PDA

View Full Version : Κρανιοεγκεφαλική κάκωση και αναβάτης μοτο


Carduelis
21-12-2009, 18:35
Κρανιοεγκεφαλική κάκωση και αναβάτης μοτο


Ψάχνοντας να βρω στοιχεία σχετικά με τα κριτήρια πιστοποίησης των κρανών σκέφτηκα να ξεκαθαρίσουμε πρώτα ποιές είναι οι ιδιαιτερότητες της κρανιοεγκεφαλικής κάκωσης (ΚΕΚ) και σε τι διαφέρει ο τραυματισμός του εγκεφάλου από τα άλλα σημεία του σώματος (ελπίζω δίχως να φρικάρετε!).

Τα τροχαία ατυχήματα, και ανάμεσά τους και αυτά με μοτοσυκλέτα, έχουν δυστυχώς μεγάλη συμμετοχή (20%) στην τραυματική εγκεφαλική κάκωση που με τη σειρά της είναι ο κύριος λόγος θανάτου των αναβατών (εικόνα-1). Τα πράγματα χειροτερεύουν ειδικά αν αναλογιστούμε οτι συνήθως υπάρχουν και άλλα τραύματα, αιμορραγίες, κατάγματα κλπ...
1882 (Εικόνα-1)
Ουσιαστικά η βαρύτητα της ΚΕΚ σχετίζεται με τις ιδιαιτερότητες της ανατομίας του εγκεφάλου. Η προστασία του εξαρτάται εξωτερικά από ένα οστικό κέλυφος (το κρανίο) και εσωτερικά από ένα στρώμα υγρού (εγκεφαλονωτιαίο υγρό) στο οποίο επιπλέει ώστε να τον προστατεύει σαν αμορτισέρ στις συνηθισμένες απότομες μετατοπίσεις. Σε περίπτωση τροχαίου όμως οι δυνάμεις που ασκούνται είναι πολλαπλάσιες Όπως κάθε όργανο του σώματός μας όταν χτυπήσει δύο πράγματα θα συμβούν:
α/ κάταγμα στα σκληρά μέρη (κρανίο) και
β/ αιμορραγία και οίδημα (πρήξιμο) στον εγκέφαλο.
1883 (Εικόνα-2)
Ανάλογα με τη στρεπτική ροπή μπορεί να ασκηθεί τέτοιας μορφής δύναμη που το κρανίο να παραμείνει άθικτο, ο εγκέφαλος όμως να χτυπήσει σαν μπάλα του πινγκ πόνγκ στο εσωτερικό μέρος και να γεμίσει αιματώματα. Είναι λοιπόν συχνό σε μια μέτριας δύναμης σύγκρουση ενώ δεν υπάρχουν κατάγματα κρανίου να υπάρχουν αιμορραγίες και οίδημα που είναι εξαιρετικά επικίνδυνα.
Η αιμορραγία γιατί σημαίνει οτι αφ ενός ένα μέρος του εγκεφάλου έπαψε να αιματώνεται, μια που το αντίστοιχο αγγείο έσπασε και εφ ετέρου γιατί το αιμάτωμα που δημιουργείται προκαλεί πίεση στον υπόλοιπο υγιή εγκέφαλο (εικόνα-2). Τα αιματώματα μπορεί να είναι περισσότερα από ένα (εικόνα-3) και μάλιστα ίσως είναι και σε σημεία που δεν είναι χειρουργήσιμα.
http://www.nature.com/jcbfm/journal/v25/n11/images/9600147f1.jpg(Εικόνα-3)
Το πρήξιμο είναι επίσης επιβαρυντικό γιατί ο εγκέφαλος εμποδίζεται να πρηστεί από το κρανίο του. Έχει υπολογιστεί οτι δεν μπορεί να πρηστεί περισσότερο από 10% του όγκου του αλλιώς εμποδίζεται η κυκλοφορία του αίματος, ισχαιμεί και νεκρώνονται (στην ουσία στραγγαλίζονται) τα ζωτικά του κέντρα..

Ακόμα χειρότερα η κλινική εικόνα του αναβάτη τις πρώτες λίγες ώρες μπορεί να είναι παραπλανητικά καλή γιατί η αιμορραγία είναι μικρής ροής, μέχρι να μεγαλώσει το αιμάτωμα και να προκαλέσει συμπτώματα.
Υπάρχει επομένως λόγος “ζωής και θανάτου” να προστατεύουμε το κεφάλι, λίγο περισσότερο από τον αγκώνα μας!!
Δυστυχώς τα πρότυπα (standards) που εφαρμόζονται για την πιστοποίηση της ασφάλειας των κρανών δεν θα μπορέσουν ποτέ να προσομοιάσουν με ακρίβεια την πολυπλοκότητα των πραγματικών κακώσεων που υφίσταται ο ανθρώπινος εγκέφαλος σε ένα τροχαίο. Άλλο το πόσα g επιτάχυνσης ή επιβράδυνσης δέχεται ένα ομοίωμα από μαγνήσιο (Dummy) και άλλο τι μπορεί να ανεχθεί ένας ανθρώπινος εγκέφαλος. Και να μην ξεχνάμε οτι οι αντοχές του, εξαρτώνται επιπλέον από την συμπεριφορά των υπολοίπων οργάνων στο τροχαίο (κατάγματα, αιμορραγίες, υποξαιμία κλπ) και επίσης από την ηλικία και το μέγεθός του.
Και όσοι αμφιβάλλουν οτι ο εγκέφαλος έχει.. μέγεθος ας δούν τη διαφορά: http://www.smf.org/standards/m/2010/m2010_final_booklet.pdf (http://www.smf.org/standards/m/2010/m2010_final_booklet.pdf)
Σε περιφέρεια μετώπου 54 cm (κράνος S) υπολογίζεται μάζα 4.100 γραμμαρίων και σε περιφέρεια μετώπου 60 cm (κράνος XL) αντιστοιχεί μάζα 5.600 γραμμαρίων, δηλαδή 1,5 κιλά περισσότερα! Και μπορεί πριν ο εγκέφαλος να συμπεριφερόταν σαν “ευγενές ή ανώτερο όργανο” αλλά σε τροχαίο ατύχημα συμπεριφέρεται σαν σαβούρα, απλώς βάρος! Έτσι ο οργανισμός πιστοποίησης Snell (ο αυστηρότερος από όλους) στα νέα πρότυπα που θα εφαρμόσει από το 2010 θα χρησιμοποιεί ομοιώματα (Dummies) με διαφορετικό μέγεθος κρανίου, άρα και εγκεφάλου, κάθε φορά. Έτσι εκτός από το ότι κάποια κράνη πχ ανοιγόμενα ή ανοικτού τύπου δεν τα δοκιμάζει καν, μην παραξενευθείτε αν δείτε να περνάει την πιστοποίηση ένα κράνος μεγέθους πχ XL και να κόβεται το μέγεθος S.

Άσχετα όμως με τις ατέλειες των δοκιμών και με τις τυχόν διαφωνίες των οργανισμών πιστοποίησης, πρέπει να γίνει μάθημα και συνείδηση στον απλό αναβάτη οτι η ΚΕΚ συνήθως σκοτώνει!
Άρα επιβάλλεται το να φοράμε σωστό κράνος πάντοτε, ακόμα και στις πιό συνηθισμένες και καθημερινές μας διαδρομές (ιδίως τότε).

Νότης

skippybi
21-12-2009, 18:37
Άσχετα όμως με τις ατέλειες των δοκιμών και με τις τυχόν διαφωνίες των οργανισμών πιστοποίησης, πρέπει να γίνει μάθημα και συνείδηση στον απλό αναβάτη οτι η ΚΕΚ συνήθως σκοτώνει!
Άρα επιβάλλεται το να φοράμε σωστό κράνος πάντοτε, ακόμα και στις πιό συνηθισμένες και καθημερινές μας διαδρομές (ιδίως τότε).

;)

ntinopoulos
21-12-2009, 19:13
ωραιος ο νοτης!:)

gsmaniac
21-12-2009, 19:14
:sm8::sm8::sm8:ευχαριστουμε για την ενημερωση γιατρε μου.................

Carduelis
21-12-2009, 19:45
:sm8::sm8::sm8:ευχαριστουμε για την ενημερωση γιατρε μου.................
Κώστα τώρα που το κοιτάζω νομίζω έπρεπε να βάλεις σαν υπογραφή:
..τον εγκέφαλό σας ρεμάλια !! :sm7::sm7:

gsmaniac
21-12-2009, 20:51
Κώστα τώρα που το κοιτάζω νομίζω έπρεπε να βάλεις σαν υπογραφή:
..τον εγκέφαλό σας ρεμάλια !! :sm7::sm7:
το ιδιο δεν ειναι;;;;;;;;;;;;:sm7:

loulou1100gs
22-12-2009, 00:29
Δεν χρειάζονται σχόλια για το αυτονόητο, ήτοι την χρήση του σωστού κράνους. Ακούστε περίπτωση που έτυχε σε συνάδελφο δικηγόρο: ο πελάτης του φόραγε κράνος (πιθανότατα μη επαρκών προδιαγραφών)και ναι μεν γλύτωσε από κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις αλλά υπέστη τραχειοτομή από το λουρί το οποίο (πιθανότατα) δεν ήταν σωστά δεμένο ή δεν ήταν σωστών προδιαγραφών...Να θυμάστε πάντα ότι τα κατάγματα εν πολλοίς θεραπεύονται, το σπασμένο κεφάλι δυστυχώς ποτέ...:(

Carduelis
22-12-2009, 01:25
Δεν χρειάζονται σχόλια για το αυτονόητο, ήτοι την χρήση του σωστού κράνους. Ακούστε περίπτωση που έτυχε σε συνάδελφο δικηγόρο: ο πελάτης του φόραγε κράνος (πιθανότατα μη επαρκών προδιαγραφών)και ναι μεν γλύτωσε από κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις αλλά υπέστη τραχειοτομή από το λουρί το οποίο (πιθανότατα) δεν ήταν σωστά δεμένο ή δεν ήταν σωστών προδιαγραφών...Να θυμάστε πάντα ότι τα κατάγματα εν πολλοίς θεραπεύονται, το σπασμένο κεφάλι δυστυχώς ποτέ...:(
Το πιθανότερο είναι οτι ο εν λόγω είχε αγοράσει λάθος νούμερο κράνος! Πιθανότατα πολύ μεγαλύτερο του κανονικού με αποτέλεσμα να μετακινηθεί προς τα πίσω και να του κόψει το λαιμό :(:(

EOD-K9
22-12-2009, 03:39
φιλε Carduelis (http://www.gsforum.gr/member.php?u=1540)

σωστότατος !!!!


http://content.sweetim.com/sim/cpie/emoticons/00020264.gif (http://www.sweetim.com/s.asp?im=gen&lpver=3&ref=10)

http://content.sweetim.com/sim/cpie/emoticons/000201F9.gif (http://www.sweetim.com/s.asp?im=gen&lpver=3&ref=10)







(http://www.sweetim.com/s.asp?im=gen&lpver=3&ref=12)

Γιώργος Σαββίδης
22-12-2009, 04:30
Κάποτε γνώρισα ένα γιατρό μοτοσικλετιστή που ήταν πολύ γνωστός στα φόρουμ του χώρου !! Πολύ γνωστά ήταν και τα πολλά ταξίδια του και οι πολλές μοτο που είχε αλλάξει …..!!!

Χάρηκα για την γνωριμία και αμέσως σκέφτηκα να η ευκαιρία για μια συνεργασία με έναν γιατρό που θα βοηθούσε στην πληροφόρηση των μοτοσικλετών …….ήμουν τόσο σίγουρος για την συνεργασία η έστω να μου δώσει τις πληροφορίες αν δεν έχει ελεύθερο χρόνο ……
Του έκανα την πρόταση και η απάντηση ήταν , Γιώργο εσύ θα προσπαθήσεις να σώσεις ίσως ένα …..εγώ καθημερινά καλούμε να τους σώσω όλους …. Όπως καταλαβαίνεις δεν έχω χρόνο για τέτοια …..

Μου κόπηκαν τα πόδια ! Λύγισαν τα γόνατα μου χωρίς να το καταλάβω , όταν άκουσα την απάντηση του !
Δεν μπορούσε να το χωρέσει ο νους μου πως ένας γιατρός με πολλά χρόνια μοτοσικλετιστικής ιστορίας δεν σκέφτηκε ότι είναι καλλίτερα να προβαίνουμε πριν γίνει το κακό, παρά να τρέχουμε όταν γίνει ! Ίσως για αυτό δεν είχε ελεύθερο χρόνο για μάθηση ……..το αστείο είναι ότι ακόμα γράφει για διάφορα θέματα ….και έχει ένα ιδιαίτερο ύφος και άποψη για τα διαφορα θέματα …..αλλά για το θέμα που γνωρίζει λογο επαγγέλματος τσίποτα ! Μου θυμίζει κάποιους από τους αυτοδίδακτους μηχανικούς που κρατούσαν μυστικά από τους βοηθούς τους και πελάτες ……

Άραγε πως θα ήταν ο Έλληνας αν ο καθένας μας έδινε και λίγες χρήσιμες πληροφορίες από το επάγγελμα του ???

Υς “Συνάδελφε” Nοτη !
Χαίρομαι για σένα και σου θυμίζω ότι η γνώση είναι το μοναδικό αγαθό που μεγαλώνει όταν την μοιράζεσαι !!

ΛΕΟΝΤΟΚΑΡΔΟΣ
22-12-2009, 08:15
Ευχαριστούμε Νότη ....

Πολύ ενδιαφέρουσα παρουσίαση ...:)

ace_gln
22-12-2009, 11:14
:sm8:
ενα μεγαλο μπραβο στο Νοτη που ασχολειται πολυ περισσοτερο απο ολους στα θεματα ασφαλειας - κρανους και μοιραζει αψογα τις γνωσεις του...

xenos
22-12-2009, 12:17
ευχαριστούμε Νοτη!!:D:D

aeriko
22-12-2009, 12:38
Απλά κατανοητά και εμπεριστατομένα. Ευχαριστούμε Νοτη.

Carduelis
22-12-2009, 13:28
Κάποτε γνώρισα ένα γιατρό μοτοσικλετιστή που ήταν πολύ γνωστός στα φόρουμ του χώρου !! Πολύ γνωστά ήταν και τα πολλά ταξίδια του και οι πολλές μοτο που είχε αλλάξει …..!!!

Χάρηκα για την γνωριμία και αμέσως σκέφτηκα να η ευκαιρία για μια συνεργασία με έναν γιατρό που θα βοηθούσε στην πληροφόρηση των μοτοσικλετών …….ήμουν τόσο σίγουρος για την συνεργασία η έστω να μου δώσει τις πληροφορίες αν δεν έχει ελεύθερο χρόνο ……
Του έκανα την πρόταση και η απάντηση ήταν , Γιώργο εσύ θα προσπαθήσεις να σώσεις ίσως ένα …..εγώ καθημερινά καλούμε να τους σώσω όλους …. Όπως καταλαβαίνεις δεν έχω χρόνο για τέτοια …..

Μου κόπηκαν τα πόδια ! Λύγισαν τα γόνατα μου χωρίς να το καταλάβω , όταν άκουσα την απάντηση του !
Δεν μπορούσε να το χωρέσει ο νους μου πως ένας γιατρός με πολλά χρόνια μοτοσικλετιστικής ιστορίας δεν σκέφτηκε ότι είναι καλλίτερα να προβαίνουμε πριν γίνει το κακό, παρά να τρέχουμε όταν γίνει ! Ίσως για αυτό δεν είχε ελεύθερο χρόνο για μάθηση ……..το αστείο είναι ότι ακόμα γράφει για διάφορα θέματα ….και έχει ένα ιδιαίτερο ύφος και άποψη για τα διαφορα θέματα …..αλλά για το θέμα που γνωρίζει λογο επαγγέλματος τσίποτα ! Μου θυμίζει κάποιους από τους αυτοδίδακτους μηχανικούς που κρατούσαν μυστικά από τους βοηθούς τους και πελάτες ……

Άραγε πως θα ήταν ο Έλληνας αν ο καθένας μας έδινε και λίγες χρήσιμες πληροφορίες από το επάγγελμα του ???

Υς “Συνάδελφε” Nοτη !
Χαίρομαι για σένα και σου θυμίζω ότι η γνώση είναι το μοναδικό αγαθό που μεγαλώνει όταν την μοιράζεσαι !!
Γιώργο η αλήθεια είναι πως κανείς μας δεν έχει τον ελεύθερο χρόνο για να ασχοληθεί με όλα όσα θα ήθελε! επειδή όμως το θέμα μοτοσυκλέτα αφορά όχι μόνο το χόμπυ αλλά κυρίως τις ζωές νέων ανθρώπων υπόσχομαι να βοηθήσω όπου μπορώ! Θέλει όμως πολύ ψάξιμο και μελέτη για να μη δημοσιεύει κανείς κουταμάρες γιατί από όσα διαβάζω και τα στοιχεία είναι λίγα και τα θέματα που αφορούν την ασφάλεια του μοτοσυκλετιστή αμφιλεγόμενα σε πολλά σημεία!
Νότης

vp_68
22-12-2009, 13:36
Μράβο, πολύ καλή ενημέρωση. Ας ελπίσουμε να την λάβουμε υπόψην μας.

:sm5::sm4::sm5::sm4:

wolferin
22-12-2009, 15:33
Μπραβο Νοτη!!!!!!!!!

Kwstas_kef
22-12-2009, 19:05
Ευχαριστουμε Νοτη πολυ καλη ενημερωση..

smigol
22-12-2009, 22:58
Από τά πιό λεπτομερή καί κατανοητά αρθρα πού εχω διαβάσει για τίς
ανεπανόρθωτες βλάβες από τήν μή χρήση κράνους.
Σ' ευχαριστούμε γιά τόν χρόνο σου!

BOXER
23-12-2009, 03:30
Εγραψες ενα απλο κειμενο, μα με τοσο κατανοητη και απλη περιγραφη του τοσο σοβαρου θεματος, που πιστευω οτι ειναι το καλυτερο θεμα που εχω διαβασει ποτε!!!
Τα συγχαρητηρια μου γιατρε!!!

Γιώργος Σαββίδης
24-12-2009, 04:40
Γιώργο η αλήθεια είναι πως κανείς μας δεν έχει τον ελεύθερο χρόνο για να ασχοληθεί με όλα όσα θα ήθελε! επειδή όμως το θέμα μοτοσυκλέτα αφορά όχι μόνο το χόμπυ αλλά κυρίως τις ζωές νέων ανθρώπων υπόσχομαι να βοηθήσω όπου μπορώ! Θέλει όμως πολύ ψάξιμο και μελέτη για να μη δημοσιεύει κανείς κουταμάρες γιατί από όσα διαβάζω και τα στοιχεία είναι λίγα και τα θέματα που αφορούν την ασφάλεια του μοτοσυκλετιστή αμφιλεγόμενα σε πολλά σημεία!
Νότης

Φίλε Νότη πράγματι τα στοιχεία είναι λίγα για την ασφάλεια του μοτοσικλετιστή και πολλά τα αμφιλεγόμενα σημεία ! όπως και τα τεράστια οικονομικά συμφέροντα …….! ….???

Για να γράψω τα δυο άρθρα για τα κράνη χωρίς να λέω κουταμάρες χρειάστηκα χωρίς υπερβολή πάνω από ένα χρόνο μελέτης , έρευνας και διασταύρωση στοιχείων για να είμαι σίγουρος για αυτά που γράφω ……..Στην αρχή είχα απογοητευτεί ότι δεν θα τα καταφέρω ……..Όμως είχα την τύχη να έχω μια σύντομη συνεργασία με μια ιταλική εταιρεία για την εξέλιξη σε προϊόντα ένδυσης ! Αφού πήραν ότι είχα μέσα στην κεφάλα μου ηρθε η ώρα για την αμοιβή μου και μια από τις ερωτήσεις μου ήταν πως σχεδιάζουν τα τόσο έξυπνα (τεχνικά) προϊόντα τους ! Αυτό είναι πολύ απλό και εύκολο μου είπαν ! εδώ και χρόνια έχουμε δημιουργήσει ένα τμήμα που καταγράφουμε που “πονάμε “ και στη συνέχεια χτίσαμε μια μικρή ερευνητική και σχεδιαστική μονάδα, ενδιάμεσα και πολύ κοντά στο πανεπιστήμιο και το πολυτεχνείο της πόλης μας .
Το τμήμα καταγραφής δίνει την έρευνα που θέλουμε να κάνουμε στις σχολές και οι άνθρωποι μας από την μικρή σχεδιαστική μονάδα παρακολουθούν και παραλαμβάνουν τις εργασίες των σπουδαστών και καθηγητών από το πανεπιστήμιο & πολυτεχνείο …. τις αξιολογούν εάν μπορούν να αξιοποιηθούν στην παραγωγή με εφικτό κόστος …..και προχωράμε ….

Αμέσως άνοιξε το μυαλό μου και πίστεψα στην υλοποίηση όσων είχαμε πει μέχρι εκείνη την στιγμή ! ενώ στην αρχή δεν μπορούσα να τους πιστέψω ότι σε ένα χρόνο θα είχαν εφαρμόσει όλα όσα τους είχα υποδείξει για βελτίωση των προϊόντων τους (τους έδινα συμβουλές βελτίωσης χωρίς να γνωρίζω πως θα μπορούσαν να πραγματοποιηθούν). Με τις πληροφορίες που μου έδωσαν ! Κατάλαβα πως λειτουργούν και αποφάσισα να κλείσω τα άρθρα μου και να τα δημοσιεύσω (με προσοχή ….) να μην αναφερθώ σε τομείς όπως την ιατρική επιστήμη που δεν γνωρίζω…..παρα ελάχιστα από όσα έμαθα ρωτώντας φίλους και πελάτες γιατρούς …….

Την συνέχεια θα την συμπλήρωναν οι ειδικοί από τον κάθε τομεα του χώρου …… μετά από ένα χρόνο όταν ξανασυνάντησα τον σιμων με ρώτησε μέσο του διερμηνέα εάν είμαι ικανοποιημένος με τις αλλαγές ……η επόμενη ερώτηση ήταν αν άκουσα την συμβουλή τους να δημοσιεύσω τα άρθρα μου για τα κράνη ….. ναι ! του είπα και χάρηκε …. ! Είδες πως όλα γίνονται και εξελίσσονται μου είπε ! ( εξέλιξη εννοούσε και την συμμετοχή και άλλων ……) αλλά ντράπηκα να του πω ότι δεν είδα συμμετοχή από άλλους …… όταν θα τον ξαναδώ θα έχω να του πω για τον Νότη !!!

Φίλε Νότη μερικές από τις καινοτομίες της εποχής εκείνης ήταν .
Η κατασκευή γαντιού που θα ένωνε με ένα πλαστικό σύνδεσμο το μικρό δάχτυλο της παλάμης με το δεύτερο μεγαλύτερο του( δυνατότερο ) για να μην σπάει εύκολα κατά την πτώση …
Μια μικρή τρόμπα στον πάτο της μπότας ( ένας μικρός ελαστικός θολος ) που με κάθε πάτημα θα έδιωχνε αέρα! Ενώ στην εκτόνωση του μικρού θόλου η εισαγωγή αέρα από επάνω . (κυκλοφορία για την καλλίτερη εξάτμιση του ιδρώτα ….)
Αφρώδες υλικό στις ενισχύσεις με επίστρωση για να μην βγαίνει ο αέρας από τις κυψέλες ( εκλοβισμενος αέρας …< ανάρτηση με γρηγορότερη εκτόνωση του υλικού για να προλαμβάνει τον επόμενο χτύπημα > )

Επινόηση και Εξέλιξη με την συμμετοχή πολλών ….από διαφορετικούς τομείς της επιστήμης

Carduelis
24-12-2009, 14:43
Γιώργο χαίρομαι για το πάθος σου!
Σου ετοιμάζω κάτι που θα σου αρέσει, αν και οι μέρες είναι για άλλα πράγματα!
:):)

daflos
24-12-2009, 21:41
Γιατρε μου-τα φώτα σου ....Μπράβο.....:sm8: