PDA

View Full Version : Μελέτη MAIDS σχετικά με τα ατυχήματα μοτοσυκλετών


georgekostas
29-06-2009, 15:21
Δόθηκε στη δημοσιότητα η νέα έκδοση της μελέτης MAIDS σχετικά με τα ατυχήματα μοτοσυκλετών.

Φορέας της μελέτης είναι η ένωση ευρωπαίων κατασκευαστών μοτο και έχουν συνεργαστεί ακόμα 9 εταίροι, ενώ η υπάρχει εποπτεία από την Ε.Ε.

Το επίσημο site : http://www.maids-study.eu/index.php?error=hastolog
θέλει εγγραφή για να έχετε πρόσβαση σε ολόκληρη τη μελέτη (δωρεάν)

Μεταφράζω και μεταφέρω εδώ συνοπτικά τα πιο ενδιαφέροντα :

Εξετάστηκαν λεπτομερώς 921 ατυχήματα, λαμβάνοντας υπόψη περίπου 2000 μεταβλητές για κάθε ατύχημα. Η εξέταση περιελάμβανε πλήρη αναπαράσταση του ατυχήματος, επιθεώρηση των οχημάτων, συνέντευξη μαρτύρων, εμπλεκομένων τραυματιών και αρχών, έλεγχο των ιατρικών αρχείων. Από τα δεδομένα αναγνωρίστηκαν οι παράγοντες που σχετίζονται με τον άνθρωπο, το περιβάλλον, και το όχημα και που συνεισέφεραν στο ατύχημα.

Επίσης, προκειμένου να υπάρχουν συγκριτικά στοιχεία με περιπτώσεις μη τραυματισμού, εξετάστηκαν άλλα 923 (χωρίς τραυματισμό) ατυχήματα.

Οι περιπτώσεις αφορούσαν ατυχήματα σε 5 χώρες : Γαλλία, Γερμανία, Ολλανδία, Ισπανία και Ιταλία.

Οι περιπτώσεις που εξετάστηκαν αφορούσαν ατυχήματα τόσο σε αστικό όσο και σε μη αστικό περιβάλλον, ωστόσο η πλειοψηφία των ατυχημάτων συνέβη στο πρώτο.

Οι ταχύτητες κατά τις οποίες συνέβη το ατύχημα ήταν χαμηλές, πολύ συχνά κάτω των 50 χαω. Ήταν σχετικά λίγες οι περιπτώσεις όπου η υπερβολική ταχύτητα αποτέλεσε παράγοντα πρόκλησης του ατυχήματος !

Στη πλειοψηφία των περιπτώσεων, η αιτία ταυτοποιήθηκε ως «ανθρώπινο σφάλμα». Το πιο συχνό ανθρώπινο σφάλμα ήταν η αδυναμία (ή αστοχία) να εντοπισθεί οπτικά το δίτροχο (από τον οδηγό του άλλου οχήματος) στις δεδομένες συνθήκες περιβάλλοντος εξαιτίας είτε ελλιπούς προσοχής, είτε προσωρινής παρεμπόδισης οπτικού πεδίου, είτε λόγω μικρού όγκου του δίτροχου.

Λίγο πιο αναλυτικά ορισμένα από τα κυριότερα ευρήματα :

Γενικά χαρακτηριστικά ατυχημάτων:



Τα μοτοποδήλατα ( < 50 cc) εμπλέκονται περισσότερο σε ατυχήματα σε αστικό περιβάλλον συγκριτικά με μοτο (>50cc) : 85,9% έναντι 62%
54,3% των ατυχημάτων συνέβησαν σε διασταυρώσεις
τα επιβατικά οχήματα ήταν το συχνότερο αντικείμενο σύγκρουσης
72% των ατυχημάτων συνέβησαν σε αστικό περιβάλλον
δίτροχο έχει περισσότερες πιθανότητες να συγκρουστεί με επιβατικό όχημα σε αστικό περιβάλλον (64,1%) έναντι μη αστικού περιβάλλοντος (46,7%)



Αίτια ατυχήματος
Ετοιμαστείτε για πολύ ενδιαφέροντα σημεία:

Καταρχήν γίνεται μια διάκριση σε είδη σφάλματος :
- σφάλμα αντίληψης: αδυναμία να αναγνωρίσουμε/εντοπίσουμε μια επικίνδυνη κατάσταση, με βάση τη στρατηγική που χρησιμοποιούμε για τον εντοπισμό καταστάσεων. Σύμφωνα με τη μελέτη, πέρα από το προφανές, στη κατηγορία αυτή εντάσσεται και το παράδειγμα: οδηγός αυτοκινήτου δεν ελέγχει καθρέπτες ενώ αλλάζει λωρίδα.
- σφάλμα κατανόησης: αντιλαμβανόμαστε μια επικίνδυνη κατάσταση αλλά δεν την κατανοούμε οπότε και αντιδρούμε λάθος. Παράδειγμα : βλέπουμε φλας να αναβοσβήνει σε όχημα που έρχεται προς εμάς, αλλά δεν κατανοούμε ότι το όχημα θα στρίψει ακριβώς μπροστά μας.
- σφάλμα απόφασης: βλέπουμε πχ πορτοκαλί φανάρι αλλά το αγνοούμε και αποφασίζουμε να περάσουμε.
- σφάλμα αντίδρασης : αδυναμία αντίδρασης ή μη αντίδραση σε μια επικίνδυνη κατάσταση.

Έχουμε, ως προς την αναγνώριση των βασικών αιτιών ανα ατύχημα:



το 36,6% των περιπτώσεων προκλήθηκε από σφάλμα αντίληψης του οδηγού του άλλου οχήματος. Ο οδηγός δεν είδε το δίκυκλο ή τον αναβάτη. Ένα στα τρία! Δεν μας βλέπουν. Το λέμε και θα το ξαναλέμε.
η επόμενη πιο συχνή αιτία με 13% ήταν …. το σφάλμα απόφασης από τον αναβάτη!
Τρίτη πιο συχνή αιτία με 12% ήταν το σφάλμα αντίληψης από τον αναβάτη.



Η μελέτη προχωράει σε βάθος και αναλύει και δευτερεύοντες παράγοντες ανα ατύχημα (ανθρώπινος παράγοντας, περιβαλλοντικός παράγοντας, κλπ κλπ) καθώς επίσης αναλύει σε μεγαλύτερη λεπτομέρεια τους πιμέρους παράγοντες και την αλληλεπίδραση αυτών (πχ είδη αδυναμίας αντίληψης, συμπεριλαμβανόμενης και της απόσπασης προσοχής, της κούρασης κλπ, κακοτεχνίες, καιρικές συνθήκες, κλπ).

Άλλα γενικά συμπεράσματα για αίτια :



Ο ανθρώπινος παράγοντας συνεισφέρει στην πρόκληση ατυχήματος κατά 37,1% για τους αναβάτες και κατά 50,4% για τους οδηγούς των άλλων οχημάτων.
Η έλλειψη προσοχής εκ μέρους αναβάτη εντοπίζεται στο 10,6% των περιπτώσεων.
το 27,7% των αναβατών και το 62,9% των λοιπών οδηγών έκαναν σφάλμα «ανάγνωσης» της κυκλοφορίας με αποτέλεσμα το ατύχημα. ( σφάλμα ή αδυναμία αντίληψης της επερχόμενης κυκλοφορίας ή κυκλοφορία εισερχόμενη από σημείο που δεν γινόταν αντιληπτό)
το 32,2% των αναβατών και το 40,6% των λοιπών οδηγών έλαβαν λάθος αποφάσεις που οδήγησαν στο ατύχημα.
η διαφορά ταχύτητας σε σχέση με τη περιβάλλουσα κυκλοφορία ταυτοποιήθηκε ως παράγοντας ατυχήματος για τους αναβάτες στο 18% των περιπτώσεων, και για τους λοιπούς οδηγούς στο 4,7% των περιπτώσεων.
οι καιρικές συνθήκες συνεισέφεραν (για τους αναβάτες) στο 7,4% των περιπτώσεων
3,7% των περιπτώσεων προκλήθηκε από ακατάλληλο ελαστικό και 1,2% από θέμα με τα φρένα (?) πηγη:moto.gr

Arkas
29-06-2009, 15:25
Πολύ καλό και χρήσιμο post!

Μπράβο Γιώργο!!!

essel
29-06-2009, 17:18
ΠΟΛΥ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ

ΛΕΟΝΤΟΚΑΡΔΟΣ
29-06-2009, 17:25
Πολύ χρήσιμο ποστ !!! ;)

Gazi
29-06-2009, 18:46
Πολύ ενδιαφέρον......

konstantinos
29-06-2009, 22:21
Πολύ καλό και χρήσιμο post!

Μπράβο Γιώργο!!!
+1:sm5::sm5:

ntinopoulos
29-06-2009, 22:44
μπραβο κωστα,πολυ χρησιμο!;)

ΜΑΚΑΡΙΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΥ
30-06-2009, 19:27
Γράψε τα Γιώργο να τα βλέπουμε !

zitsos
30-06-2009, 20:21
Φίλε μπράβο για την καλή μετάφραση γιατί εμείς δεν πρόκειται να τα διαβαζαμε και αυτά που διαβάσαμε ήτανε πολύ χρήσιμα για όλους!;)

GSMAN
07-07-2009, 20:20
Εξαιρετικό και πολύ χρήσιμο αρκεί να το λάβουμε υπόψη μας και να το αναλύσουμε;)

vp_68
07-07-2009, 21:35
:sm8::sm8::sm5::sm5:

skippybi
07-07-2009, 23:33
πολύ καλό!!!;)

melpo
08-07-2009, 16:57
Μπράβο Γιώργο, ψάχνω και πάντα με ενδιαφέρουν αυτά.. Σε ευχαριστώ προσωπικά για την καταχώρισή σου, είναι πολλή σημαντική η γνώση αυτών πιστεύω... Επίσης πολύ θα με ενδιέφερε να μάθω, σε συνδυασμό με αυτό, το μέγεθος τραυματισμού ή θεός φυλάξει... των αναβατών σε συνδυασμό με το ρουχισμό του αναβάτη.. Κράνος, μπουφάν κλπ. Αν ποτέ βρει κάποιος κάτι τέτοιο ας το αναρτήσει... Ευχαριστώ και καλές ασφαλής βόλτες πάντα σε όλους μας!

georgekostas
08-07-2009, 18:11
Μπράβο Γιώργο, ψάχνω και πάντα με ενδιαφέρουν αυτά.. Σε ευχαριστώ προσωπικά για την καταχώρισή σου, είναι πολλή σημαντική η γνώση αυτών πιστεύω... Επίσης πολύ θα με ενδιέφερε να μάθω, σε συνδυασμό με αυτό, το μέγεθος τραυματισμού ή θεός φυλάξει... των αναβατών σε συνδυασμό με το ρουχισμό του αναβάτη.. Κράνος, μπουφάν κλπ. Αν ποτέ βρει κάποιος κάτι τέτοιο ας το αναρτήσει... Ευχαριστώ και καλές ασφαλής βόλτες πάντα σε όλους μας!

Απ'αυτα που ρωτας το μονο που ξερω ειναι οτι το τζιν στο συσριμο απο πτωση αντεχει 2 μετρα και η γκορντουρα 10 μετρα.
Γι'αυτο λοιπον και στις κοντινες βολτες παντα μπουφανακι και παντελονακι αν υπαρχει...

gemara
08-07-2009, 22:00
Πολύ ενδιαφέρον. Ευχαριστούμε!