riko46
17-08-2009, 21:47
Το φαινόμενο της αυτανάφλεξης και οι ζημιές που μπορεί να προκαλέσει
Το μίγμα αέρα - βενζίνης που αναρροφάται στον κύλινδρο και μετά συμπιέζεται απο το
πιστόνι κατά την επάνοδο του προς το ΑΝΣ ( ανω νεκρό σημείο ) αναβει από έναν
ηλεκτρικό σπινθήρα που σχηματίζεται ανάμεσα στα δύο ηλεκτρόδια του μπουζί.
Κατ' αυτόν τον τρόπο με κάποια προπορεία ως προς το ΑΝΣ αρχίζει η καυση που τελειώνει αρκετές μοιρες περιστροφής του στροφάλοφόρου ύστερα απο το ίδιο ΑΝΣ,
όταν δηλαδή το πιστόνι έχει ηδη απο καιρο αρχίσει την καθοδο του προς το ΚΝΣ.
Η ακριβής στιγμη που πρέπει να σχηματιστεί ο σπινθήρας ( που δημιουργήται απο τη διέλευση ηλεκτρικου ρέυματος υψηλης τάσης ανάμεσα στα δύο ηλεκτρόδια ) ποικίλλει απο κινητήρα σε κινητήρα κι έχει πρωταρχική σπουδαιότητα για την καλή διεξαγωγή της κάυσης και συνεπώς για την απόδοση του κινητήρα.
Η καυση γίνεται με εξαιρετικη ταχύτητα αλλά παντα κατά βαθμιαίο τρόπο, δεν πρόκειται
πραγματι για έκρηξη αλλά για μια διαδικασία οξειδωσης που επέρχεται βαθμιαία και που
αναπτήσει ποσότητα θερμότητας.
Μόλις δημιουργηθεί ο σπινθήρας απο την περιοχή του μπουζί αρχιζει να μεταδίδεται ένα
μέτωπο φλόγας που διασχίζει το θαλαμο καυσης προκαλωντας την αναφλεξη ολου του μίγματος αέα βενζίνης που περιέχει.
Αν το φορτίο ( δηλαδή το μίγμα αερα - βενζινης ) ηταν σε ηρεμια το μετωπο φλογας θα προχωρουσε μάλλον αργα ενω στην πραγματικότητα κινείται με μεγάλη ταχύτητα χάρη στην αναταραξη της μαζας των αερίων. Αυτή η ανατάραξη πολύ σημαντική για την ταχύτητα αναφλεξης και συνεπώς για τη λειτουργία του κινητήρα , δημιουργείται κυρίως χάρη στη διέλευση του αερίου μίγματος ανάμεσα στη βαλβίδα και την έδρα της .
Σχεδόν πάντα είναι ουσιώδης η χρησιμοποιηση μερικών ζωνων squish ( περιδινησης )
τοποθετημένων στα πλευρά το θαλάμου καυσης απο τις οποίες τα καυσαέρια αποβάλλονται με βιαιότητα όταν το πιστόνι πλησιάζει στο ΑΝΣ προς το τέλος του χρόνου συμπίεσης .
Οι πραγματικοί πίδακες αερίων που δημιουργουνται έτσι προκαλούν ένα σημαντικό στροβιλισμό στο φορτίο που εόναι συγκεντρωμένο στην κεντρική ζωνη του θαλάμου καυσης . Μερικές φορές είναι πλεονεκτικό να δοθεί στην αέριο μάζα ένας στροβιλισμός με συγκεκριμένο προσανατολισμό σε αυτές τις περιπτώσεις οι σχεδιαστές καταφευγουν σε αυλους εισαγωγής με ειδικό σχήμα η διαταξη (για να δωσουν στο ρευμα αερίων που μπαινει στον κύλινδρο μια σπειροειδή κίνηση) η σε θαλάμους καυσης με τετοιο σχημα που να μεταδώσου στο φορτίο κατα τη συμπίεση μια κίνση στροβιλισμού. Χάρη στην ανατάραξη η μιξη του αέρα και της βενζίνης είναι καλύτερη και το μέτωπο φλογας πραμορφώνεται και χωρίζεται σε πολλά μικρά μέρη οποτε εξαπλωνεται στο θαλαμο με μεγαλη ταχυτητα.
ΠΡΟΣΟΧΗ ΣΤΑ ΠΙΡΑΚΙΑ
Κάτω απο ορισμένες συνθήκες λειτουργιας στο μίγμα αέρα βενζινης οπου δεν εχει ακομα φτασει το μέτωπο φλογας η πίεση και η θερμ0κρασία ειναι τέτοιες που προξενουν μια αποτομη αναφλεξη εκρηκτικου τυπου. Δημιουργουνται τοτε κρουστικα κύματα που διασχίζουν το θάλαμο με υψηλότατη ταχύτητα και προσκούουν στα μεταλλικά τοιχωματα απο τα οποια αντανακλώναι . Αυτο το επιβλαβεστατο φαινομενο που ονομαζεται αυταναφλεξη μερικές φορες προξενει εναν τυπικο μεταλλικό θορυβο γνωστό σαν πιρακια . Η έκρηξη που σημειώνεται στις υψηλες ταχύτητες είναι πολύ πιο επικίνδυνη γιατι δεν προκαλει κανενα αφύσικο θορυβο και συνεπως ο αναβατης δεν την αντιλαμβάνεται . Αυτο το φαινόμενο μπορει στις πιο σοβαρές περιπτωσεις να θεσει
εκτος χρήσης σε βραχύ διαστημα , έναν κινητήρα ( απο την καταστροφή της κεφαλης του πιστονιου κάτω απο το πραγματικό σφυροκόπημα των κρουστικών κυμάτων)
Στους κινητηρες που βρίσκονται σε καλή κατασταση , τροφοδοτουνται με τα καυσιμα που καθοριζει ο κατασκευαστης και εχουν σωστα ρυθμισμένο χρονισμό αναφλεξης ο κίνδυνος αυταναφλεξης είναι ουσιαστικα ανυπαρκτος. Αν ομως η προπορεία της αναφλεξης (αβανς ) ειναι υπερβολική η αν ο κινητήρας τροφοδοτειται με ακατάλληλα καυσιμα αυτο το φαινόμενο μπορεί να σημειωθεί με μεγάλη ευκολια. Στους σκαλισμένους κινητηρες που εκτος απο αλλες μετατροπες εχουν υποστεί αυξηση της σχεσης συμπιεσης ο κινδυνος να σημειωθεί αυτη η αφταναφλεξη ειναι ακομα μεγαλήτερος. Πραγματι για κάθε κινητήρα αναλογα με το σχήμα και τις διαστάσεις του θαλάμου καυσης τη θεση του μπουζι και αλλους παραγοντες υπαρχει μια μεγιστη σχεση συμπιεσης περαν απο την οποια δεν μπορει κανεις να ανεβει χωρις να προκαλεσει αυταναφλεξη.
ΟΙ ΑΙΤΙΕΣ ΤΟΥ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ
Οταν σε εναν κινητηρα σειρας σημειωνεται αυταναφλεξη πρωτη μας δουλεια ειναι να ελεγξουμε με τη μεγιστη προσοχη αν το αβανς ειναι το προβλεπομενο απο τον κατασκευαστη. Υστερα πρεπει να βεβαιωθουμε αν τα καυσιμα που μεταχειριζομαστε ειναι τα καταλληλα κι αν το καρμπιρατερ ειναι σωστα ρυθμισμενο και καθαρισμενο στο εσωτερικο . Πρεπει ακομα να κοιταξουμε αν εχουν συσωρευτει επιστρωσεις (ανθρακουχα καταλοιπα ) στο εσωτερικο του θαλαμου καυσης η παρουσια τους μειωνει τον ογκο του θαλαμου και συνεπως προκαλει αυξηση της σχεσης συμπιεσης .
Παράλληλα , η υπερθερμανση τους μπορει να τα πυρακτωσει διαφοροποιωντας την πορεια της καυσης.
motocikleta.gr
................................................:cool:
Το μίγμα αέρα - βενζίνης που αναρροφάται στον κύλινδρο και μετά συμπιέζεται απο το
πιστόνι κατά την επάνοδο του προς το ΑΝΣ ( ανω νεκρό σημείο ) αναβει από έναν
ηλεκτρικό σπινθήρα που σχηματίζεται ανάμεσα στα δύο ηλεκτρόδια του μπουζί.
Κατ' αυτόν τον τρόπο με κάποια προπορεία ως προς το ΑΝΣ αρχίζει η καυση που τελειώνει αρκετές μοιρες περιστροφής του στροφάλοφόρου ύστερα απο το ίδιο ΑΝΣ,
όταν δηλαδή το πιστόνι έχει ηδη απο καιρο αρχίσει την καθοδο του προς το ΚΝΣ.
Η ακριβής στιγμη που πρέπει να σχηματιστεί ο σπινθήρας ( που δημιουργήται απο τη διέλευση ηλεκτρικου ρέυματος υψηλης τάσης ανάμεσα στα δύο ηλεκτρόδια ) ποικίλλει απο κινητήρα σε κινητήρα κι έχει πρωταρχική σπουδαιότητα για την καλή διεξαγωγή της κάυσης και συνεπώς για την απόδοση του κινητήρα.
Η καυση γίνεται με εξαιρετικη ταχύτητα αλλά παντα κατά βαθμιαίο τρόπο, δεν πρόκειται
πραγματι για έκρηξη αλλά για μια διαδικασία οξειδωσης που επέρχεται βαθμιαία και που
αναπτήσει ποσότητα θερμότητας.
Μόλις δημιουργηθεί ο σπινθήρας απο την περιοχή του μπουζί αρχιζει να μεταδίδεται ένα
μέτωπο φλόγας που διασχίζει το θαλαμο καυσης προκαλωντας την αναφλεξη ολου του μίγματος αέα βενζίνης που περιέχει.
Αν το φορτίο ( δηλαδή το μίγμα αερα - βενζινης ) ηταν σε ηρεμια το μετωπο φλογας θα προχωρουσε μάλλον αργα ενω στην πραγματικότητα κινείται με μεγάλη ταχύτητα χάρη στην αναταραξη της μαζας των αερίων. Αυτή η ανατάραξη πολύ σημαντική για την ταχύτητα αναφλεξης και συνεπώς για τη λειτουργία του κινητήρα , δημιουργείται κυρίως χάρη στη διέλευση του αερίου μίγματος ανάμεσα στη βαλβίδα και την έδρα της .
Σχεδόν πάντα είναι ουσιώδης η χρησιμοποιηση μερικών ζωνων squish ( περιδινησης )
τοποθετημένων στα πλευρά το θαλάμου καυσης απο τις οποίες τα καυσαέρια αποβάλλονται με βιαιότητα όταν το πιστόνι πλησιάζει στο ΑΝΣ προς το τέλος του χρόνου συμπίεσης .
Οι πραγματικοί πίδακες αερίων που δημιουργουνται έτσι προκαλούν ένα σημαντικό στροβιλισμό στο φορτίο που εόναι συγκεντρωμένο στην κεντρική ζωνη του θαλάμου καυσης . Μερικές φορές είναι πλεονεκτικό να δοθεί στην αέριο μάζα ένας στροβιλισμός με συγκεκριμένο προσανατολισμό σε αυτές τις περιπτώσεις οι σχεδιαστές καταφευγουν σε αυλους εισαγωγής με ειδικό σχήμα η διαταξη (για να δωσουν στο ρευμα αερίων που μπαινει στον κύλινδρο μια σπειροειδή κίνηση) η σε θαλάμους καυσης με τετοιο σχημα που να μεταδώσου στο φορτίο κατα τη συμπίεση μια κίνση στροβιλισμού. Χάρη στην ανατάραξη η μιξη του αέρα και της βενζίνης είναι καλύτερη και το μέτωπο φλογας πραμορφώνεται και χωρίζεται σε πολλά μικρά μέρη οποτε εξαπλωνεται στο θαλαμο με μεγαλη ταχυτητα.
ΠΡΟΣΟΧΗ ΣΤΑ ΠΙΡΑΚΙΑ
Κάτω απο ορισμένες συνθήκες λειτουργιας στο μίγμα αέρα βενζινης οπου δεν εχει ακομα φτασει το μέτωπο φλογας η πίεση και η θερμ0κρασία ειναι τέτοιες που προξενουν μια αποτομη αναφλεξη εκρηκτικου τυπου. Δημιουργουνται τοτε κρουστικα κύματα που διασχίζουν το θάλαμο με υψηλότατη ταχύτητα και προσκούουν στα μεταλλικά τοιχωματα απο τα οποια αντανακλώναι . Αυτο το επιβλαβεστατο φαινομενο που ονομαζεται αυταναφλεξη μερικές φορες προξενει εναν τυπικο μεταλλικό θορυβο γνωστό σαν πιρακια . Η έκρηξη που σημειώνεται στις υψηλες ταχύτητες είναι πολύ πιο επικίνδυνη γιατι δεν προκαλει κανενα αφύσικο θορυβο και συνεπως ο αναβατης δεν την αντιλαμβάνεται . Αυτο το φαινόμενο μπορει στις πιο σοβαρές περιπτωσεις να θεσει
εκτος χρήσης σε βραχύ διαστημα , έναν κινητήρα ( απο την καταστροφή της κεφαλης του πιστονιου κάτω απο το πραγματικό σφυροκόπημα των κρουστικών κυμάτων)
Στους κινητηρες που βρίσκονται σε καλή κατασταση , τροφοδοτουνται με τα καυσιμα που καθοριζει ο κατασκευαστης και εχουν σωστα ρυθμισμένο χρονισμό αναφλεξης ο κίνδυνος αυταναφλεξης είναι ουσιαστικα ανυπαρκτος. Αν ομως η προπορεία της αναφλεξης (αβανς ) ειναι υπερβολική η αν ο κινητήρας τροφοδοτειται με ακατάλληλα καυσιμα αυτο το φαινόμενο μπορεί να σημειωθεί με μεγάλη ευκολια. Στους σκαλισμένους κινητηρες που εκτος απο αλλες μετατροπες εχουν υποστεί αυξηση της σχεσης συμπιεσης ο κινδυνος να σημειωθεί αυτη η αφταναφλεξη ειναι ακομα μεγαλήτερος. Πραγματι για κάθε κινητήρα αναλογα με το σχήμα και τις διαστάσεις του θαλάμου καυσης τη θεση του μπουζι και αλλους παραγοντες υπαρχει μια μεγιστη σχεση συμπιεσης περαν απο την οποια δεν μπορει κανεις να ανεβει χωρις να προκαλεσει αυταναφλεξη.
ΟΙ ΑΙΤΙΕΣ ΤΟΥ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ
Οταν σε εναν κινητηρα σειρας σημειωνεται αυταναφλεξη πρωτη μας δουλεια ειναι να ελεγξουμε με τη μεγιστη προσοχη αν το αβανς ειναι το προβλεπομενο απο τον κατασκευαστη. Υστερα πρεπει να βεβαιωθουμε αν τα καυσιμα που μεταχειριζομαστε ειναι τα καταλληλα κι αν το καρμπιρατερ ειναι σωστα ρυθμισμενο και καθαρισμενο στο εσωτερικο . Πρεπει ακομα να κοιταξουμε αν εχουν συσωρευτει επιστρωσεις (ανθρακουχα καταλοιπα ) στο εσωτερικο του θαλαμου καυσης η παρουσια τους μειωνει τον ογκο του θαλαμου και συνεπως προκαλει αυξηση της σχεσης συμπιεσης .
Παράλληλα , η υπερθερμανση τους μπορει να τα πυρακτωσει διαφοροποιωντας την πορεια της καυσης.
motocikleta.gr
................................................:cool: