PDA

View Full Version : Η οδήγηση στο χιόνι - Μύθοι και πραγματικότητα!


Alext
27-06-2009, 14:41
Η οδήγηση στο χιόνι - Μύθοι και πραγματικότητα!



http://www.2x4.gr/Images/snow.jpgΣτη χώρα μας, από τις πρώτες κιόλας νιφάδες χιονιού, στήνονται τηλεοπτικοί μαραθώνιοι από δημοσιογράφους και κανάλια, που μας «ξορκίζουν» να μη βγούμε από τα σκεπάσματά μας, προκειμένου να γλιτώσουμε από τους ολέθριους κινδύνους που κρύβει η οδήγηση στο χιόνι!
Όμως, πόσο επικίνδυνη είναι τελικά η οδήγηση αυτή; Κι αν όντως είναι επικίνδυνη, τι πρέπει να προσέχουμε, ώστε να κινούμαστε με ασφάλεια στο χιονισμένο οδόστρωμα;
Α. Ελέγξτε και εξοπλίστε κατάλληλα το αυτοκίνητο σας

1. Αλλάξτε, εφόσον έχετε τη δυνατότητα, τα ελαστικά σας με χειμερινά ελαστικά. Η ειδική σύνθεση γόμας και το «ειδικής χάραξης» προφίλ διασφαλίζουν μικρότερη απόσταση φρεναρίσματος, όταν οδηγείτε στο χιόνι ή και γενικά σε πολύ χαμηλές θερμοκρασίες.

2. Προσθέστε την κατάλληλη ποσότητα αντιπηκτικού στο ψυγείο της μηχανής, αλλά και κατάλληλο πρόσθετο αντιπηκτικό στο δοχείο της πλυστικής συσκευής. Θα προστατέψει το αυτοκίνητό σας από τον πάγο και τη διάβρωση.

3. Ελέγξτε την μπαταρία για να βεβαιωθείτε ότι έχετε αρκετή ισχύ για τις εκκινήσεις στις χαμηλές θερμοκρασίες του χειμώνα και την υπερκατανάλωση ενέργειας.

4. Ελέγξτε τα φρένα σας. Εάν τα φρένα δεν έχουν την σωστή κατανομή, δεν αποδίδουν σωστά και το αυτοκίνητο μπορεί να «τραβάει» αριστερά ή δεξιά κατά το φρενάρισμα.

5. Έχετε μαζί σας εξοπλισμό ανάγκης. Αλυσίδες, φακός, μια κουβέρτα, ένα πτυοσκάπανο, μια ξύστρα χιονιού και γάντια είναι απαραίτητα.

6. Ελέγξτε το καλοριφέρ και το a/c. Θα σας εξασφαλίσουν άνεση και θα κρατήσουν το παρμπρίζ σας καθαρό από πάγο και συγκεντρώσεις ατμών.

7. Αλλάξτε τα λάδια. Τα λιπαντικά για χειμερινές συνθήκες εξασφαλίζουν εύκολη εκκίνηση.
8. Χρησιμοποιήστε τα κατάλληλα υγρά για το παρμπρίζ. Με κατάλληλους υαλοκαθαριστήρες, ένα αντιψυκτικό διάλυμα θα κρατά πάντα καθαρό το παρμπρίζ.

Β.Οδηγίες για πριν και κατά την οδήγηση

1. Φροντίζετε πριν από κάθε μετακίνηση σε χιόνια, το ρεζερβουάρ σας να είναι, για κάθε ενδεχόμενο, πάντα γεμάτο με καύσιμα.

2. Η απόσταση ακινητοποίησης στο χιόνι και τον πάγο είναι 10 φορές υψηλότερη από ότι είναι στο στεγνό οδόστρωμα. Προβλέψτε λοιπόν παραπάνω χρόνο για να φθάσετε στον προορισμό σας.

3. Τετραπλασιάστε την απόσταση ασφαλείας.Η απόσταση ανάμεσα σε εσάς και το προπορευόμενο αυτοκίνητο θα σας δώσει αρκετό χρόνο να σταματήσετε.

4. Προσπαθήστε να προβλέπετε τις κινήσεις των άλλων αλλά και την επόμενη κίνηση σας για να έχετε περισσότερο χρόνο χειρισμών και αντίδρασης.

5. Τα φώτα διασταυρώσεως (μεσαία) τα έχουμε πάντα αναμμένα, ώστε να μας βλέπουν και για να μην πιάνουν χιόνι.

6. Αν χρειαστεί να βάλετε αλυσίδες, θυμηθείτε:


οι αλυσίδες μπαίνουν στους κινητήριους τροχούς,
μετά από λίγα μέτρα κίνησης τις ξανατεντώνουμε, και
όταν φοράμε αλυσίδες η ανώτατη ταχύτητα δεν υπερβαίνει τα 50 km/h

7. Κρατήστε το αυτοκίνητό σας καθαρό. Το τακτικό ξέπλυμα με καθαρό νερό μειώνει τη διάβρωση που προκαλείται από τα χημικά, το αλάτι και το χαλίκι που χρησιμοποιείται για την απόψυξη των δρόμων.

8. Προσοχή στις γέφυρες και τις άνω διαβάσεις. Σε αυτές τις επιφάνειες ο πάγος σχηματίζεται γρηγορότερα, για αυτό προσαρμόστε ανάλογα την οδήγησή σας.

9. Να βλέπετε και να σας βλέπουν. Φροντίστε την ορατότητα κρατώντας τα φώτα σας αναμμένα και το παρμπρίζ σας καθαρό.

10. Όταν πρόκειται να ακινητοποιήσετε για ώρες το αυτοκίνητό σας μην τραβάτε το χειρόφρενο γιατί παγώνει και δεν επανέρχεται.

11. Αν υποψιάζεστε ότι θα χιονίσει, σηκώστε τους υαλοκαθαριστήρες από το παρμπρίζ για να μην κολλήσουν με τον πάγο πάνω στο παρμπρίζ.

12. Σε πολύ χαμηλές θερμοκρασίες ξεχάστε τα "πιτσιλιστήρια". Το νερό, ακόμα και με αντιπηκτικό, παγώνει ακαριαία, γίνεται φιλμ πάγου και θα χρειαστείτε σπάτουλα ή θα περιμένετε κάνα δίωρο να δουλέψει το καλοριφέρ για να λιώσουν οι πάγοι στα τζάμια.

13. Ξεκινάτε με πολύ λίγο γκάζι πατινάροντας ελαφρά τον συμπλέκτη, κι αν είναι δυνατόν, με την 2η ταχύτητα. Προσπαθήστε να αλλάζετε ταχύτητες όσο πιο απαλά και λιγότερο γίνεται.

14. Κατά την αλλαγή κατεύθυνσης, οι χειρισμοί πρέπει να είναι αργοί και προοδευτικοί, αφού πάνω στο χιόνι και ειδικά στον πάγο η αλλαγή πορείας και γενικά η μεταβολή της κινητικής κατάστασης του αυτοκινήτου πρέπει να είναι όσο το δυνατόν ομαλότερη. Προχωρείτε αργά και σταθερά, παίρνετε τις στροφές "γλυκά" και προσοχή στο φρένο: το ABS βοηθάει αλλά δεν κάνει θαύματα!

15. Αποφύγετε τις ουρές βιαστικών και εκνευρισμένων, κάποιος αγανακτισμένος θα κάνει "τη στραβή".

16. Αν δε μπορείτε να τους προσπεράσετε με ασφάλεια, αφήστε τους να απομακρυνθούν, όπως ξέρετε η αγανάκτηση στο δρόμο είναι «κολλητική».

17. Το καλοριφέρ χρησιμοποιήστε το με μέτρο και σε θερμοκρασία ανθρώπινη: η υπερβολική ζέστη θα σας νυστάξει και αυτό είναι το πιο επικίνδυνο.

18. Όταν γλιστράτε στο χιόνικαι αυτό μπορεί να είναι συνεχές, οδηγείστε προς την πλευρά τις ολίσθησης, μη φρενάρετε απότομα, αλλά, πατήστε το συμπλέκτη (αυτό θα προσφέρει στους τροχούς περισσότερη πλευρική πρόσφυση) διορθώστε την πορεία με απαλές κινήσεις στο τιμόνι και φρενάρετε μαλακά, αν χρειαστεί!

Σημειώστε:
Με βροχή, ομίχλη, χιόνι με ή χωρίς αλυσίδες, τη διαφορά στην ασφάλεια την κάνει πάντα ο οδηγός. Ούτε τα ερπυστριοφόρα πάνε παντού και μόνο η εμπειρία με το καθαρό μυαλό μπορεί να βάλει ασφαλή όρια. Δε χρειάζεται να ρισκάρουμε αν δεν υπάρχει ανάγκη χάριν της οποιασδήποτε τετρακίνησης, και σε καμία περίπτωση δεν ξεκινάμε όταν τα καιρικά φαινόμενα είναι έντονα και σε εξέλιξη. Θυμηθείτε, ότι καλός οδηγός είναι αυτός που ξέρει πότε, πού κινείτε, με τι ρίσκο, με ποια ταχύτητα και τι κινδύνους διατρέχει αυτός και οι γύρω του.

Alext
27-06-2009, 14:42
Οδήγηση στο Χιόνι και τον Πάγο... (Μέρος Β)



Μετά τη Χιονόπτωση. Tι;
Τι είναι αυτό που διαφοροποιεί ένα μέσο οδηγό, από έναν ικανό οδηγό;

Η προνοητικότητα!

Ενώ ο μέσος οδηγός συνήθως αντιδρά στις οδικές καταστάσεις που διαμορφώνονται αυτοσχεδιάζοντας εκείνη τη στιγμή, ο ικανός οδηγός προβλέπει τις καταστάσεις που θα διαμορφωθούν, παίρνει όλα τα απαιτούμενα μέτρα, κι έτσι τις διαχειρίζεται αποτελεσματικά ή απλά τις αποφεύγει!

http://www.2x4.gr/Images/ice.jpg Η οδήγηση στο χιόνι δεν είναι και ελεύθερη πτώση με αλεξίπτωτο! Πολλές φόρες όμως, αν ξέρει κάνεις τι κάνει, αν γνωρίζει τις δυνατότητες του αυτοκίνητου του, αλλά και οι συνθήκες του δρόμου, μπορεί να γίνει και διασκεδαστική.
Oδηγώντας σε χιονισμένο οδόστρωμα
Η απλή λογική ορίζει: «Μην ξεκινάτε να πάτε πουθενά αν δεν έχετε εξοπλίσει κατάλληλα το αυτοκίνητο σας ή εάν δεν το εμπιστεύεστε». Επειδή στη χώρα μας τα ελαστικά χιονιού (Μ+S = Λάσπη + Χιόνι) είναι άγνωστες λέξεις ακόμη και για πολλούς τροχονόμους, φροντίστε να έχετε φορέσει τις αντιολισθητικές αλυσίδες, γιατί ο πάγος καιροφυλακτεί...! Σημειώστε ότι κατά κανόνα φοράμε τις αλυσίδες στους κινητήριους τροχούς, εκτός κι αν αλλιώς ορίζει ο κατασκευαστής του οχήματός σας. Αυτή η πληροφορία, όπως και άλλες χρήσιμες για το όχημά σας, υπάρχουν στο βιβλίο του κατασκευαστή.

Μη μετακινηθείτε εάν δεν έχετε:



εξασφαλίσει την ορατότητα κρατώντας τα φώτα διασταυρώσεως αναμμένα και

καθαρίσει όλο το όχημά σας από τα χιόνια. Το στρώμα χιονιού πάνω στον ουρανό του αυτοκινήτου είναι επικίνδυνο για τους άλλους αλλά και για τον ίδιο τον οδηγό. Σε κάποιο πιθανό φρενάρισμα τα χιόνια θα έλθουν μπροστά στο παρμπρίζ και θα περιορίσουν την ορατότητά του. Υπάρχει επίσης η πιθανότητα τα χιόνια να πέσουν στο παρμπρίζ των ακολουθούντων, ενώ στην περίπτωση που πίσω από το όχημά σας ακολουθεί μοτοσικλέτα, είναι σίγουρο ότι δεν θα θέλετε να είστε στην θέση του οδηγού της.!

Η ζώνη ασφαλείας (ακόμη κι αν κινείσθε με 20 km/h) είναι υποχρεωτική, όχι μόνο για τον οδηγό αλλά και για όλους τους συνεπιβαίνοντες. Ακόμη και αν σε άλλες περιστάσεις δεν την φοράτε, κάτι που δεν το συνιστούμε σε καμία περίπτωση, στις συνθήκες που περιγράφουμε τώρα, είναι η ΑΠΟΛΥΤΗ ΚΙΝΗΣΗ, πριν βάλουμε μπροστά.

Μη χρησιμοποιήστε cruisecontrol. Η χειμερινή οδήγηση απαιτεί να είστε προσηλωμένοι στις συνθήκες οδήγησης και να έχετε πάντα τον πλήρη έλεγχο του οχήματος. Και η παραμικρή διάσπαση της προσοχής σας, μπορεί να αποδειχθεί μοιραία.

Η απόσταση ακινητοποιήσεως του οχήματος στο χιόνι είναι 10πλάσια από ότι στο στεγνό οδόστρωμα. Όταν κινούμαστε με 50 km/h, η απόσταση, στην οποία θα σταματήσει το όχημά μας σε άμεση ανάγκη ακινητοποίησης, είναι (50/10)2 x 10 = 250 μέτρα.

Σε τέτοιες συνθήκες το όχημα γλιστρά ανεξέλεγκτα ...


Τι πρέπει να κάνετε εάν αρχίζετε να ολισθαίνετε;



Πρώτα απ' όλα, να μην πανικοβάλεστε!

Δεύτερον, μη φρενάρετε!

Τρίτον, μην επιταχύνετε!

Καθορίστε το σημείο που θέλετε να κατευθυνθείτε, και στρέψτε το βλέμμα σας εκεί.

Οδηγείστε προς την πλευρά τις ολίσθησης, δηλαδή στρίβετε με μικρές γωνίες τιμονιού προς το μέρος όπου εξολισθαίνει το πίσω μέρος του οχήματός σας.

Όταν το όχημά σας δεν υπακούει, αποσυμπλέξτε, ώστε να μην υπάρχει επιπλέον δύναμη, εκτός της αδράνειας, που να εκτρέπει το όχημά σας.

Αν έχετε αυτόματο κιβώτιο, οδηγήστε με τον μοχλό είτε στο Manual είτε στο 1. Αν το όχημά σας δεν υπακούει και εξολισθαίνει, τοποθετήστε τον μοχλό στο "Ν" για να σταματήσετε την εκτροπή.


Τι πρέπει να κάνετε αν αποκλειστείτε στο χιόνι.

Προσπαθήστε να μείνετε ψύχραιμοι. Ο πανικός είναι ο χειρότερος σύμβουλος.
Παραμείνετε ζεστοί, εξασφαλίζοντας τον εξαερισμό του οχήματος σας. Ανάβετε το κινητήρα κάθε ώρα για 10 περίπου λεπτά.
Καθαρίστε το χώρο πίσω από την εξάτμιση, για να αποφύγετε τη δηλητηρίαση από τα καυσαέρια.
Μην εγκαταλείπετε το όχημά σας.
Προσπαθήστε να γίνετε ορατοί έχοντας αναμμένα τα φώτα σας, και βάλτε στην κεραία οροφής κάποιο πανί ή το ανακλαστικό γιλέκο.
Μη μένετε ακίνητοι μέσα στο όχημα, αλλά κάντε κάποιες ασκήσεις για να βοηθήσετε την κυκλοφορία του αίματος.


Μετά το τέλος της περιπέτειας. . .

Τελειώνοντας το ταξίδι ή την περιπέτεια, πλύνετε πολύ καλά το όχημά σας και τις αλυσίδες που χρησιμοποιήσατε, γιατί το αλάτι που έχει κολλήσει στο κάτω μέρος του οχήματός σας δημιουργεί διάβρωση, τόσο στα κινούμενα μέρη, όσο και στους θόλους.

ΛΕΟΝΤΟΚΑΡΔΟΣ
27-06-2009, 21:30
http://i247.photobucket.com/albums/gg124/ELINADOUR/SMILES-2/DIAF75.gif

gsa1200
29-06-2009, 00:20
:sm8:

Arkas
29-06-2009, 14:47
Πολύ καλό και επίκαιρο:D post!!!

essel
29-06-2009, 14:54
ΣΩΣΤΟΤΑΤΟΣ!!!