PDA

View Full Version : ΜΗΧΑΝΗ ΚΑΙ ΙΣΟΡΡΟΠΙΑ


ΚΑΓΚΕΛΑΡΙΟΣ
23-10-2009, 11:19
Έχεις καταλάβει γιατί ισορροπούμε πάνω στη μοτοσικλέτα μας?

Φαντάζομαι ότι οι περισσότεροι από εσάς ξεκινήσατε τη δίκυκλη ζωή σας πάνω σε ένα ποδήλατο (εάν δεν το κάνατε δεν πειράζει, εάν το κάνατε όμως βοηθά...). Είμαι σίγουρος ότι θυμάστε τις πρώτες στιγμές που, χωρίς βοηθητικές, κυλήσατε πάνω στους δύο τροχούς. Η ισορροπία ήταν ιδιαίτερα ασταθής, ενώ πολλοί (και εγώ ανάμεσά σας) καταλήξαμε στο έδαφος μετά από μερικά μόλις μέτρα.

Συνεχίζοντας την προσπάθειά μας αυτό που καταφέρναμε σταδιακά είναι να ξεκινάμε με περισσότερη φόρα την προσπάθειά μας, καταφέρνοντας με τον τρόπο αυτό να διανύσουμε τα πρώτα, κρίσιμα, μέτρα.

Εκείνες τις πρώτες στιγμές βιώναμε, αλλά οι περισσότεροι δεν το καταλαβαίναμε, βασικές αρχές της φυσικής, αρχές που εάν τις συνειδητοποιούσαμε όταν οδηγούμε μοτοσικλέτα, η ζωή μας θα ήταν πιο εύκολη και πιο ασφαλής.



Ταχύτητα= ασφάλεια= ισορροπία

Το ποδήλατο είναι μια ελαφριά κατασκευή με μικρή μάζα. Αυτό βέβαια δεν την διαφοροποιεί σημαντικά από μια μοτοσικλέτα, εκτός ίσως του ότι η κινητήριος δύναμη στο ποδήλατο μπορεί να προέρχεται από τα πόδια μας (στη μοτοσικλέτα θα ήταν κάπως δύσκολο). Προσφέρει όμως τη δυνατότητα της εύκολης αποσυναρμολήγησης... Εάν λοιπόν καταφέρουμε (εύκολο) να βγάλουμε τον μπροστινό τροχό του ποδηλάτου μπορούμε να κάνουμε ένα πολύ απλό πείραμα σε δύο φάσεις:

1.Σπρόχνουμε τον τροχό να κυλήσει, ει δυνατόν σε ευθεία, με μικρή δύναμη, προσδίδοντάς του μικρή φόρα.

2.Σπρόχνουμε ξανά τον τροχό με μεγάλη δύναμη, προσδίνοντάς του μεγάλη φόρα.



Τα αποτελέσματα είναι τα εξής:

1.Στην περίπτωση αυτή ο τροχός δεν μπορεί να πάει ευθεία κυλά ακανόνιστα και δεν μπορεί να ισορροπήσει. (ΣΧΗΜΑ Ι)


2.Στην περίπτωση αυτή ο τροχός κυλά για περισσότερη ώρα καλύπτοντας κάποια απόσταση ισορροπώντας. (ΣΧΗΜΑ ΙΙ)



Τα αποτελέσματα του απλού αυτού πειράματος είναι αυτά που διαπιστώσαμε και μαθαίνοντας να κάνουμε ποδήλατο: Όταν έχουμε αρκετή φόρα, μεγάλη ή τη μεγαλύτερη, κατά περίπτωση, τότε ισορροπούμε όταν βρισκόμαστε σε ένα όχημα του οποίου η ισορροπία εξαρτάται από την ισορροπία των τροχών.



Οδηγώντας τη μοτοσικλέτα μας, έχουμε επανειλημμένα διαπιστώσει ότι προσπαθώντας να την ισορροπήσουμε με τα πόδια στα μαρσπιέ, είναι πολύ ευκολότερο όταν κινούμαστε από τα 30km/h και πάνω, παρά με 5km/h (δοκιμάστε το λίγο πριν σταματήσετε στο φανάρι...). Είναι λοιπόν προφανές ότι οι παρατηρήσεις που κάναμε στο ποδήλατο, οι παρατηρήσεις που κάναμε στον τροχό, ισχύουν και για τη μοτοσικλέτα (προφανώς και για κάθε δίκυκλο ή μονόκυκλο -για όσους δοκιμάζουν μονό ποδήλατο).



Στη φυσική υπάρχει ένα μέγεθος το οποίο ονομάζεται Στροφορμή και το οποίο, κατά μία έννοια, εκφράζει το μέγεθος της ενέργειας ( ή της αδράνειας) που μπορεί να αποθηκεύσει ένας τροχός. Το μέγεθος αυτό εξαρτάται ανάλογα από την ταχύτητα του τροχού και τη μάζα. Μεγαλύτερη στροφορμή (μεγαλύτερη ταχύτητα ή μεγαλύτερη μάζα ή και τα δύο) σημαίνει τελικά μεγαλύτερη ισορροπία για εμάς του μοτοσικλετιστές. Σκέψου το: εάν έχεις μια μοτοσικλέτα με μεγάλους τροχούς και μεγάλα ελαστικά (μεγάλη μάζα) και κινείσαι γρήγορα, μπορεί μεν να μην μπορείς να σταματήσεις γρήγορα (μεγάλη αδράνεια) όμως κινείσαι με μεγαλύτερη ισορροπία. Εάν οδηγείς συχνά μοτοσικλέτα και ξαφνικά ανέβεις σε ένα ποδήλατο (μικροί σε μάζα τροχοί) τότε είναι έντονο το συναίσθημα της ανασφάλειας που προκύπτει από τη μικρή μάζα των τροχών που δεν μπορούν να αναπτύξουν τα απαραίτητα επίπεδα στροφορμής που έχεις συνηθίσει οδηγώντας τη μοτοσικλέτα σου.



Εάν θέλεις να δεις το θέμα πιο βαθιά, σκέψου όλα τα τμήματα της μοτοσικλέτας που περιστρέφονται. Μέσα στον κινητήρα υπάρχουν δεκάδες εξαρτήματα που περιστρέφονται, τα οποία μάλιστα έχουν τη δική τους, μεγάλη συνήθως, μάζα. Αυτός είναι και ο λόγος που εάν οδηγείς με μικρότερη σχέση στο κιβώτιο και τον κινητήρα σε ψηλότερες στροφές, τότε νιώθεις μεγαλύτερη ασφάλεια, αφού υπάρχει καλύτερη ισορροπία.



Τι μας ενδιαφέρουν όλα αυτά?

Οδηγούμε σε μια χώρα που συναντάμε κάτω από τους τροχούς μας τα πάντα. Λακκούβες, ανωμαλίες οδοστρώματος, πλευρικούς άνεμους, ανόητους οδηγούς. Πρέπει να γνωρίζουμε πότε η μοτοσικλέτα μας είναι πιο σταθερή. Είναι λοιπόν πιο σταθερή, όσο πιο γρήγορα κινούμαστε. Με 100km/h θα περάσουμε με μεγαλύτερη ασφάλεια μια λακκούβα που πιθανώς στα 30km/h να μας πέταγε κάτω. Εάν φυσά έντονος πλευρικός άνεμος, κατεβάζουμε μια ή και δύο σχέσεις, ώστε ο κινητήρας να περιστρέφεται σε υψηλότερες στροφές και η μοτοσικλέτα μας να είναι πιο σταθερή.



Προφανώς και δεν σας παρακινώ να κινείστε σαν τρελοί στους δρόμους, όμως καλό είναι να γνωρίζουμε ότι σε πολλές περιπτώσεις αντί να πέσουμε στα φρένα και να διακινδυνεύσουμε την ισορροπία και τη σωματική μας ακεραιότητα, ένα άνοιγμα του γκαζιού θα σταθεροποιήσει τη μοτοσικλέτα μας και θα μας βγάλει από τη δύσκολη θέση.

GeorgeP
23-10-2009, 11:29
Έχεις καταλάβει γιατί ισορροπούμε πάνω στη μοτοσικλέτα μας?

...................................................................................................

Προφανώς και δεν σας παρακινώ να κινείστε σαν τρελοί στους δρόμους, όμως καλό είναι να γνωρίζουμε ότι σε πολλές περιπτώσεις αντί να πέσουμε στα φρένα και να διακινδυνεύσουμε την ισορροπία και τη σωματική μας ακεραιότητα, ένα άνοιγμα του γκαζιού θα σταθεροποιήσει τη μοτοσικλέτα μας και θα μας βγάλει από τη δύσκολη θέση.

Πας να φας την δουλεια μας??????:D:)

:sm4::sm5:

ΚΑΓΚΕΛΑΡΙΟΣ
23-10-2009, 11:42
με στεναχωρας να ουμ....χαχαχαχαχαα

georgekostas
23-10-2009, 11:49
Πολυ καλο,αλλα δε βλεπω τα σχηματα...:yz

ΛΕΟΝΤΟΚΑΡΔΟΣ
23-10-2009, 11:52
Πολυ καλο,αλλα δε βλεπω τα σχηματα...:yz



:Απορία:

georgekostas
23-10-2009, 11:56
:Απορία:

1.Στην περίπτωση αυτή ο τροχός δεν μπορεί να πάει ευθεία κυλά ακανόνιστα και δεν μπορεί να ισορροπήσει. (ΣΧΗΜΑ Ι)

2.Στην περίπτωση αυτή ο τροχός κυλά για περισσότερη ώρα καλύπτοντας κάποια απόσταση ισορροπώντας. (ΣΧΗΜΑ ΙΙ)

:(

ΚΑΓΚΕΛΑΡΙΟΣ
23-10-2009, 13:07
δεν μπορω να περασω το σχημα στο ποστ αλλα μπορω να στο δειξω στον δρομο.....:sm7:

ΛΕΟΝΤΟΚΑΡΔΟΣ
23-10-2009, 13:12
δεν μπορω να περασω το σχημα στο ποστ αλλα μπορω να στο δειξω στον δρομο.....:sm7:



Στείλτο μου με E-Mail,

να το περάσω εγώ ....;)


nick_dour@vivodinet.gr (nick_dour@vivodinet.gr) (προσοχή: nick_dour )

JOHN-X
23-10-2009, 13:18
κάπου το έχουμε ξαναδιαβάσει:Απορία::Απορία::Απορία:

ΚΑΓΚΕΛΑΡΙΟΣ
23-10-2009, 13:21
ειναι ποστ που εχω βαλει και σε αλλο φορουμ οπως και τα προηγουμενα.
Απλα ειναι αποτελεσματα ερευνας δικιας μου και φιλων τα οποια νομιζω οτι βοηθαμε να γινουμε καλυτεροι.Οσο για το σχημα καντο και με ενα ευρω στο γραφειο σου επανω.

Bolero
25-10-2009, 20:27
kαι εγώ δε βλέπω φωτό αλλά μου άρεσε το νήμα

philipe
28-10-2009, 19:46
ωραίο θέμα !!!!!!!!!!!

Elov
05-11-2009, 12:40
ωραίο νήμα;)

mastorakos
10-11-2009, 14:11
Μπράβο για τα θέματα που βάζετε!!!!!!!!!!!!!!!

xvitos
21-11-2009, 22:10
ΤΙ ΜΑΘΑΙΝΕΙ ΚΑΝΕΙΣ.μΠΡΑΒΟ!!!

Jego
23-11-2009, 16:30
πολύ καλό

spperi
29-11-2009, 20:21
Χρησιμο!:D

smigol
29-11-2009, 21:54
Πολύ ενδιαφέρον θέμα,ευχαριστούμε γιά τήν ενημέρωση

riko46
29-11-2009, 21:56
Eνδιαφέρον θέμα,ευχαριστούμε.............;)

κουτσαφτης βασιλης
30-11-2009, 04:25
:sm5::sm5::sm5::sm5:

vp_68
02-12-2009, 15:40
Ευχαριστούμε.

daflos
24-12-2009, 22:11
:sm5:

Brink
07-01-2010, 14:52
πολύ καλό ευχαριστούμε.

ignimen
24-01-2010, 15:25
:sm8:

seller1
13-02-2010, 15:01
Ήρθα στα ίσα μου:sm7:
Μπράβο, ωραίο θέμα!!!!!!!!!!!!!!!!

wolferin
19-02-2010, 16:49
thanks Perry

valerougas
19-02-2010, 23:37
ρε Περι που τα κανεις ολα αυτα αγορι μου στο γραφειοοοοοοο καλο Περι

αλλα θελω να τα δω απο κοντα:p

Lerian
20-02-2010, 00:39
Φίλε Καγκελάριε αυτά όλα γίνονται με Κ ή και με GS ????

:sm7: :sm7: :sm7: :sm7: :sm7:

Κατά τ' άλλα... Ευχαριστούμε φίλε μου, δεν ξέρεις καμιά φορά, μπορεί να μας χρειαστεί !

ΚΑΓΚΕΛΑΡΙΟΣ
22-02-2010, 15:41
με ολα......