PDA

View Full Version : BMW - CAN bus


Arkas
21-01-2009, 14:09
Η τεχνολογία εξελίσσεται ταχύτατα, αν και παρατηρώντας τις σημερινές μοτοσικλέτες, εξωτερικά τουλάχιστον, δε φαίνονται να διαφέρουν ουσιαστικά από τις προκατόχους τους.

Αν όμως κοιτάξει κανείς στα ενδότερά τους, τα πράγματα είναι τελείως διαφορετικά – κυρίως όταν αναφερόμαστε σε μοτοσικλέτες BMW.

Πριν από μερικά χρόνια, ήταν αδύνατο και μόνο να διανοηθεί κανείς τις καινοτομίες που υπάρχουν σήμερα σε πολλές από τις σύγχρονες μοτοσικλέτες BMW.

Χαρακτηριστικά όπως ηλεκτρονική ρύθμιση της ανάρτησης, ενσωματωμένο ABS και ένδειξη ανανέωσης φρένων, σύστημα παρακολούθησης πίεσης ελαστικών, immobiliser, ψηφιακή διαχείριση κινητήρα, υπολογιστές ταξιδιού και επίπεδη οθόνη οργάνων δεν θα ήταν εφικτά χωρίς την τεχνολογία του διαύλου CAN ή CAN bus (Controller Area Network).

Η τεχνολογία αυτοκινήτου προοδεύει συνεχώς με την προσθήκη όλο και περισσότερων ηλεκτρονικών εξαρτημάτων, που έχουν αντικαταστήσει τα μηχανικά συστήματα, προσφέροντας πλείστα πλεονεκτήματα και χαρακτηριστικά ασφαλείας στους ιδιοκτήτες τους.

Ωστόσο, μέχρι την εμφάνιση της τεχνολογίας CAN bus (που δημιουργήθηκε από τον Robert Bosch και γρήγορα υιοθετήθηκε από τις βιομηχανίες αυτοκινήτου και αεροδιαστημικής) τα αυτοκίνητα έφεραν έναν τεράστιο αριθμό καλωδίων που έπρεπε να ενσωματώνονται για τη διασύνδεση όλων των ηλεκτρικών εξαρτημάτων.

Ας θυμηθούμε ότι το πρώτο όχημα όλων των εποχών με CAN bus που εισήλθε στην παραγωγή ήταν μία BMW 850 Coupé πριν από 20 χρόνια περίπου.

Μειώνοντας την εσωτερική καλωδίωση κατά δύο χιλιόμετρα, το συνολικό βάρος του αυτοκινήτου ελαττώθηκε κατά τουλάχιστον 50 kg.

Τα πράγματα έχουν προχωρήσει ουσιαστικά από τότε και τώρα περίπου το 70% όλων των καινούργιων αυτοκινήτων χρησιμοποιούν την τεχνολογία CAN bus.

Φανταστείτε τις καλωδιώσεις, το μήκος και τον αριθμό των καλωδίων που θα απαιτούνταν για να ενσωματωθούν μερικές από τις προαναφερθείσες λειτουργίες, αν οι σημερινές μοτοσικλέτες BMW χρησιμοποιούσαν ένα συμβατικό σύστημα.

Όχι μόνο θα ήταν όλο και πιο δύσκολο (και επομένως πιο ακριβό) να γίνει service στη μοτοσικλέτα, αλλά και η ίδια η μοτοσικλέτα για βάραινε σημαντικά λόγω του έξτρα βάρους που θα προσέθεταν τα καλώδια.

Μετά από 20 και πλέον χρόνια εμπειρίας στις καινοτομίες των ηλεκτρονικών συστημάτων των οχημάτων, η BMW Motorrad έκανε ένα ακόμα σημαντικό βήμα στο μέλλον όταν εισήγαγε ένα νέο ηλεκτρικό σύστημα μοτοσικλέτας Ενός Καλωδίου (Single Wire) στην R 1200 GS – την πρώτη από τις μηχανές νέας γενιάς που λανσάρισε.

Η τεχνολογία αυτή έχει υιοθετηθεί από τότε σε όλες τις BMW boxer, καθώς και στην τετρακύλινδρη Σειρά K και στις προσεχείς σπορ μεσαίες μοτοσικλέτες F 800 S/ST.

Το Σύστημα Ενός Καλωδίου της BMW Motorrad - Single Wire System (SWS) είναι ένα πρωτοποριακό, ηλεκτρονικό σύστημα καλωδίωσης αυτοκινήτου για μοτοσικλέτες, που θυμίζει το ανθρώπινο νευρικό σύστημα.

Η ανταλλαγή δεδομένων γίνεται με την τεχνολογία του διαύλου CAN (CAN bus) μέσω μιας σύνδεσης (εξ ου και ο όρος Single Wire System), αν και στην πράξη είναι σχεδιασμένο σαν ένα σύστημα δύο καναλιών.

Αυτό το ηλεκτρικό σύστημα αυτοκινήτου προσφέρει πολύ μεγαλύτερη γκάμα λειτουργιών συγκριτικά με τα συμβατικά συστήματα μοτοσικλετών, επιτυγχάνοντας σημαντική μείωση καλωδίων.

Άλλα πλεονεκτήματα αυτού του έξυπνου ηλεκτρικού συστήματος μοτοσικλέτας είναι η μείωση βάρους των καλωδιώσεων, η αυξημένη λειτουργική αξιοπιστία και η πλήρης ικανότητα διάγνωσης.

Το CAN bus σε συνδυασμό με το BMW Motorrad Single Wire System είναι, επομένως, μία φιλοσοφία δικτύου δεδομένων που λειτουργεί με μία γραμμή.

Αυτή συνδέει διάφορες μονάδες ελέγχου – που μοιάζουν με στάσεις στη διαδρομή ενός λεωφορείου (από το οποίο προέρχεται και το όνομα "bus") – επιτρέποντας μόνιμη πρόσβαση σε όλα τα δεδομένα του συστήματος.

Η βασική αρχή αυτής της τεχνολογίας είναι ότι όλες οι μονάδες ελέγχου, οι αισθητήρες και οι καταναλωτές συνδέονται σε ένα δίκτυο μέσω ενός κοινού καναλιού, σχεδιασμένου για όλα τα σήματα, ανεξάρτητα από τη μετέπειτα λειτουργία τους.

Επομένως, αυτό το δίκτυο καθιστά όλες τις πληροφορίες συνεχώς διαθέσιμες για όλα τα εξαρτήματα που είναι συνδεδεμένα με αυτό.

Κατά συνέπεια, κάθε ατομική λειτουργία δεν απαιτεί πλέον μία περίπλοκη καλωδίωση, μειώνοντας έτσι σημαντικά τις πιθανές πηγές βλάβης των συμβατικών ηλεκτρικών συστημάτων των αυτοκινήτων.

Ταυτόχρονα, η μόνιμη ανταλλαγή δεδομένων δύο κατευθύνσεων μεταξύ όλων των μονάδων ελέγχου προσφέρει τη δυνατότητα απλής και εκτενούς διάγνωσης ολόκληρου του συστήματος.

Όλο το δίκτυο λειτουργεί χωρίς τις συμβατικές ασφάλειες (τήξης): σε περίπτωση βραχυκυκλώματος ή βλάβης, το ηλεκτρονικό σύστημα διακόπτει τη σχετική λειτουργία για προληπτικούς λόγους – η βλάβη μπορεί στη συνέχεια να εντοπιστεί γρήγορα όταν έχει γίνει η διάγνωση.

Επιπλέον, οι βλάβες δηλώνονται στην οθόνη πολλαπλών λειτουργιών - info flat screen. Αυτό είναι ένα ακόμα πρόσθετο θετικό στοιχείο για τον υψηλό βαθμό αξιοπιστίας της φιλοσοφίας.

Σε μελλοντικό επίπεδο, τα πλεονεκτήματα της τεχνολογίας CAN bus είναι πολλά υποσχόμενα.

Αυτό το ενσωματωμένο ηλεκτρικό κύκλωμα είναι ήδη συμβατό με τα ηλεκτρονικά συστήματα που αυτή τη στιγμή εξελίσσονται προς όφελος των αναβατών BMW.

Η επικοινωνία και η πλοήγηση θα αποτελούν φυσικές λειτουργίες και το κόστος service θα παραμείνει ανταγωνιστικό επειδή ένας εκπαιδευμένος τεχνικός μπορεί εύκολα και γρήγορα να πραγματοποιεί μία λεπτομερή διάγνωση.

Γιατί όσο οι πελάτες ζητούν καινοτομίες, θα υπάρχει η ανάγκη για ηλεκτρονικές λύσεις.

Η εισαγωγή του συστήματος CAN bus επιβεβαιώνει για μία ακόμα φορά την ικανότητα της BMW Motorrad να δημιουργεί τις πιο προηγμένες τεχνολογικά, δυναμικές και συναρπαστικές μοτοσικλέτες της αγοράς.

ΙoannisPanagiotidis
21-01-2009, 16:36
ηξερα 5 βασικα πραγαματακια αλλα ....επιτελους διαβασα και κατι στην ελληνικη για αυτο το συστημα !...πολυ καλο φιλε !.... σε ευχαριστω!

..... http://www.mybike.gr/style_emoticons/default/_thumbsup.gif

PortoLeone
21-01-2009, 18:14
Ευχαριστούμε για τις πληροφορίες.;)

Dionisis
22-01-2009, 00:43
Πολυ καλο .......;)

Kolokas
22-01-2009, 01:35
Μπραβο ρε Δημητρη!!!

leonidas
23-01-2009, 10:34
Έτσι για να γνωρίζουμε και τα βασικά για τις μηχανές μας.
Μπράβο Δημήτρη, πολύ καλό θέμα!! ΓέλιοΓέλιο

adventure
24-01-2009, 00:06
Μπράβο Δημήτρη .

Γέλιο Γέλιο Γέλιο

kostas_366
24-01-2009, 01:40
Ωραίος ο Δημήτρης.

Bmwnek
24-01-2009, 01:48
Πολύ καλό Δημήτρη, ευχαριστούμε!!!

gtbike
04-02-2009, 00:17
Άκουγα κι εγώ και δεν είχα ιδέα
Ευχαριστούμε arkas:sm8:

droggitiszak
04-02-2009, 11:31
ωραίος ο Δημήτρης !

GS_maniac
22-02-2009, 14:56
Πολύ καλό φίλε!!!!:):)

gelasios
22-02-2009, 17:57
Σε ευχαριστώ, πολύ ωραίο!

skippybi
22-02-2009, 19:28
πολύ καλό και αυτό!!!:)

boxer-1200
23-02-2009, 02:31
Πολύ καλό ποστ

vp_68
05-03-2009, 15:16
ΜΠΡΑΒΟ!!!!!!!!

Πολύ καλή ενημέρωση. Πάντα τέτοια

vellos
07-03-2009, 15:58
Πολύ πολύ καλο ποστάρισμα.Μπράβο

xvitos
18-03-2009, 00:29
Πολύ ενδιαφέρον θέμα.:)

nikosf800
12-05-2009, 01:03
πολύ καλο νήμα.μπράβο!!!!!!!!:)

leonidas
19-05-2009, 11:08
:sm8:

SenseiG
19-05-2009, 12:11
Μπραβο Δημητρη