dimpan
15-10-2012, 12:42
Αν και πλεον βγαινω σπανια βολτα στη ασφαλτο απο την τελευταια μου βολτα μου ξυπνησαν σκοτεινες σκεψεις σχετικα με τη συμπεριφορα μας,αντιγραφω-ξεθαβω ενα κειμενο που ειχα βρει ενδιαφερον,μεγαλο κειμενο αλλα καντε το κοπο αξιζει.
Η οδήγηση σε γκρουπ και ο Ρυθμός
Κοινοτοπίες που δεν είναι αρκετά κοινές
Χτυπάει το τηλέφωνό σου και κάποιος παλιός συμμαθητής σου, που ίσα ίσα τον θυμάσαι, σε προσκαλεί για μία γρήγορη βόλτα σε κάποιο καφέ γειτονικής πόλης. Αποφασίζεις να πας;
Πολλοί από σας δεν θα πήγαιναν. Έχετε όλοι πάει κάποια στιγμή βόλτα με αγνώστους και τις περισσότερες φορές η βόλτα εξελίχτηκε σε μια σειρά από ηλίθιες προσπεράσεις, μηδενικές αποστάσεις ασφαλείας, αψυχολόγητες σούζες και η γενικότερη αίσθηση ήταν ότι η καταστροφή παραμόνευε σε κάθε στροφή. Ίσως μάλιστα κάποια από αυτές τις ομαδικές αποδράσεις να τελείωσε στην άκρη του δρόμου, περιμένοντας το ασθενοφόρο ή/και την οδική βοήθεια να μαζέψει κάποιον από το γκρουπ. Έτσι λοιπόν, αρνείστε ευγενικά την πρόσκληση και βγαίνετε μόνοι σας για βόλτα την επόμενη μέρα.
Μην με παρεξηγείτε. Οι μοναχικές βόλτες μπορεί και να είναι πάρα πολύ ικανοποιητικές, αλλά πολλοί θα συμφωνήσουν ότι το αίσθημα της συντροφικότητας που αναπτύσσεται σε μία ομαδική βόλτα είναι πολύ καλύτερο από το να κάνεις βόλτες μόνος σου.
Πως θα βρείτε λοιπόν το σωστό γκρουπ για να βγαίνετε βόλτα; Η απάντηση είναι ότι πρέπει να το σμιλέψετε μόνοι σας.
Το κλειδί είναι η επικοινωνία
Ποιες είναι οι δύο πιο συνηθισμένες ομάδες στην ζωή μας; Η οικογένεια και οι συνάδελφοί μας στην δουλειά. Και στις δύο περιπτώσεις, η επικοινωνία είναι το κλειδί της επιτυχίας. Η ίδια ακριβώς ικανότητα που έχετε να συζητάτε τα προβλήματα και τις πιθανές λύσεις τους εκεί, είναι αυτή που χρειάζεται και σε μια ομαδική βόλτα. Αυτή η επικοινωνία παίρνει δύο μορφές, την προφορική/λεκτική και την νοηματική.
Προφορική επικοινωνία: Κάποιες προτάσεις
Πρώτη απ΄όλα έρχεται η προφορική επικοινωνία, πριν καν ξεκινήσει η βόλτα. «Που θα πάμε; Θέλετε να πάμε από την εθνική ή από τον επαρχιακό; Κώστα, δεν μπαίνεις μπροστά μια και την έχεις ξανακάνει την διαδρομή; Α, και πού ?στε, μόλις κάηκε η λάμπα του στοπ μου!» Αυτού του είδους η επικοινωνία είναι πολύ βασική και έχει σκοπό να εξασφαλίσει ότι όλοι θα πάνε προς την ίδια κατεύθυνση και να κάνει και τους υπολοίπους να αρχίσουν να συζητούν για την διαδρομή, αλλά βέβαια αυτό δεν είναι αρκετό.
Συνεχίστε την συζήτηση: «Ποιος θέλει να οδηγήσει το γκρουπ μετά την Κόρινθο; ΟΚ, Γιάννη αφού κάτσεις επικεφαλής για λίγο, κάνε νόημα να σε προσπεράσει κάποιος για να μην το τραβήξεις όλο μόνος σου. Αν είστε επικεφαλής έξω από το Ξυλόκαστρο, κόψτε ταχύτητα, γιατί την στήνουν συχνά οι μπάτσοι εκεί. Προσέξτε λίγο παραπάνω τον Βασίλη, γιατί είναι νέος. Και συ ρε Βασίλη, χαλαρά έτσι; Μην το ζορίζεις! Πήγαινε τόσο γρήγορα όσο να νοιώθεις άνετα.»
Μετά ξεκινήστε να μιλάτε για πιο σοβαρά θέματα. Πείτε την γνώμη σας και κάντε προτάσεις. «Θα έλεγα ότι ο καλύτερος τρόπος είναι να αναπτυχθούμε στον δρόμο με τον επικεφαλής στο αριστερό μέρος της λωρίδας. Στις στροφές κάντε χρήση όλης της λωρίδας αλλά αφήστε αρκετή απόσταση από τον μπροστινό σας, εντάξει; Μέσα στην πόλη ας σφίξουμε λίγο τις αποστάσεις μας για να περνάμε όλοι μαζί τα φανάρια. Σε εκείνο το σφικτό κομμάτι δεν είναι εύκολο να προσπεράσεις, οπότε κάντε το με προσοχή. Μην επιχειρήσετε προσπέραση μόνο και μόνο γιατί το έκανε ο μπροστινός σας και αφού προσπεράσετε αφήστε αρκετό χώρο πίσω σας για να περάσει κι ο επόμενος. Θυμάστε τι συνέβη τότε στον Χρήστο...»
Ξεκινήστε τον διάλογο και παροτρύνετε και τους άλλους να μιλήσουν. Αν θέλετε να συμμετάσχετε σε ομαδικές βόλτες, το κείμενο αυτό θα αποτελέσει έναν καλό οδηγό. Τα πάντα όμως εξαρτώνται από την καλή επικοινωνία.
Νεύματα: Κάποιες προτάσεις
Μεγάλωσα πηγαίνοντας βόλτες με τον πατέρα μου και το μοτοσικλετιστικό κλαμπ του Salt Lake City, ο πρόεδρος του οποίου είχε διδάξει στα μέλη ορισμένα πολύ καλά νεύματα τα οποία και έχω συμπεριλάβει εδώ μαζί με τις χειρονομίες που προτείνει το Ίδρυμα για την Ασφάλεια της Μοτοσικλέτας. Η νοηματική επικοινωνία ξεκινάει συνήθως από τον επικεφαλής και οι υπόλοιποι τα μεταφέρουν και στον τελευταίο της ομάδας.
1. Αριστερό χέρι προς τα έξω, βραχίονας προς τα κάτω και η παλάμη ανοιχτή προς τα πίσω: Σταματήστε.
2. Αριστερό χέρι να δείχνει τον δρόμο ή δεξί πόδι να έχει αφήσει το μαρσπιέ: Επικίνδυνο σημείο στον δρόμο.
3. Ένα δάκτυλο υψωμένο: Συμπτυχθείτε σε μία σειρά.
4. Δύο δάκτυλα υψωμένα: Αναπτυχθείτε σε δύο σειρές.
5. Αριστερό χέρι προς τα έξω να κινείται πάνω-κάτω με την παλάμη προς τα πάνω: Αυξήστε ταχύτητα.
6. Αριστερό χέρι προς τα έξω να κινείται πάνω-κάτω με την παλάμη προς τα κάτω: κόψτε ταχύτητα.
7. Αριστερό χέρι προς τα πάνω με την παλάμη προς τα εμπρός: Αναλαμβάνω επικεφαλής, ακολουθήστε με.
8. Αριστερό χέρι να κινείται μπρος ?πίσω με τον δείκτη ανοικτό: Προσπέρασέ με.
9. Χτύπημα του πάνω μέρους του κράνους με την παλάμη: Η μεγάλη σου σκάλα είναι αναμμένη.
10. Αριστερό χέρι προς τα έξω με την παλάμη να ανοιγοκλείνει: Τα φλας σου είναι ανοιχτά.
11. Αριστερό χέρι ανασηκωμένο και κίνηση μπρος-πίσω: Ξεκινάμε.
12. Ο δείκτης δείχνει το ρεζερβουάρ: Χρειάζομαι βενζίνη.
13. Ο αντίχειρας να δείχνει το στόμα: Πρέπει να πιω κάτι.
14. Αριστερό χέρι προς τα έξω, η παλάμη σε γροθιά: Δεν σταματάμε για κανένα κατούρημα;
Βάλτε κάποιους κανόνες
Όταν όλοι διαβάζουν από την ίδια παρτιτούρα, η μουσική είναι πιο ωραία. Σε μία ομαδική βόλτα η παρτιτούρα εξαρτάται από το ποιοι θα τραγουδήσουν. Όπως και να έχει το πράγμα όμως, οι κανόνες προσθέτουν ασφάλεια στην βόλτα ή τουλάχιστον βοηθούν να αποφευχθούν μπελάδες.
Με την πάροδο των χρόνων κάποιοι κανόνες έχουν αποδεδειγμένα σώσει ζωές και έχουν αποτρέψει μπελάδες. Για παράδειγμα ο κανόνας που λέει να μην βγαίνεις στο αντίθετο ρεύμα, παρά μόνο για να προσπεράσεις. Ή να προσπερνάς μόνο όταν είσαι σίγουρος ότι μπορείς να το κάνεις με ασφάλεια. Ή να θέτεις ένα περιορισμό την ταχύτητά σου στην ευθεία. Ή να ακολουθείς τον επικεφαλής. Ή να μην προσπερνάς κάποιον άλλον στην ομάδα, αν δεν σου κάνει νόημα να προσπεράσεις. Ή να χαιρετάς ευχαριστώντας τους άλλους χρήστες κάποιου στριφτερού δρόμου που κάνουν στην άκρη για να περάσεις. Ή να περιμένεις και τους υπόλοιπους στις ευθείες, όπου το να πας γρήγορα δεν είναι και κανένα κατόρθωμα και όπου καραδοκούν συνήθως και οι μπάτσοι.
Όλα αυτά μας οδηγούν στον Ρυθμό.
Ο Ρυθμός
Ο Ρυθμός ανακαλύφθηκε μια μέρα που ο Mitch Boehm, συντάκτης του περιοδικού Motorcyclist, κι εγώ χαμένοι κάπου στα βουνά Santa Monica, βρήκαμε έναν διασκεδαστικό τρόπο οδήγησης. Ήμασταν και οι δυο καβάλα στα νεώτερα και κορυφαία SS μοντέλα, με τα οποία θα μπορούσε κανείς ακόμη και να κάνει χρόνους στην πίστα, αλλά βέβαια ξέραμε και οι δύο, ότι οι ταχύτητες που αναπτύσσονται στις πίστες είναι θανατηφόρες στον δημόσιο δρόμο. Η συχνότερη αιτία που οι μοτοσικλετιστές πέφτουν από μόνοι τους στον δρόμο είναι η υπερβολική ταχύτητα στην είσοδο της στροφής και αυτή συνήθως προκαλείται από την υπερβολική ταχύτητα στην ευθεία. Οι περισσότεροι μοτοσικλετιστές, ενώ ξέρουν να ντιζώνουν το γκάζι, δυστυχώς η ικανότητά τους στα φρένα και η φινέτσα που χρειάζεται το φρενάρισμα μέσα στην στροφή, δεν είναι ανάλογη και το αποτέλεσμα είναι μια καταστροφική είσοδος στην στροφή.
Με τον Mitch καταλήξαμε να κουλάρουμε στις ευθείες και να το διασκεδάζουμε στις στροφές. Αργότερα που αναλύσαμε την τεχνική αυτή, την οποία και βάφτισα ?Ρυθμό?, καταλάβαμε ότι η ταχύτητά μας στην ευθεία ήταν μικρή, ιδίως σε σχέση με την τελική των μοτοσυκλετών μας. Ένας ακόμη λόγος γι? αυτό ήταν η κατάσταση με τους βαθμούς ποινής που είχαμε στα διπλώματά μας, που δεν ήταν και λίγοι εκείνη την εποχή. Για σκεφτείτε το! Οι υψηλές ταχύτητες συνήθως επιτυγχάνονται στις ευθείες και οι μπάτσοι το έχουν καταλάβει αυτό. Ο νέος Ρυθμός μας, περιόρισε την επιθυμία μας να πηγαίνουμε σαν παλαβοί στις ευθείες και μας οδήγησε στο να διασκεδάζουμε στις στροφές. Έτσι κι αλλιώς, το να τρέχεις σε μία ευθεία είναι μάλλον βαρετό, σε σχέση με το να παίρνεις μία στροφή έτσι ακριβώς όπως πρέπει.
Ο Ρυθμός και η ομαδική βόλτα
Καθώς ο Ρυθμός γινότανε πράξη στην καθημερινή μας οδήγηση, άρχισε να επηρεάζει και την ομάδα με την οποία βγαίναμε για βόλτα. Οι ευθείες άρχισαν να αποτελούν μια ευκαιρία για χαλάρωση και για να χαζέψουμε επιτέλους λίγο και το τοπίο, αλλά ακόμη πιο σημαντικό, έγιναν το μέρος για να ανασυνταχθεί η ομάδα. Συχνά χρησιμοποιούμε τις ευθείες για να γίνει η αλλαγή του επικεφαλής ή απλώς για να κάνουμε πλάκα μεταξύ μας σχολιάζοντας το στριφτερό μέρος που μόλις είχαμε περάσει ή αυτό που θα περνούσαμε αμέσως μετά. Αυτό είναι εκ διαμέτρου αντίθετο με τους αγώνες όπου κανείς δεν περιμένει για κανέναν.
Επειδή ο επικεφαλής αλλάζει κάθε τόσο, αντίστοιχα αλλάζει και ο ρυθμός. Αν ο επικεφαλής είναι αργός, θα σας δώσει την ευκαιρία να δουλέψετε την τεχνική σας, αν πάλι είναι γρήγορος, στην επόμενη ευθεία η ομάδα θα ξανασυγκροτηθεί.
Διαβάζοντας αυτό το βιβλίο θα έχετε πια μάθει ότι η βιαστική είσοδος στην στροφή είναι πολύ απλά λάθος, είτε για τον δρόμο, είτε για την πίστα. Αν διατηρήσετε μια λογική ταχύτητα στις ευθείες, η επόμενη στροφή θα σας έρθει με μία ταχύτητα ανάλογη των ικανοτήτων σας. Στην πραγματικότητα θα αρχίσετε να το διασκεδάζεται περισσότερο, αν αποκλείσετε από την οδήγησή σας στον δρόμο τις ταχύτητες που θα μπορούσατε να αναπτύξετε στην πίστα. Πιστέψτε με. Έχω κερδίσει πρωταθλήματα AMA Super Teams και 250GP και η ταχύτητα της πίστας δεν παλεύεται στον δρόμο.
Ο Ρυθμός εστιάζει στις στροφές και αυτό σημαίνει σωστή επιλογή γραμμής, φρένο μέχρι μέσα στην στροφή, άνοιγμα του γκαζιού νωρίς και όλα τα άλλα που έχουμε ήδη διαπραγματευτεί σε προηγούμενα κεφάλαια. Ο Ρυθμός σας δίνει την δυνατότητα να χαρείτε την πιο όμορφη πλευρά των μοτοσυκλετών σας, χωρίς να εκτίθεσθε συνεχώς σε κίνδυνο σε κάθε είσοδο στροφής ή σε κάθε μπλόκο.
Ένας καλός τρόπος να ρυθμίσετε την ταχύτητα της ομάδας σας είναι να θέσετε εσείς κάποιο όριο ταχύτητας στην ομάδα. Ίσως να έχετε μπροστά σας ένα κομμάτι δρόμου με μεγάλα γρήγορα τμήματα, αλλά επειδή κάποιες στροφές κρύβουν παγίδες είναι επικίνδυνο να πάτε με 200χαω (με αυτή την ταχύτητα διανύει κανείς περίπου 55 μέτρα ανά δευτερόλεπτο!!!). Θα μπορούσατε λοιπόν να θέσετε ένα όριο ας πούμε τα 120χαω στα βαρετά ευθεία τμήματα. Θέτοντας μια τέτοια λογική ταχύτητα βοηθάει στο να παραμείνει ο Ρυθμός λογικός και να διατηρηθεί η συνοχή της ομάδας. Αν τύχει ποτέ και βρεθείτε πίσω από την ομάδα με την οποία συνήθως βγαίνω βόλτα, σπάνια θα μας δείτε να πηγαίνουμε με πάνω από 120χαω στις ευθείες. Η επιβίωσή μου και η αγάπη μου για τις βόλτες σε δημόσιο δρόμο, εξαρτώνται από την τήρηση αυτού του κανόνα της ελεγχόμενης ταχύτητας.
Δεν είναι αγώνας!
Βγαίνοντας μια βόλτα με φίλους σημαίνει να νοιάζεσαι γι? αυτούς. Αν έχετε χάσει κάποιον φίλο από τους καθρέπτες σας για 2-3 χιλιόμετρα ή για μερικά λεπτά, κόψτε ταχύτητα μέχρι να σας προλάβει. Αν όλοι το κάνετε αυτό, η ομάδα θα διατηρεί φυσικά την συνοχή της. Εκτός αυτού, σε περίπτωση ανάγκης η αντίδρασή σας θα είναι πολύ πιο άμεση.
Αν βγαίνετε με ομάδες οι βόλτες των οποίων πάντα καταλήγουν σε αγώνες, καλό θα ήταν να ξεκόψετε. Πείστε τους να πάνε να βρούνε μια πίστα για να τρέξουν και αγνοήστε όλες τους τις δικαιολογίες γιατί δεν το κάνουν. Ακόμη και το μικρότερο ατύχημα στον δρόμο μπορεί να έχει καταστροφικές συνέπειες σε σχέση με μια πολύ χειρότερη πτώση στην πίστα και να είστε βέβαιοι, ότι αναβάτες που αντιμετωπίζουν τον δρόμο ως πίστα θα πέσουν. Σίγουρα δεν θέλετε να είστε εκεί όταν αυτό συμβεί.
Σας βεβαιώνω ότι έχω ακούσει κάθε δυνατή δικαιολογία για την άρνηση αυτών των ανθρώπων να μπούνε σε μια πίστα. Αν ο τύπος οδηγάει λογικά στον δρόμο και δεν γουστάρει να μπει στην πίστα, έχει καλώς. Αν όμως πιέζει την μοτοσυκλέτα του στο γκάζι και στα φρένα και οδηγεί συνεχώς με ένταση και παρ? όλ? αυτά δεν θέλει να μπει σε μια πίστα, ε, αυτά είναι παπαριές.
Είχα τρομερή εκτίμηση στην ομάδα με την οποία βγαίναμε βόλτα και τηρούσαμε τον Ρυθμό. ?Ήμασταν 4-5 και περνούσαμε φανταστικά. Θυμάμαι σε κάποια φάση που ήμουν ο πέμπτος στην σειρά και περνούσαμε μια σειρά από εσάκια ρίχνοντας τις μοτοσυκλέτες μας μια δεξιά, μια αριστερά ή κάποια άλλη φάση που είχα στον καθρέπτη μου κάποιον φίλο πλαγιασμένο σε μια παρατεταμένη με τρίτη ταχύτητα...γ@μώ τις φάσεις! Ο ρυθμός μας ήταν σβέλτος, αλλά όχι γρήγορος. Μεγάλη διαφορά!
Όλοι στην ομάδα ήταν αγωνιζόμενοι ή είχαν υπάρξει τέτοιοι. Το επίπεδο ικανότητας όλων ήταν πολύ υψηλό. Παρόλα αυτά η δυναμική της ομάδας δεν άφηνε τους εγωισμούς να εκδηλωθούν. Ο επικεφαλής άλλαζε κάθε τόσο και οι ευθείες ήταν η ευκαιρία να πάμε χαλαρά με το ένα χέρι και με το άλλο να χαιρετάμε τους άλλους αναβάτες και τους μπάτσους που είχαν βγει παγανιά. Ανυπομονούσαμε να φτάσουμε στα στριφτερά κομμάτια για να προσπαθήσουμε να τοποθετήσουμε την μοτοσυκλέτα μας στην σωστή γραμμή, επιλέγοντας με ακρίβεια εκατοστού το σημείο εισόδου και το apex κάθε στροφής.
Οι Γλήγοροι
Από καιρό σε καιρό στην μικρή μας ομάδα προστίθεντο και νέοι αναβάτες. Οι περισσότεροι από αυτούς καταλάβαιναν την προσέγγισή μας αρκετά γρήγορα, μετά κι από λίγο μάθημα. Κάποια φορά όμως μας έτυχε ένας τύπος που απλά δεν καταλάβαινε τι του λέγαμε. Ήμασταν στο Rock Store, όταν ήρθε ένας από τους τοπικούς αγωνιζόμενους του Willow και μας ρώτησε αν θα μπορούσε να έρθει μαζί μας. Συμφωνήσαμε και του είπαμε με δύο λόγια τον τρόπο με τον οποίον θα οδηγούσαμε. Στο πρώτο φαράγγι και ενώ ο τύπος ήταν στην μέση του γκρουπ, άρχισε να μας προσπερνάει όλους έναν ?έναν και αφού προσπέρασε και τον επικεφαλής έφυγε μπροστά, πλαγιάζοντας υπερβολικά και γενικώς οδηγώντας έντονα, με άλλα λόγια νομίζοντας ότι είναι σε αγώνα. Τον αφήσαμε να πάει μπροστά και συνεχίσαμε να κάνουμε την πλάκα μας στον ρυθμό μας, ώσπου φτάσαμε στην κορυφή του φαραγγιού, όπου και μας περίμενε. Κανείς μας δεν κρεμότανε στις στροφές, κανείς δεν έστυβε το γκάζι, κανείς μας δεν έδειχνε να ζορίζεται.
Στο επόμενο στριφτερό κομμάτι που συνέβη ακριβώς το ίδιο, απλά σταματήσαμε και γυρίσαμε όλοι πίσω από άλλη διαδρομή, καθώς ο γλήγορος εξαφανιζόταν στον ορίζοντα. Εμείς θέλαμε να πάμε μια βόλτα με φίλους, να πάμε σβέλτα, αλλά όχι γρήγορα και σίγουρα δε θέλαμε να χρειαστεί να ξεσφηνώσουμε κάποιον κάτω από κάποιο φορτηγάκι κάπου σε κάποιον επαρχιακό δρόμο στην Καλιφόρνια. Ακόμη θυμάμαι την καταπληκτική ατάκα κάποιου από το γκρουπ μας. « Τρέχω μόνο για βαθμούς ή για λεφτά». Ήταν μια μέρα αργίας και ξεκούρασης και κανείς μας δεν είχε όρεξη να ασχοληθεί με τέτοια προβλήματα.
Η ιστορία με τον «Γλήγορο» αποδεικνύει το γεγονός ότι πρέπει να υπάρχει σύνεση στην επιλογή του γκρουπ με το οποίο βγαίνετε βόλτα. Θα το ξαναπώ λοιπόν: Αν βλέπετε ότι κάποιος προσπαθεί να οδηγήσει πάνω από τις δυνατότητές του, παίρνοντας ηλίθια ρίσκα, οδηγώντας μοτοσυκλέτα σε άσχημη κατάσταση, χωρίς το απαραίτητο εξοπλισμό, μην τηρώντας τις στοιχειώδεις αποστάσεις κτλ, συζητήστε το μαζί του και είτε βρείτε μια λύση είτε σταματήστε να πηγαίνετε βόλτες μαζί του. Δύο πράγματα μπορούν να συμβούν. Είτε θα βελτιώσετε τις πιθανότητες επιβίωσής του, είτε θα απαλλάξετε τον εαυτό σας από ένα πρόβλημα.
Το περιθώριο ασφαλείας σας
Είναι πολύ σημαντικό για την επίτευξη του «Ρυθμού» να αφήνει κανείς ένα περιθώριο ασφαλείας για να μπορεί να αντιδράσει σε κάποιο δικό του λάθος, αλλά και στο λάθος κάποιου τρίτου. Ο δρόμος κρύβει πάρα πολλές εκπλήξεις και έχει πολλές άγνωστες πτυχές και ο αναβάτης που δεν αφήνει ικανά περιθώρια ασφαλείας, είτε για αλλαγή γραμμής, είτε για την έγκαιρη ρύθμιση της ταχύτητάς του πολύ σύντομα θα εμπλακεί σε ατύχημα.
Ας ακούσουμε τι λένε μερικά θύματα:
«Ναι, έπεσα σε εκείνη την δεξιά στροφή με το χαλίκι στο οδόστρωμα...»
«Έπεσα γιατί με ξάφνιασε εκείνο το κλαδί...»
«Η στροφή έκλεισε απότομα και βγήκα έξω από τον δρόμο...»
«Το ####μηχανάκι βρήκε κάτω στην στροφή και έπεσα...»
«Πήγαινα πολύ γρήγορα και έπεσα από μπροστινό για να μην τρακάρω με το αυτοκίνητο που πήγαινε πολύ αργά μπροστά μου ..»
Κτλ, κτλ... Σε όλες τις παραπάνω περιπτώσεις ο αναβάτης είτε είχε εξαντλήσει τα περιθώρια πρόσφυσης, ή τις δικές του δυνατότητες ή τις δυνατότητες της μοτοσυκλέτας του και έτσι όταν συνέβη το αναπάντεχο δεν υπήρχε περιθώριο αντίδρασης. Το αποτέλεσμα; Η πτώση και μια δικαιολογία που δεν στέκει.
Αν έχετε εμπειρία από οδήγηση σε πίστα, όπου εκεί οδηγείτε στο 100%, καλό θα ήταν να περιορίσετε την επιθετικότητά σας κατά 30% όταν οδηγείτε στον δρόμο. Αν δεν έχετε εμπειρία στην πίστα, καλό θα ήταν να αξιολογήσετε με ειλικρίνεια την οδηγική σας εμπειρία σκεπτόμενοι όλες εκείνες τις φορές που έχετε ξεπεράσει τα όρια μέσα στα οποία αισθάνεστε άνετα. Τα όρια αυτά είναι πολύ καλές ενδείξεις και για το πότε ξεπερνάτε τα περιθώρια ασφαλείας σας. Σκεφτείτε τους λόγους για την δυσφορία σας αυτή και κάντε τις απαραίτητες αλλαγές στην οδήγησή σας. Το αίσθημα αυτό απέχει μερικά μόλις βήματα από το ατύχημα και την πτώση και είναι σαν να σας χτυπάει κάποιος στην πλάτη και να σας λέει: «Φιλαράκο, θα τσακιστείς έτσι όπως πας».
Η οδήγηση σε γκρουπ και ο Ρυθμός
Κοινοτοπίες που δεν είναι αρκετά κοινές
Χτυπάει το τηλέφωνό σου και κάποιος παλιός συμμαθητής σου, που ίσα ίσα τον θυμάσαι, σε προσκαλεί για μία γρήγορη βόλτα σε κάποιο καφέ γειτονικής πόλης. Αποφασίζεις να πας;
Πολλοί από σας δεν θα πήγαιναν. Έχετε όλοι πάει κάποια στιγμή βόλτα με αγνώστους και τις περισσότερες φορές η βόλτα εξελίχτηκε σε μια σειρά από ηλίθιες προσπεράσεις, μηδενικές αποστάσεις ασφαλείας, αψυχολόγητες σούζες και η γενικότερη αίσθηση ήταν ότι η καταστροφή παραμόνευε σε κάθε στροφή. Ίσως μάλιστα κάποια από αυτές τις ομαδικές αποδράσεις να τελείωσε στην άκρη του δρόμου, περιμένοντας το ασθενοφόρο ή/και την οδική βοήθεια να μαζέψει κάποιον από το γκρουπ. Έτσι λοιπόν, αρνείστε ευγενικά την πρόσκληση και βγαίνετε μόνοι σας για βόλτα την επόμενη μέρα.
Μην με παρεξηγείτε. Οι μοναχικές βόλτες μπορεί και να είναι πάρα πολύ ικανοποιητικές, αλλά πολλοί θα συμφωνήσουν ότι το αίσθημα της συντροφικότητας που αναπτύσσεται σε μία ομαδική βόλτα είναι πολύ καλύτερο από το να κάνεις βόλτες μόνος σου.
Πως θα βρείτε λοιπόν το σωστό γκρουπ για να βγαίνετε βόλτα; Η απάντηση είναι ότι πρέπει να το σμιλέψετε μόνοι σας.
Το κλειδί είναι η επικοινωνία
Ποιες είναι οι δύο πιο συνηθισμένες ομάδες στην ζωή μας; Η οικογένεια και οι συνάδελφοί μας στην δουλειά. Και στις δύο περιπτώσεις, η επικοινωνία είναι το κλειδί της επιτυχίας. Η ίδια ακριβώς ικανότητα που έχετε να συζητάτε τα προβλήματα και τις πιθανές λύσεις τους εκεί, είναι αυτή που χρειάζεται και σε μια ομαδική βόλτα. Αυτή η επικοινωνία παίρνει δύο μορφές, την προφορική/λεκτική και την νοηματική.
Προφορική επικοινωνία: Κάποιες προτάσεις
Πρώτη απ΄όλα έρχεται η προφορική επικοινωνία, πριν καν ξεκινήσει η βόλτα. «Που θα πάμε; Θέλετε να πάμε από την εθνική ή από τον επαρχιακό; Κώστα, δεν μπαίνεις μπροστά μια και την έχεις ξανακάνει την διαδρομή; Α, και πού ?στε, μόλις κάηκε η λάμπα του στοπ μου!» Αυτού του είδους η επικοινωνία είναι πολύ βασική και έχει σκοπό να εξασφαλίσει ότι όλοι θα πάνε προς την ίδια κατεύθυνση και να κάνει και τους υπολοίπους να αρχίσουν να συζητούν για την διαδρομή, αλλά βέβαια αυτό δεν είναι αρκετό.
Συνεχίστε την συζήτηση: «Ποιος θέλει να οδηγήσει το γκρουπ μετά την Κόρινθο; ΟΚ, Γιάννη αφού κάτσεις επικεφαλής για λίγο, κάνε νόημα να σε προσπεράσει κάποιος για να μην το τραβήξεις όλο μόνος σου. Αν είστε επικεφαλής έξω από το Ξυλόκαστρο, κόψτε ταχύτητα, γιατί την στήνουν συχνά οι μπάτσοι εκεί. Προσέξτε λίγο παραπάνω τον Βασίλη, γιατί είναι νέος. Και συ ρε Βασίλη, χαλαρά έτσι; Μην το ζορίζεις! Πήγαινε τόσο γρήγορα όσο να νοιώθεις άνετα.»
Μετά ξεκινήστε να μιλάτε για πιο σοβαρά θέματα. Πείτε την γνώμη σας και κάντε προτάσεις. «Θα έλεγα ότι ο καλύτερος τρόπος είναι να αναπτυχθούμε στον δρόμο με τον επικεφαλής στο αριστερό μέρος της λωρίδας. Στις στροφές κάντε χρήση όλης της λωρίδας αλλά αφήστε αρκετή απόσταση από τον μπροστινό σας, εντάξει; Μέσα στην πόλη ας σφίξουμε λίγο τις αποστάσεις μας για να περνάμε όλοι μαζί τα φανάρια. Σε εκείνο το σφικτό κομμάτι δεν είναι εύκολο να προσπεράσεις, οπότε κάντε το με προσοχή. Μην επιχειρήσετε προσπέραση μόνο και μόνο γιατί το έκανε ο μπροστινός σας και αφού προσπεράσετε αφήστε αρκετό χώρο πίσω σας για να περάσει κι ο επόμενος. Θυμάστε τι συνέβη τότε στον Χρήστο...»
Ξεκινήστε τον διάλογο και παροτρύνετε και τους άλλους να μιλήσουν. Αν θέλετε να συμμετάσχετε σε ομαδικές βόλτες, το κείμενο αυτό θα αποτελέσει έναν καλό οδηγό. Τα πάντα όμως εξαρτώνται από την καλή επικοινωνία.
Νεύματα: Κάποιες προτάσεις
Μεγάλωσα πηγαίνοντας βόλτες με τον πατέρα μου και το μοτοσικλετιστικό κλαμπ του Salt Lake City, ο πρόεδρος του οποίου είχε διδάξει στα μέλη ορισμένα πολύ καλά νεύματα τα οποία και έχω συμπεριλάβει εδώ μαζί με τις χειρονομίες που προτείνει το Ίδρυμα για την Ασφάλεια της Μοτοσικλέτας. Η νοηματική επικοινωνία ξεκινάει συνήθως από τον επικεφαλής και οι υπόλοιποι τα μεταφέρουν και στον τελευταίο της ομάδας.
1. Αριστερό χέρι προς τα έξω, βραχίονας προς τα κάτω και η παλάμη ανοιχτή προς τα πίσω: Σταματήστε.
2. Αριστερό χέρι να δείχνει τον δρόμο ή δεξί πόδι να έχει αφήσει το μαρσπιέ: Επικίνδυνο σημείο στον δρόμο.
3. Ένα δάκτυλο υψωμένο: Συμπτυχθείτε σε μία σειρά.
4. Δύο δάκτυλα υψωμένα: Αναπτυχθείτε σε δύο σειρές.
5. Αριστερό χέρι προς τα έξω να κινείται πάνω-κάτω με την παλάμη προς τα πάνω: Αυξήστε ταχύτητα.
6. Αριστερό χέρι προς τα έξω να κινείται πάνω-κάτω με την παλάμη προς τα κάτω: κόψτε ταχύτητα.
7. Αριστερό χέρι προς τα πάνω με την παλάμη προς τα εμπρός: Αναλαμβάνω επικεφαλής, ακολουθήστε με.
8. Αριστερό χέρι να κινείται μπρος ?πίσω με τον δείκτη ανοικτό: Προσπέρασέ με.
9. Χτύπημα του πάνω μέρους του κράνους με την παλάμη: Η μεγάλη σου σκάλα είναι αναμμένη.
10. Αριστερό χέρι προς τα έξω με την παλάμη να ανοιγοκλείνει: Τα φλας σου είναι ανοιχτά.
11. Αριστερό χέρι ανασηκωμένο και κίνηση μπρος-πίσω: Ξεκινάμε.
12. Ο δείκτης δείχνει το ρεζερβουάρ: Χρειάζομαι βενζίνη.
13. Ο αντίχειρας να δείχνει το στόμα: Πρέπει να πιω κάτι.
14. Αριστερό χέρι προς τα έξω, η παλάμη σε γροθιά: Δεν σταματάμε για κανένα κατούρημα;
Βάλτε κάποιους κανόνες
Όταν όλοι διαβάζουν από την ίδια παρτιτούρα, η μουσική είναι πιο ωραία. Σε μία ομαδική βόλτα η παρτιτούρα εξαρτάται από το ποιοι θα τραγουδήσουν. Όπως και να έχει το πράγμα όμως, οι κανόνες προσθέτουν ασφάλεια στην βόλτα ή τουλάχιστον βοηθούν να αποφευχθούν μπελάδες.
Με την πάροδο των χρόνων κάποιοι κανόνες έχουν αποδεδειγμένα σώσει ζωές και έχουν αποτρέψει μπελάδες. Για παράδειγμα ο κανόνας που λέει να μην βγαίνεις στο αντίθετο ρεύμα, παρά μόνο για να προσπεράσεις. Ή να προσπερνάς μόνο όταν είσαι σίγουρος ότι μπορείς να το κάνεις με ασφάλεια. Ή να θέτεις ένα περιορισμό την ταχύτητά σου στην ευθεία. Ή να ακολουθείς τον επικεφαλής. Ή να μην προσπερνάς κάποιον άλλον στην ομάδα, αν δεν σου κάνει νόημα να προσπεράσεις. Ή να χαιρετάς ευχαριστώντας τους άλλους χρήστες κάποιου στριφτερού δρόμου που κάνουν στην άκρη για να περάσεις. Ή να περιμένεις και τους υπόλοιπους στις ευθείες, όπου το να πας γρήγορα δεν είναι και κανένα κατόρθωμα και όπου καραδοκούν συνήθως και οι μπάτσοι.
Όλα αυτά μας οδηγούν στον Ρυθμό.
Ο Ρυθμός
Ο Ρυθμός ανακαλύφθηκε μια μέρα που ο Mitch Boehm, συντάκτης του περιοδικού Motorcyclist, κι εγώ χαμένοι κάπου στα βουνά Santa Monica, βρήκαμε έναν διασκεδαστικό τρόπο οδήγησης. Ήμασταν και οι δυο καβάλα στα νεώτερα και κορυφαία SS μοντέλα, με τα οποία θα μπορούσε κανείς ακόμη και να κάνει χρόνους στην πίστα, αλλά βέβαια ξέραμε και οι δύο, ότι οι ταχύτητες που αναπτύσσονται στις πίστες είναι θανατηφόρες στον δημόσιο δρόμο. Η συχνότερη αιτία που οι μοτοσικλετιστές πέφτουν από μόνοι τους στον δρόμο είναι η υπερβολική ταχύτητα στην είσοδο της στροφής και αυτή συνήθως προκαλείται από την υπερβολική ταχύτητα στην ευθεία. Οι περισσότεροι μοτοσικλετιστές, ενώ ξέρουν να ντιζώνουν το γκάζι, δυστυχώς η ικανότητά τους στα φρένα και η φινέτσα που χρειάζεται το φρενάρισμα μέσα στην στροφή, δεν είναι ανάλογη και το αποτέλεσμα είναι μια καταστροφική είσοδος στην στροφή.
Με τον Mitch καταλήξαμε να κουλάρουμε στις ευθείες και να το διασκεδάζουμε στις στροφές. Αργότερα που αναλύσαμε την τεχνική αυτή, την οποία και βάφτισα ?Ρυθμό?, καταλάβαμε ότι η ταχύτητά μας στην ευθεία ήταν μικρή, ιδίως σε σχέση με την τελική των μοτοσυκλετών μας. Ένας ακόμη λόγος γι? αυτό ήταν η κατάσταση με τους βαθμούς ποινής που είχαμε στα διπλώματά μας, που δεν ήταν και λίγοι εκείνη την εποχή. Για σκεφτείτε το! Οι υψηλές ταχύτητες συνήθως επιτυγχάνονται στις ευθείες και οι μπάτσοι το έχουν καταλάβει αυτό. Ο νέος Ρυθμός μας, περιόρισε την επιθυμία μας να πηγαίνουμε σαν παλαβοί στις ευθείες και μας οδήγησε στο να διασκεδάζουμε στις στροφές. Έτσι κι αλλιώς, το να τρέχεις σε μία ευθεία είναι μάλλον βαρετό, σε σχέση με το να παίρνεις μία στροφή έτσι ακριβώς όπως πρέπει.
Ο Ρυθμός και η ομαδική βόλτα
Καθώς ο Ρυθμός γινότανε πράξη στην καθημερινή μας οδήγηση, άρχισε να επηρεάζει και την ομάδα με την οποία βγαίναμε για βόλτα. Οι ευθείες άρχισαν να αποτελούν μια ευκαιρία για χαλάρωση και για να χαζέψουμε επιτέλους λίγο και το τοπίο, αλλά ακόμη πιο σημαντικό, έγιναν το μέρος για να ανασυνταχθεί η ομάδα. Συχνά χρησιμοποιούμε τις ευθείες για να γίνει η αλλαγή του επικεφαλής ή απλώς για να κάνουμε πλάκα μεταξύ μας σχολιάζοντας το στριφτερό μέρος που μόλις είχαμε περάσει ή αυτό που θα περνούσαμε αμέσως μετά. Αυτό είναι εκ διαμέτρου αντίθετο με τους αγώνες όπου κανείς δεν περιμένει για κανέναν.
Επειδή ο επικεφαλής αλλάζει κάθε τόσο, αντίστοιχα αλλάζει και ο ρυθμός. Αν ο επικεφαλής είναι αργός, θα σας δώσει την ευκαιρία να δουλέψετε την τεχνική σας, αν πάλι είναι γρήγορος, στην επόμενη ευθεία η ομάδα θα ξανασυγκροτηθεί.
Διαβάζοντας αυτό το βιβλίο θα έχετε πια μάθει ότι η βιαστική είσοδος στην στροφή είναι πολύ απλά λάθος, είτε για τον δρόμο, είτε για την πίστα. Αν διατηρήσετε μια λογική ταχύτητα στις ευθείες, η επόμενη στροφή θα σας έρθει με μία ταχύτητα ανάλογη των ικανοτήτων σας. Στην πραγματικότητα θα αρχίσετε να το διασκεδάζεται περισσότερο, αν αποκλείσετε από την οδήγησή σας στον δρόμο τις ταχύτητες που θα μπορούσατε να αναπτύξετε στην πίστα. Πιστέψτε με. Έχω κερδίσει πρωταθλήματα AMA Super Teams και 250GP και η ταχύτητα της πίστας δεν παλεύεται στον δρόμο.
Ο Ρυθμός εστιάζει στις στροφές και αυτό σημαίνει σωστή επιλογή γραμμής, φρένο μέχρι μέσα στην στροφή, άνοιγμα του γκαζιού νωρίς και όλα τα άλλα που έχουμε ήδη διαπραγματευτεί σε προηγούμενα κεφάλαια. Ο Ρυθμός σας δίνει την δυνατότητα να χαρείτε την πιο όμορφη πλευρά των μοτοσυκλετών σας, χωρίς να εκτίθεσθε συνεχώς σε κίνδυνο σε κάθε είσοδο στροφής ή σε κάθε μπλόκο.
Ένας καλός τρόπος να ρυθμίσετε την ταχύτητα της ομάδας σας είναι να θέσετε εσείς κάποιο όριο ταχύτητας στην ομάδα. Ίσως να έχετε μπροστά σας ένα κομμάτι δρόμου με μεγάλα γρήγορα τμήματα, αλλά επειδή κάποιες στροφές κρύβουν παγίδες είναι επικίνδυνο να πάτε με 200χαω (με αυτή την ταχύτητα διανύει κανείς περίπου 55 μέτρα ανά δευτερόλεπτο!!!). Θα μπορούσατε λοιπόν να θέσετε ένα όριο ας πούμε τα 120χαω στα βαρετά ευθεία τμήματα. Θέτοντας μια τέτοια λογική ταχύτητα βοηθάει στο να παραμείνει ο Ρυθμός λογικός και να διατηρηθεί η συνοχή της ομάδας. Αν τύχει ποτέ και βρεθείτε πίσω από την ομάδα με την οποία συνήθως βγαίνω βόλτα, σπάνια θα μας δείτε να πηγαίνουμε με πάνω από 120χαω στις ευθείες. Η επιβίωσή μου και η αγάπη μου για τις βόλτες σε δημόσιο δρόμο, εξαρτώνται από την τήρηση αυτού του κανόνα της ελεγχόμενης ταχύτητας.
Δεν είναι αγώνας!
Βγαίνοντας μια βόλτα με φίλους σημαίνει να νοιάζεσαι γι? αυτούς. Αν έχετε χάσει κάποιον φίλο από τους καθρέπτες σας για 2-3 χιλιόμετρα ή για μερικά λεπτά, κόψτε ταχύτητα μέχρι να σας προλάβει. Αν όλοι το κάνετε αυτό, η ομάδα θα διατηρεί φυσικά την συνοχή της. Εκτός αυτού, σε περίπτωση ανάγκης η αντίδρασή σας θα είναι πολύ πιο άμεση.
Αν βγαίνετε με ομάδες οι βόλτες των οποίων πάντα καταλήγουν σε αγώνες, καλό θα ήταν να ξεκόψετε. Πείστε τους να πάνε να βρούνε μια πίστα για να τρέξουν και αγνοήστε όλες τους τις δικαιολογίες γιατί δεν το κάνουν. Ακόμη και το μικρότερο ατύχημα στον δρόμο μπορεί να έχει καταστροφικές συνέπειες σε σχέση με μια πολύ χειρότερη πτώση στην πίστα και να είστε βέβαιοι, ότι αναβάτες που αντιμετωπίζουν τον δρόμο ως πίστα θα πέσουν. Σίγουρα δεν θέλετε να είστε εκεί όταν αυτό συμβεί.
Σας βεβαιώνω ότι έχω ακούσει κάθε δυνατή δικαιολογία για την άρνηση αυτών των ανθρώπων να μπούνε σε μια πίστα. Αν ο τύπος οδηγάει λογικά στον δρόμο και δεν γουστάρει να μπει στην πίστα, έχει καλώς. Αν όμως πιέζει την μοτοσυκλέτα του στο γκάζι και στα φρένα και οδηγεί συνεχώς με ένταση και παρ? όλ? αυτά δεν θέλει να μπει σε μια πίστα, ε, αυτά είναι παπαριές.
Είχα τρομερή εκτίμηση στην ομάδα με την οποία βγαίναμε βόλτα και τηρούσαμε τον Ρυθμό. ?Ήμασταν 4-5 και περνούσαμε φανταστικά. Θυμάμαι σε κάποια φάση που ήμουν ο πέμπτος στην σειρά και περνούσαμε μια σειρά από εσάκια ρίχνοντας τις μοτοσυκλέτες μας μια δεξιά, μια αριστερά ή κάποια άλλη φάση που είχα στον καθρέπτη μου κάποιον φίλο πλαγιασμένο σε μια παρατεταμένη με τρίτη ταχύτητα...γ@μώ τις φάσεις! Ο ρυθμός μας ήταν σβέλτος, αλλά όχι γρήγορος. Μεγάλη διαφορά!
Όλοι στην ομάδα ήταν αγωνιζόμενοι ή είχαν υπάρξει τέτοιοι. Το επίπεδο ικανότητας όλων ήταν πολύ υψηλό. Παρόλα αυτά η δυναμική της ομάδας δεν άφηνε τους εγωισμούς να εκδηλωθούν. Ο επικεφαλής άλλαζε κάθε τόσο και οι ευθείες ήταν η ευκαιρία να πάμε χαλαρά με το ένα χέρι και με το άλλο να χαιρετάμε τους άλλους αναβάτες και τους μπάτσους που είχαν βγει παγανιά. Ανυπομονούσαμε να φτάσουμε στα στριφτερά κομμάτια για να προσπαθήσουμε να τοποθετήσουμε την μοτοσυκλέτα μας στην σωστή γραμμή, επιλέγοντας με ακρίβεια εκατοστού το σημείο εισόδου και το apex κάθε στροφής.
Οι Γλήγοροι
Από καιρό σε καιρό στην μικρή μας ομάδα προστίθεντο και νέοι αναβάτες. Οι περισσότεροι από αυτούς καταλάβαιναν την προσέγγισή μας αρκετά γρήγορα, μετά κι από λίγο μάθημα. Κάποια φορά όμως μας έτυχε ένας τύπος που απλά δεν καταλάβαινε τι του λέγαμε. Ήμασταν στο Rock Store, όταν ήρθε ένας από τους τοπικούς αγωνιζόμενους του Willow και μας ρώτησε αν θα μπορούσε να έρθει μαζί μας. Συμφωνήσαμε και του είπαμε με δύο λόγια τον τρόπο με τον οποίον θα οδηγούσαμε. Στο πρώτο φαράγγι και ενώ ο τύπος ήταν στην μέση του γκρουπ, άρχισε να μας προσπερνάει όλους έναν ?έναν και αφού προσπέρασε και τον επικεφαλής έφυγε μπροστά, πλαγιάζοντας υπερβολικά και γενικώς οδηγώντας έντονα, με άλλα λόγια νομίζοντας ότι είναι σε αγώνα. Τον αφήσαμε να πάει μπροστά και συνεχίσαμε να κάνουμε την πλάκα μας στον ρυθμό μας, ώσπου φτάσαμε στην κορυφή του φαραγγιού, όπου και μας περίμενε. Κανείς μας δεν κρεμότανε στις στροφές, κανείς δεν έστυβε το γκάζι, κανείς μας δεν έδειχνε να ζορίζεται.
Στο επόμενο στριφτερό κομμάτι που συνέβη ακριβώς το ίδιο, απλά σταματήσαμε και γυρίσαμε όλοι πίσω από άλλη διαδρομή, καθώς ο γλήγορος εξαφανιζόταν στον ορίζοντα. Εμείς θέλαμε να πάμε μια βόλτα με φίλους, να πάμε σβέλτα, αλλά όχι γρήγορα και σίγουρα δε θέλαμε να χρειαστεί να ξεσφηνώσουμε κάποιον κάτω από κάποιο φορτηγάκι κάπου σε κάποιον επαρχιακό δρόμο στην Καλιφόρνια. Ακόμη θυμάμαι την καταπληκτική ατάκα κάποιου από το γκρουπ μας. « Τρέχω μόνο για βαθμούς ή για λεφτά». Ήταν μια μέρα αργίας και ξεκούρασης και κανείς μας δεν είχε όρεξη να ασχοληθεί με τέτοια προβλήματα.
Η ιστορία με τον «Γλήγορο» αποδεικνύει το γεγονός ότι πρέπει να υπάρχει σύνεση στην επιλογή του γκρουπ με το οποίο βγαίνετε βόλτα. Θα το ξαναπώ λοιπόν: Αν βλέπετε ότι κάποιος προσπαθεί να οδηγήσει πάνω από τις δυνατότητές του, παίρνοντας ηλίθια ρίσκα, οδηγώντας μοτοσυκλέτα σε άσχημη κατάσταση, χωρίς το απαραίτητο εξοπλισμό, μην τηρώντας τις στοιχειώδεις αποστάσεις κτλ, συζητήστε το μαζί του και είτε βρείτε μια λύση είτε σταματήστε να πηγαίνετε βόλτες μαζί του. Δύο πράγματα μπορούν να συμβούν. Είτε θα βελτιώσετε τις πιθανότητες επιβίωσής του, είτε θα απαλλάξετε τον εαυτό σας από ένα πρόβλημα.
Το περιθώριο ασφαλείας σας
Είναι πολύ σημαντικό για την επίτευξη του «Ρυθμού» να αφήνει κανείς ένα περιθώριο ασφαλείας για να μπορεί να αντιδράσει σε κάποιο δικό του λάθος, αλλά και στο λάθος κάποιου τρίτου. Ο δρόμος κρύβει πάρα πολλές εκπλήξεις και έχει πολλές άγνωστες πτυχές και ο αναβάτης που δεν αφήνει ικανά περιθώρια ασφαλείας, είτε για αλλαγή γραμμής, είτε για την έγκαιρη ρύθμιση της ταχύτητάς του πολύ σύντομα θα εμπλακεί σε ατύχημα.
Ας ακούσουμε τι λένε μερικά θύματα:
«Ναι, έπεσα σε εκείνη την δεξιά στροφή με το χαλίκι στο οδόστρωμα...»
«Έπεσα γιατί με ξάφνιασε εκείνο το κλαδί...»
«Η στροφή έκλεισε απότομα και βγήκα έξω από τον δρόμο...»
«Το ####μηχανάκι βρήκε κάτω στην στροφή και έπεσα...»
«Πήγαινα πολύ γρήγορα και έπεσα από μπροστινό για να μην τρακάρω με το αυτοκίνητο που πήγαινε πολύ αργά μπροστά μου ..»
Κτλ, κτλ... Σε όλες τις παραπάνω περιπτώσεις ο αναβάτης είτε είχε εξαντλήσει τα περιθώρια πρόσφυσης, ή τις δικές του δυνατότητες ή τις δυνατότητες της μοτοσυκλέτας του και έτσι όταν συνέβη το αναπάντεχο δεν υπήρχε περιθώριο αντίδρασης. Το αποτέλεσμα; Η πτώση και μια δικαιολογία που δεν στέκει.
Αν έχετε εμπειρία από οδήγηση σε πίστα, όπου εκεί οδηγείτε στο 100%, καλό θα ήταν να περιορίσετε την επιθετικότητά σας κατά 30% όταν οδηγείτε στον δρόμο. Αν δεν έχετε εμπειρία στην πίστα, καλό θα ήταν να αξιολογήσετε με ειλικρίνεια την οδηγική σας εμπειρία σκεπτόμενοι όλες εκείνες τις φορές που έχετε ξεπεράσει τα όρια μέσα στα οποία αισθάνεστε άνετα. Τα όρια αυτά είναι πολύ καλές ενδείξεις και για το πότε ξεπερνάτε τα περιθώρια ασφαλείας σας. Σκεφτείτε τους λόγους για την δυσφορία σας αυτή και κάντε τις απαραίτητες αλλαγές στην οδήγησή σας. Το αίσθημα αυτό απέχει μερικά μόλις βήματα από το ατύχημα και την πτώση και είναι σαν να σας χτυπάει κάποιος στην πλάτη και να σας λέει: «Φιλαράκο, θα τσακιστείς έτσι όπως πας».