαμβάνει την μεταφορά της δύναμης (έργου στην ουσία αλλά ας κρατήσουμε τα πράγματα απλά) που παράγει το πιστόνι/κύλινδρος στον τροχό προσφέροντας μας έτσι την χαρά της επιτάχυνσης (και της σούζας και burnout κτλ). Αποτελείται από κρίκους οι οποίοι συνδέονται με πείρους για έχει την απαιτούμενη ευκαμψία ώστε να μπορεί να ακολουθεί την κυκλική της τροχιά γύρω από τα γρανάζια μεταδίδοντας έτσι την κίνηση στον τροχό.
Από τα παραπάνω εύκολα καταλαβαίνουμε ότι είναι σημαντικό να έχουμε μια αλυσίδα σε άριστη λειτουργική κατάσταση διότι ως γνωστών ένα σύστημα είναι τόσο ισχυρό όσο και ο πιο αδύναμος κρίκος του. Με άλλα λόγια τι όφελος έχει ένας άριστος κινητήρας,
αν η τελική μετάδοση αδυνατεί να περάσει το έργο του πρώτου στον τροχό;
Και φτάνουμε στα ερωτήματα που πυροδοτούν τις περισσότερες συζητήσεις και ίσως και διαμάχες!
Πως ρυθμίζεται; Πως καθαρίζεται; Ποιο λιπαντικό να βάλω; (για την αλυσίδα μιλάμε ακόμα έτσι!).

ΡΥΘΜΙΣΗ
Κάθε αλυσίδα χρειάζεται ένα ποσοστό χαλαρότητας (μπόσικα) για μπορεί να διαχειριστεί καλλίτερα τους παλμούς δύναμης που προέρχονται από τον κινητήρα και για να μπορεί να ακολουθήσει ελευθέρα την κίνηση του τροχού πάνω κάτω λόγο λειτουργίας της ανάρτησης.
Μια εντελώς ή υπερβολικά τεντωμένη αλυσίδα θα προκαλέσει φθορά στα γρανάζια και στις εδράσεις του κιβωτίου, επιπλέον θα έχει και μεγαλύτερες πιθανότητες να σπάσει.
Μία υπερβολικά χαλαρή αλυσίδα, πέρα από το οπτικά και ηχητικά αποκρουστικό θέαμα, φθείρεται πολύ πιο γρήγορα ,το ίδιο και τα γρανάζια.

Τι θέλουμε λοιπόν; Το ‘ιδανικό’ είναι ένα free play ( μπόσικα) περίπου 3-4 εκ ανάλογα με το μοντέλο και τον κατασκευαστή. Και πάλι ισχύει RTM.*
Αν και κάθε μοντέλο έχει διαφορετικό τρόπο ρύθμισης σε γενικές γραμμές οι ενέργειες που έχουμε να κάνουμε περιλαμβάνουν τα εξής:
Καταρχάς γυρνώντας τον τροχό βρίσκουμε το σημείο όπου η αλυσίδα έχει την μικρότερη χαλαρότητα, μετρώντας την κάθετη κίνηση στο μέσο της κάτω διαδρομής μεταξύ πίσω γραναζιού και μπροστινού. (Αν και ύπαρξη άνισης χαλαρότητας υποδεικνύει και ανομοιογενή φθορά και την αναγκαιότητα αντικατάστασης της αλυσίδας, το προσπερνάμε προς το παρόν διότι δεν ζούμε σε έναν ιδανικό κόσμο όπου οι αλυσίδες δεν θα είχαν φθορά ούτως η άλλος).
Αφού έχουμε βρει το σημείο αυτό, ξεσφίγγουμε τον άξονα του πίσω τροχού και έπειτα μέσο των ρεγουλατόρων που βρίσκονται συνήθως στο τελείωμα του ψαλιδιού ρυθμίζουμε την τάση της αλυσίδας έτσι ώστε στο ίδιο σημείο που μετρήσαμε πριν να έχουμε αυτά τα 3-4 εκ μπόσικα..
(ΠΡΟΣΟΧΗ: ΕΛΕΓΧΟΥΜΕ ΤΗΝ ΕΥΘΥΓΡΑΜΜΙΣΗ ΤΟΥ ΤΡΟΧΟΥ).
Αφού τελειώσουμε ξανασφίγγουμε ότι ξεβιδώσαμε. Είδατε δεν ήταν και τόσο δύσκολο έτσι;
(ΣΗΜ: Σε ιδανικές συνθήκες τα παραπάνω θα πρέπει να γίνουν με την μοτό να ακουμπά στους τροχούς και όχι στο κεντρικό στάντ και τον αναβάτη καθισμένο στην σέλα ώστε με το βάρος του να συμπιέζει την ανάρτηση όπως θα είναι και όταν θα οδηγεί στον δρόμο, αλλά είπαμε δεν ζούμε σε ιδανικό κόσμο)
Για τις λεπτομέρειες του δικού σας μοντέλου RTM.*
Και κάθε πότε την ρυθμίζουμε κε Πολυξεριδη;
Αν είσαι ψείρας, κολλημένος με την μπάλα ή αν έχεις V2 ( όπως εγώ ) κάθε τρεις και λίγο!
Μόλις δούμε ότι η αλυσίδα αρχίζει και κάνει κοιλιά καλό θα ήταν να την τεντώσουμε. Και όχι δεν περιμένουμε να φτάσει στο έδαφος για να πάρουμε την απόφαση.
Μία άλλη ένδειξη είναι να τραβήξουμε έναν κρίκο που εφάπτεται του πίσω γραναζιού και να μετρήσουμε το κενό δημιουργείτε. Αν υπερβαίνει το μισό του ύψους του δοντιού τότε είναι ώρα να βγάλουμε τα εργαλεία.
Το πιο ασφαλές είναι πάντα να μετράμε τα μπόσικα όπως είπαμε πιο πάνω. Αν έχουμε ξεφύγει από τα 3-4 εκ. τεντώνουμε.

Αν οι ρεγουλατόροι έχουν φτάσει στο τέρμα, αν η αλυσίδα έχει τα λεγόμενα tight spots δηλ. κάποιοι κρίκοι δείχνουν κολλημένοι μεταξύ τους ή αν τα διαστήματα μεταξύ ρυθμίσεων έχουν γίνει πολύ συχνά τότε:
ΑΛΛΑΖΟΥΜΕ ΑΛΥΣΙΔΑ ΠΑΚΕΤΟ ΜΕ ΤΑ ΓΡΑΝΑΖΙΑ!
Δεν αφαιρούμε κρίκους για επιμηκύνουμε την διάρκεια ζωής, δεν βάζουμε μεγαλύτερο γρανάζι για να τεντώσει πάλι η αλυσιδα, ΤΗΝ ΑΛΛΑΖΟΥΜΕ ΜΑΖΙ ΜΕ ΤΑ ΓΡΑΝΑΖΙΑ

ΚΑΘΑΡΙΣΜΟΣ

Στην αγορά κυκλοφορούν πολλά προϊόντα τα οποία υπόσχονται παπάδες και καθαρές αλυσίδες με τη λιγότερη δυνατή κόπωση και παράλληλα χωρίς να λερώνεις τα χέρια σου.
Κακά τα ψέματα αλλά ο καθαρισμός μιας αλυσίδας είναι μια βρόμικη υπόθεση και κάποιος πρέπει να την κάνει. ΕΣΥ!
Ας δούμε πως.
Ο πιο διαδεδομένος τρόπος είναι ο συνδυασμός κεροζίνης ( φωτιστικό πετρέλαιο, αυτό που βάζουμε στην κεροζαν ντε) και πινέλου ή οδοντόβουρτσας.
Βουτάμε το πινέλο στην κεροζίνη και περνάμε ένα χεράκι την αλυσίδα για να φύγει η βρομιά που έχει μαζευτεί πάνω της. ΔΕΝ πνίγουμε την αλυσίδα στην κεροζίνη ούτε την ρίχνουμε με το κιλό. Υπάρχουν τριγύρω εξαρτήματα στα οποία δεν θέλουμε να πάει κεροζίνη ( λάστιχο, άξονας και ρουλεμάν τροχού). Ένα απαλό βούρτσισμα αρκεί (κάθε μέρα μετά τα γεύματα). Ένα σκούπισμα με στεγνό πανάκι και έπειτα πλένουμε την αλυσίδα με ένα απαλό απορρυπαντικό( το ίδιο που πλένουμε την μοτό ή για τα πιάτα πχ) για να φύγουν και τα τελευταία υπολείμματα κεροζίνης και τέλος. Καλό θα ήταν να πάμε μια σύντομη βόλτα ώστε η κίνηση της αλυσίδας (ουσιαστικά η φυγόκεντρος αλλά είπαμε απλά πράγματα) να διώξει τα νερά από το πλύσιμο. Σύντομη βόλτα όπως γύρω από το τετράγωνο όχι μέχρι το ΣΤΟΡΚ για καφέ, η αλυσίδα δεν έχει καθόλου λιπαντικό τώρα μη το ξεχνάμε αυτό.
Αν έχετε κάνει σωστά την δουλειά θα πρέπει τώρα να έχετε μια πεντακάθαρη αλυσίδα αλλά χέρια και πάτωμα μ#&*νί. Είπαμε είναι βρόμικη εργασία!
Εναλλακτικά αντί για κεροζίνη έχω δοκιμάσει και τα ειδικά υγρά για τον καθαρισμό του φίλτρου αέρα ( της esparco σε λευκό μπουκάλι, ΠΑΝΑΚΡΙΒΟ 12€ τα 500ml) το ποιο κάνει θαυμάσια δουλειά όσον αφορά τον καθαρισμό και ξεπλένεται και πανεύκολα με νερό. Αν και λένε ότι δεν βλάπτει τα πλαστικά / λαστιχένια μέρη (βλ. o-ring) σε μακροχρόνια χρήση στην αλυσίδα δεν μπορώ να ξέρω τι επιπτώσεις θα έχει εξάλλου δεν είναι αυτός ο σκοπός του.

Δεν χρησιμοποιούμε βενζίνη, υγρά καθαρισμού όπως engine / brake / carb cleaner διότι υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να επηρεάσουν( χαλάσουν) τα o-ring .

Τώρα το κάθε πότε θα την καθαρίζουμε είναι μάλλον μια προσωπική υπόθεση.
Σαν γενικό κανόνα ας πούμε μαζί με την ρύθμιση και πριν από αυτήν καλό θα ήταν να την καθαρίσουμε. Θα κάνουμε που θα κάνουμε κόπο ας κάνουμε ολοκληρωμένη δουλεία.
Το χειμώνα βέβαια με τις συχνές βροχοπτώσεις και την γλίτσα που μαζεύεται στους δρόμους (και δυστυχώς στην αλυσίδα μας) καλό θα ήταν να την καθαρίζουμε πιο συχνά. Το ίδιο ισχύει για αυτούς που κάνουν πολλά χωματερά χλμ και η αλυσίδα μαζεύει λάσπες

ΛΙΠΑΝΣΗ
Για την λίπανση τώρα της αλυσίδας τα πράγματα είναι πιο ξεκάθαρα ( είναι http://www.moto.gr/forums/images/smilies/wink.gif.
Συνήθως οι κατασκευαστές προτείνουν την λίπανση κάθε 500χλμ περίπου ή ανάλογα με την χρήση.( μια μοτό που κυκλοφορεί κυρίως στην πόλη με χαμηλές ταχύτητες μπορεί να θέλει κάθε 1000χλμ, ενώ η ίδια μηχανή αν κάνει συχνά ταξίδια στην εθνική με υψηλές ταχύτητες θέλει πιο συχνά).
Το σίγουρο είναι ότι λιπαίνουμε μετά την βόλτα μας που η αλυσίδα είναι ζεστή και το λιπαντικό μπορεί να εισχωρήσει καλλίτερα και πάντα από την εσωτερική πλευρά της (αυτήν που έρχεται σε επαφή με τα γρανάζια ). Ιδανικά θα το κάνουμε το βράδυ για να δώσουμε στο λιπαντικό τον απαιτούμενο χρόνο να πιάσει καλά πάνω και να ελαχιστοποιήσουμε έτσι τα φτύσιμο στην ζάντα. Επίσης δεν αδειάζουμε όλη την φιάλη.
Ένα ή δύο περάσματα είναι αρκετά . Κάποιοι πάνε ακόμα πιο πέρα και σκουπίζουν την αλυσίδα αφού την λιπάνουν ώστε να μαζέψουν τα πλεονάζον λιπαντικό κυρίως από την εξωτερική πλευρά και από τα πλάγια
Ουσιαστικά μας ενδιαφέρει να λιπάνουμε τα σημεία που έρχονται σε επαφή με τα γρανάζια και να δημιουργήσουμε ένα προστατευτικό στρώμα πάνω από τα o-ring. Τα εσωτερικά μέρη την αλυσίδας λιπαίνονται από το γράσο που έχει βάλει ο κατασκευαστής και κρατιέται στην θέση του από τα o-ring.

Και τώρα τα ωραία .Ποιο λιπαντικό φτύνει λιγότερο;
Χμμ δεν ξέρω και δεν με νοιάζει. Όποιο λιπαντικά έχω δοκιμάσει έχει φτύσει την ζάντα μου οπότε κοιτάω αυτό που παρέχει την καλλίτερη λίπανση.
Είμαι πολύ ικανοποιημένος από δυο τρία.

Motul Road Chain ( ή κάπως έτσι) σε γκρί φιάλη.
Μόνο κάτι θείτσες σε βαφτίσια φτύνουν περισσότερο (υπερβάλλω εντάξει) αλλά λιπαίνει πολύ καλά ( ότι έχει μείνει πάνω στην αλυσίδα τέλος πάντων). Αρκετά κολλώδες και ως τέτοιο τείνει να μαζεύει και αρκετή βρωμιά αν βάλεις πολύ. Αν ψεκάσεις σε ζεστή αλυσίδα και μετά την σκουπίσεις ( ε ναι λοιπόν είμαι ένας από αυτούς) τα πράγματα βελτιώνονται αρκετά έως πολύ. Τιμή από 8,50€ έως 10€ ανάλογα με το μαγαζί.
Υπάρχει και σε μαύρη φιάλη, που ουσιαστικά είναι μία βελτιωμένη σύνθεση του παραπάνω, με γραφίτη. Δεν πετάει τόσο πολύ( σχεδόν καθόλου).Πολύ καλό και στην ίδια τιμή με το πρώτο.

Castrol Chain Wax. Πολύ καλό δεν πετάει στη ζάντα (πολύ) και σε καλή τιμή.
Μειονέκτημα: Δεν έχει προέκταση για το στόμιο (τσουτσουνάκι ντε) και δεν μπορείς εύκολα να πλησιάσεις την αλυσίδα με αποτέλεσμα μαζί με την αλυσίδα να ‘λιπαίνεται ‘ και ότι υπάρχει κοντά της.

Arkas
09-06-2009, 20:08
Εμπεριστατωμένο post!
Μπράβο Άρη!

skippybi
09-06-2009, 20:09
Εμπεριστατωμένο post!
Μπράβο Άρη!
:)

ΛΕΟΝΤΟΚΑΡΔΟΣ
09-06-2009, 20:13
.



http://i247.photobucket.com/albums/gg124/ELINADOUR/SMILES-2/DIAF72.gif..............http://i247.photobucket.com/albums/gg124/ELINADOUR/SMILES-2/DIAF72.gif.............http://i247.photobucket.com/albums/gg124/ELINADOUR/SMILES-2/DIAF72.gif




.

gelasios
09-06-2009, 21:22
Thanks!!!:)

riko46
09-06-2009, 21:27
:sm5:Αρης,Αρης ................:cool: