PDA

View Full Version : Περί ανάφλεξης


Vakalos
14-12-2008, 15:24
Προκειμένου να αναφλεγεί το μίγμα βενζίνης – καυσίμου που έχει εισέλθει στον θάλαμο καύσης, απαιτείται στιγμιαίος ισχυρός σπινθήρας σε ακριβώς κατάλληλη χρονική στιγμή. Ο χρόνος που δίνεται ο σπινθήρας σε σχέση με την πορεία του εμβόλου προς το ΑΝΣ (Άνω Νεκρό Σημείο) είναι πολύ κρίσιμος και μεταβάλλεται ανάλογα με τις στροφές και το φορτίο του κινητήρα (προπορεία). Είναι δε πολύ σημαντικός ώστε να έχουμε την μέγιστη δυνατή ισχύ από τον κινητήρα μας με ταυτόχρονα μικρή ρύπανση και οικονομική λειτουργία.

Ως γνωστό ο σπινθήρας δημιουργείται στο μπουζί και ανάμεσα στα δυο ηλεκτρόδιά του. Απαραίτητη προϋπόθεση είναι η τροφοδοσία στο μπουζί με υψηλή τάση ώστε να έχουμε τη διαπίδυση του σπινθήρα. Αυτή την υψηλή τάση την παράγει ο πολλαπλασιαστής που δεν είναι τίποτα άλλο από μια μορφή μετασχηματιστή όπου στην είσοδο του δίνουμε μια στιγμιαία τάση χαμηλή και στην έξοδο του λαμβάνουμε υψηλή στιγμιαία τάση της τάξεως 20-30 Kv.

Τη δημιουργία της στιγμιαίας χαμηλής τάσης που δίνουμε στην είσοδο του πολλαπλασιαστή αλλά κυρίως την χρονική στιγμή που όπως αναφέραμε είναι πολύ κρίσιμη και ιδιαίτερα σημαντική, την έχει αναλάβει ο «εγκέφαλος» του συστήματος ανάφλεξης, δηλαδή, η μονάδα ελέγχου ανάφλεξης, η γνωστή κοινώς λεγόμενη «ηλεκτρονική». Είναι το «έξυπνο» κομμάτι του συστήματος που απαρτίζεται από ηλεκτρονικά τμήματα, μικρο-κομπιούτερς, κάρτες μνήμης και άλλα «καλούδια» της σύγχρονης ηλεκτρονικής – ψηφιακής τεχνολογίας ώστε ο κινητήρας να αποδώσει το μέγιστα. Προκειμένου να επιτευχθεί το απόλυτο «timing» της παρουσίας σπινθήρα στο μπουζί η ηλεκτρονική συνεργάζεται με διάφορα περιφερειακά εξαρτήματα– αισθητήρες.

Ο χρόνος της ανάφλεξης δεν είναι σταθερός και καθορισμένος, δηλαδή λίγες μοίρες πριν το Άνω Νεκρό Σημείο (ΑΝΣ), αλλά μεταβάλλεται ανάλογα με τις στροφές του κινητήρα, το φορτίο του, την θερμοκρασία του και άλλες παραμέτρους.

Έτσι, οι κατασκευαστές δίνουν τον σπινθήρα με προπορεία (advance) που μετριέται σε μοίρες προκειμένου να επιτύχουν την καλλίτερη απόδοση του κινητήρα.

Στις ποιο απλές μορφές ανάφλεξης χρησιμοποιείται μόνο pick up. Το pick up είναι αισθητήρας που πληροφορεί την ηλεκτρονική για την ακριβή θέση του στροφαλοφόρου άξονα, άρα και του πιστονιού (εμβόλου) ώστε αυτή (η ηλεκτρονική) με τη σειρά της να δώσει εντολή για σπινθήρα και με κάποια προπορεία αναλόγως των στροφών λειτουργίας.

Στις σύνθετες μορφές ανάφλεξης και σε μοτοσικλέτες υψηλών απαιτήσεων όπως αναφέραμε και πιο πάνω η ηλεκτρονική συνεργάζεται με διάφορους αισθητήρες όπως:

Ταχύτητας περιστροφής και θέσης στροφαλοφόρου
Φορτίου κινητήρα
Θερμοκρασίας κινητήρα
Τάσης μπαταρίας
Θερμοκρασίας εισερχόμενου αέρα
Ανιχνευτή (Knock)
Ταχύτητας μοτοσικλέτας
Θέσης γκαζιού κ.α.
Όλα αυτά τα στοιχεία που λαμβάνει η ηλεκτρονική τα μετατρέπει σε ψηφιακούς παλμούς, τα αξιολογεί, τα συγκρίνει και δίνει το έναυσμα για την δημιουργία του σπινθήρα την ακριβώς κατάλληλη στιγμή.

Arkas
14-12-2008, 15:29
Χρήσιμες πληροφορίες Μάνο.
Σε ευχαριστούμε.

gtbike
14-12-2008, 18:19
Thanks φίλε!!!!