PDA

View Full Version : Οδηγός αγοράς ματαχειρισμένης μοτοσυκλέτας!!!!!!!!!


riko46
15-11-2009, 09:34
Οι περισσότεροι από εμάς έχουμε περάσει ή θα περάσουμε από το στάδιο αγοράς μιας μεταχειρισμένης μοτοσυκλέτας.
Ξέρουμε όμως να ελέγξουμε την κατάσταση της?
Ξέρουμε ΤΙ θα κοιτάξουμε ώστε να μην την πατήσουμε?
Αυτός ο οδηγός, σας δίνει αρκετά στοιχεία που θα σας βοηθήσουν να κάνετε τον καλύτερο δυνατό έλεγχο στην υποψήφια μοτοσυκλέτα σας.



Αν λοιπόν δεν πας με μηχανικό, θα πρέπει να ξέρεις τι να κοιτάξεις ώστε να μην αγοράσεις φύκια για μεταξωτές κορδέλες.

Ειδικά τα καταστήματα σου τάζουν λαγούς με πετραχήλια και σκίζουν τα ιμάτια τους ότι το μηχανάκι είναι αστέρι!!!

Ξεκινάμε λοιπόν...

ΕΞΩΤΕΡΙΚΗ ΕΜΦΑΝΙΣΗ

Το πρώτο πράγμα που θα τσεκάρεις είναι η εξωτερική εμφάνιση. Ένα "αστέρι" μηχανάκι πρέπει να είναι στην "τρίχα", χωρίς σημάδια και γρατσουνιές οι οποίες μπορεί να υποδηλώνουν μια πτώση.
Οπότε, ελέγχουμε τα πιθανότερα σημεία τα οποία θα σημαδευτούν αν η μοτοσυκλέτα έχει φάει μια πτώση. Κι αυτά είναι:

Φλας, γκριπ ή αντίβαρα τιμονιού, μανέτες, μαρσπιέ, πεντάλ φρένου και λεβγές ταχυτήτων. Καπάκι συμπλέκτη, και εξατμίσεις.
Καποια από αυτά (ή και όλα), μπορεί να έχουν αλλαχθεί μετά από κάποια πτώση, αλλά ίσως και όχι αν η ζημιά τους ήταν μηδαμινή ή αν κόστιζαν πολύ. Αν κόβει λοιπόν το μάτι σου θα καταλάβεις.

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ

Το πρώτο πράγμα που θα κάνεις μετά είναι να το βάλεις μπροστά να ακούσεις τον κινητήρα. (Περίεργοι μεταλλικοί θόρυβοι και αρυθμίες του ρελαντί, υποδηλώνουν φθορές και κακή κατάσταση του κινητήρα)
Ενίοτε αφήνουμε το μηχανάκι να ζεσταθεί καλά, γιατί όταν είναι κρύο δεν θα ακούσεις πολλά πράγματα.

Κάνεις μια καλή βόλτα ώστε να δουλέψουν τα πάντα πάνω του και να σηκώσει θερμοκρασία.
Αφού γίνει αυτό τσεκάρεις πάλι για θορύβους τον κινητήρα. Κατά την βόλτα που κάνεις, τσεκάρεις φρένα (αν πιάνουν καλά), σασμάν (αν οι ταχύτητες κουμπώνουν σωστά και χωρίς θόρυβο (εκτός κι αν είναι BMW ....), τιμόνι (αν είναι ίσιο) ,τροχούς (για περίεργα κουνήματα ή αναπηδήσεις), ευθυγράμμιση (αν το μηχανάκι τραβάει δεξιά ή αριστερά).

Γυρνάς στο κατάστημα και σβήνεις την μοτοσυκλέτα.

Βγάζεις την τάπα του λαδιού και παίρνεις λίγο λάδι με το δάχτυλό σου και το ελέγχεις για το πάχος του και για το αν βλέπεις να γυαλίζει κάτι μέσα του κοιτώντας το στο δυνατό φως (αν έχει ήλιο ας πούμε)
Αν δείτε κάτι σαν χρυσόσκονη μέσα... θυμηθείτε... ό,τι λάμπει δεν ειναι χρυσός!!! Είναι ρινίσματα μετάλλου τα οποία μαρτυρούν έναν καταπονημένο και με φθορές κινητήρα!
Πολλές φορές οι καταστηματάρχες, (αν είναι πολύ λαμόγια) όταν ξέρουν ότι μια μοτοσυκλέτα έχει φθορές, της βάζει παχύτερα λάδια για να μειώσει τους θορύβους του κινητήρα και να την πατήσει φυσικά ο αγοραστής. Ο έλεγχος που μόλις όμως είπα, είναι ένας σίγουρος τρόπος να δεις αν όντως ο κινητήρας είναι ταλαιπωρημένος. Γιατί ακόμα και με παχύτερα λάδια, όταν αυτά δουλέψουν, θα παρασύρουν μαζί τους αυτά τα ρινίσματα που συσσωρεύονται συνήθως στο κάρτερ.

Σκύψε και λίγο από κάτω να δεις τυχόν διαρροές λαδιού από τον κινητήρα.
Επίσης και η εξάτμιση μαρτυρά σε τι κατάσταση είναι ο κινητήρας. Μια καρβουνιασμένη απόληξη εξάτμισης δείχνει πρόβλημα.

Αν όμως όλα αυτά είναι καλά, προχωράς στο επόμενο στάδιο του ελέγχου.

ΚΑΙΡΙΑ ΣΗΜΕΙΑ ΕΛΕΓΧΟΥ ΓΙΑ ΤΟ ΤΣΕΚΑΡΙΣΜΑ ΤΩΝ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΩΝ ΧΙΛΙΟΜΕΤΡΩΝ

Τα χιλιόμετρα που γράφει... είναι πραγματικά? Ίσως το κυριότερο ερώτημα κάποιου που θέλει να αγοράσει μεταχειρισμένο. Και καλά να είναι από ιδιώτη... (αν και κάποιοι τα "γυρίζουν" τα χιλιόμετρα) αλλά τα καταστήματα είναι σίγουρο ότι θα γυρίσουν τα χιλιόμετρα αν είναι πολλά για την ηλικία της μοτοσυκλέτας.

Έτσι λοιπόν παίρνουμε για παράδειγμα, ότι θέλουμε να αγοράσουμε μια μοτοσυκλέτα 3ων ετών, η οποία "έχει" 10000χιλ.
Εμένα ας πούμε τα 10000χιλ μου φαίνονται λίγα για μια τριών χρονών μοτοσυκλέτα (όχι ότι αποκλείεται κιόλας) κι έτσι αρχίζω το ψάξιμο. Θεωρούμε πως τα φυσιολογικά χιλιόμετρα μιας μοτοσυκλέτας το χρόνο, είναι τα 10000χιλ, και με αυτό το σκεπτικό, εύκολα μπορούμε να συνδυάσουμε χιλιόμετρα με χρόνια.


1) Δισκόπλακες... τι φθορά έχουν?. Αν έχουν δημιουργήσει "νύχι" στην άκρη τους ή έχουν υπερβολικές χαρακιές, τότε μόνο 10000χιλ δεν έχει η μοτοσυκλέτα!

2) Κοιτάμε τα μαρσπιέ του οδηγού. Τι φθορά έχουν? Αν είναι λαστιχένια και λείπει πολύ υλικό από πάνω τους... τότε μονο 10000χιλ δεν έχει η μοτοσυκλέτα.

3) Αλυσογράναζα. Αν η αλυσίδα κάνει "γωνίες" και τα δόντια του πίσω γραναζιού είναι μυτερά, τότε μονο 10000χιλ δεν έχει το μηχανάκι! (Όχι βέβαια ότι δεν μπορεί να γίνει έτσι η αλυσίδα και το γρανάζι μέσα σε 10000 χιλ! Μπορεί να γίνει όταν έχει ελλειπή συντήρηση ή και καθόλου συντήρηση) Όμως πάντα ό,τι βλέπεις, το συνδυάζεις και με τους άλλους σου ελέγχους που έκανες ή θα κάνεις.

4) Αν η μοτοσυκλέτα είναι εντουροειδές (μοταρντ, ον οφ) συνήθως έχει κάποιες "γλίστρες" για την αλυσίδα μετάδοσης της κίνησης στο τροχό. Αυτές οι γλίστρες βρίσκονται κοντά στο μπροστινό γρανάζι, εκεί που δένει το ψαλίδι με το πλαίσιο. Συνήθως υπάρχει μια πλατιά τοποθετημένη πάνω στο ψαλίδι που σέρνεται η αλυσίδα και κάποια (ή κάποιες) σε μορφή ράουλου (κυλινδρικές) πάνω και κάτω από την αλυσίδα, τοποθετημένες στο πλαίσιο εκεί που ενώνεται με το ψαλίδι. (Σκύψε λίγο...θα τις δεις)

Αν αυτές οι γλίστρες λοιπόν έχουν βαθιές χαρακιές από το σύρσιμο της αλυσίδας πάνω τους... τότε μόνο 10000 χιλ δεν έχει η μοτοσυκλέτα!

5) Έλεγχος της εξάτμισης για τυχόν σκουριές ή και τρύπες από την σκουριά (ειδικά στο κάτω μέρος όπου συσσωρεύονται τα νερά και οι υγρασίες)... είπαμε...αν δεν σκύψεις αρκετά... δεν θα δεις τίποτα)

Συνεπώς, αν κατά τον έλεγχο διαπιστωθεί πως κάποια από αυτά τα υλικά είναι με σοβαρές φθορές, πάει να πει πως η μοτοσυκλέτα έχει πολύ περισσότερα χιλιόμετρα στην πλάτη της απ' όσα λέει ο χιλιομετρητής της!!!

Αν όλα όμως είναι καλά και αποδεκτά (δηλαδή φυσιολογική φθορά 10000χιλιομέτρων) , συνεχίζουμε.

ΤΡΟΧΟΙ-ΡΟΥΛΕΜΑΝ-ΤΙΜΟΝΙ

Ελέγχεις τις τσιμούχες των τροχών για διαρροές γράσου.
Σηκώνεις στο διπλό σταντ την μοτοσυκλέτα (αν έχει... διαφορετικά ζητάς βοήθεια από κάποιο φίλο που είσαι μαζί ή από τον ίδιο τον καταστηματάρχη) και γυρίζεις με το χέρι δυνατά το μπροστινό και μετά το πισινό τροχό, ώστε να ακούσεις τυχόν θορύβους των ρουλεμάν και επίσης για να δεις αν η ζάντα είναι ίσια και δεν κάνει οχτάρια (Οι ζάντες κοστίζουν αρκετά)
Αν η μοτοσυκλέτα έχει τροχούς με ακτίνες, ελέγχεις αν όλες τους είναι στην θέση τους και δεν είναι κάποιες στραβές.
Επίσης, όταν η μοτοσυκλέτα είναι στο διπλό σταντ, πιέζει κάποιος την ουρά της ώστε να σηκωθεί ο εμπρόσθιος τροχός στον αέρα και εσύ με πολύ απαλές κινήσεις, κουνάς το μπροστινό δεξια αριστερα κρατώντας το από τον τροχό, ένα "τι" από την ευθεία του.
Αν νιώσεις κάποιο "σκάλωμα" στο σημείο που το μπροστινό σύστημα είναι εντελώς ευθεία, αυτό σημαίνει ότι έχουν πρόβλημα τα ρουλεμάν του λαιμού. Το οποίο πρόβλημα το οικονόμησαν από τα πολλά χιλιόμετρα, ή από καμιά πτώση ή ακόμα και μικροτρακάρισμα.

ΦΡΕΝΑ

Ελέγχεις επίσης για διαρροές του συστήματος των φρένων. Αν δεις υγρασίες των σωλήνων στις ενώσεις με δαγκάνες και αντλίες, κάτι συμβαίνει. Επίσης, υγρασία από υγρά φρένων μπορεί να υπάρχει στα κυλινδράκια των δαγκανών, αλλά δεν φαίνεται εύκολα. Εκεί πρέπει να τσεκάρεις αν η μοτοσυκλέτα φρενάρει κανονικά στην βόλτα που θα κάνεις (αν δεν έχεις κάνει ακόμα) Αν όμως δεν φρενάρει/φρέναρε κανονικά, πάει να πει πως κάποιο "λιπαντικό" έχει βρέξει τα τακάκια και την δισκόπλακα και πιθανόν είναι DOT4 shock.gif (Eκτός πια κι αν τα τακάκια έχουν πιάσει μέταλλο ή η δισκόπλακα/ες, έχουν γίνει τσιγαρόχαρτα από τη φθορά.

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ

Ελέγχεις επίσης τις αναρτήσεις, κρατώντας την μοτοσυκλέτα εντελώς όρθια, χωρίς να είσαι πάνω της και πιέζοντας τις αναρτήσεις της εναλλάξ.

Αν δεις γρήγορες επαναφορές και τραμπαλισμούς, πάει να πει ότι οι αναρτήσεις δεν έχουν πια απόσβεση επαναφοράς και συμπίεσης, πράγμα που σημαίνει πως χρήζουν αντικατάστασης /επισκευής. Κι αυτό κοστίζει από αρκετά έως πάρα πολύ.
Επίσης μπορείς να δεις αν υπάρχουν λάδια στο έμβολο του αμορτισέρ.
Ελέγχεις επίσης τις τσιμούχες του πιρουνιού για διαρροές λαδιών πάνω στα καλάμια.

ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ

Τσεκάρεις αν δουλεύουν τα πάντα και σωστά πάνω στη μοτοσυκλέτα. Φώτα, φλας, στοπ, κόρνα, σινιάλο, διακόπτες, ενδεικτικές λυχνίες ταμπλό και φυσικά σωστή λειτουργία του κινητήρα χωρίς ρεταρίσματα.

ΤΑΜΠΛΟ

Ελέγχεις αν δουλεύουν τα πάντα πάνω του. Κοντέρ, στροφόμετρο (αν υπάρχει) βενζινόμετρο (αν υπάρχει) θερμόμετρο (αν υπάρχει)

Αν τα βρεις λοιπόν όλα ΟΚ ή σε μια ανεκτή κατάσταση, προχωράς στην αγορά της μοτοσυκλέτας.
Αν κάποια πράγματα πάνω της, δεις πως όντως έχουν πρόβλημα και δεν είναι σημαντικά, αλλά χρήζουν αντικατάστασης, προσπαθείς να κόψεις από την τιμή πώλησης της μοτοσυκλέτας την αξία αντικατάστασής τους.

Αν δεις σοβαρές φθορές ...καλύτερα θα είναι να κοιτάξεις κάτι άλλο!!!


Αντιγραφή απο αλλο site .........:)

MARK
15-11-2009, 09:53
Eυχαριστούμε....:sm8:

ΛΕΟΝΤΟΚΑΡΔΟΣ
15-11-2009, 12:40
Πολύ κατατοπιστικό !!!!!!

Ευχαριστούμε Μιχάλη .....;)

psiloritis
15-11-2009, 13:48
:sm5::sm8:

gsmaniac
15-11-2009, 14:21
:sm8:χρησιμο................................βεβαια πρεπει να κανειςς και μια εξεταση στον πωλητη,αν ειναι ΚΑΓΚΟΥΡΑΣ:sm7::sm7::sm7:

Dionisis
15-11-2009, 17:59
:sm8:

arisxios
15-11-2009, 18:58
:sm8::sm5:

loulou1100gs
15-11-2009, 20:38
Πολύ σωστά τα γράφεις Μιχάλη αλλά έχω μια απορία: οι K.T.M.,Ducati,MotoGuzzi,Suzuki (παλιά) που εκ του φυσικού τους κάνουν "περίεργους μεταλλικούς θορύβους" :sm7:;Τι θα κάνει ο υποψήφιος αγοραστής;Βουντού, ευχέλαιο ή όλες τις προσευχές μαζί να μην του κάτσει το "λαχείο"; Μια και η κουβέντα, έχω μια απορία: γιατί παρακαλάνε να πουλήσουν K.T.M. 950-990 σε τιμές ξεφτίλα και δεν τα παίρνει κανένας;:D (σαφώς είναι μια προβοκατόρικη ερώτηση).

georgekostas
16-11-2009, 01:51
:sm8: