Carduelis
05-02-2010, 21:16
Δυστυχώς για τους μοτοσυκλετιστές είναι πολύ λίγες οι επιστημονικές μελέτες που τους αφορούν. Μετά την κλασσική αμερικάνικη μελέτη του H.H.Hurt το 1981 που στην κυριολεξία άνοιξε τα μάτια των υπευθύνων και καθιέρωσε την υποχρεωτική χρήση του κράνους σε οδηγό και συνεπιβάτη, λίγες μελέτες ξανάγιναν σε τέτοια κλίμακα.
Στην Αμερική υπάρχει ο κρατικός οργανισμός National Highway and Transportation Administration's (NHTSA) που κάθε χρόνο συγκεντρώνει το σύνολο των τροχαίων ατυχημάτων του οδικού δικτύου της χώρας και τα επεξεργάζεται επιστημονικά ώστε να βγούν και καποια χρήσιμα συμπεράσματα. Σε κάποιες άλλες χώρες όλα τα τροχαία αποδίδονται με ήσυχη συνείδηση από τους αναλυτές των δελτίων ειδήσεων στούς γνωστούς φταίχτες, την «υπερβολική ταχύτητα» και το «ολισθηρό οδόστρωμα».
Επειδή όμως στην Αμερική επικρατούν άλλοι νόμοι (πχ μόνο σε 27 πολιτείες το κράνος είναι υποχρεωτικό !!), διαφορετικής ποιότητας οδικό δίκτυο και διαφορετικού τύπου μοτοσυκλέτες, υπήρχε πάντα η αμφιβολία αν για τον Ευρωπαίο αναβάτη ισχύουν τα ίδια.
Η πρώτη μεγάλης έκτασης και εις βάθος ανάλυση των τροχαίων ατυχημάτων έγινε σχετικά πρόσφατα στην Ευρώπη με τη μελέτη MAIDS (Motorcycle accident in-depth study). Αναλύθηκαν 921 τροχαία μοτοσυκλετών που έγιναν το 1999 και το 2000 σε 5 ευρωπαικές χώρες (Γαλλία, Ολλανδία, Γερμανία, Ιταλία, Ισπανία) με επιτόπιο έλεγχο του χώρου, της μοτο, των άλλων εμπλεκομένων οχημάτων, συνεντεύξεις μαρτύρων και ακόμα και έλεγχο του ιατρικού φακέλλου των τραυματιών. Χρηματοδοτήθηκε από την Ευρωπαική ένωση κατασκευαστών μοτοσυκλετών και από την ΕΟΚ (εταιρείες και πολιτικοί καμμιά φορά συνεργάζονται και για το καλό μας!)
Ta κύρια λοιπόν ευρήματα της μελέτης (και τα πρακτικά συμπεράσματα για τον μέσο αναβάτη) ήταν:
C Στο 90% των ατυχημάτων (όπως και στη μελέτη Hurt) η σύγκρουση αφορούσε το μπροστινό μέρος της μοτό. Κακώς ανησυχούν οι αναβάτες μπας και τους έρθει από πίσω. Ο κίνδυνος είναι πάντα μπροστά μας..
C Οι αναβάτες δίχως άδεια οδήγησης είναι πιθανότερο να εμπλακούν σε ατύχημα. Ακόμα μια υπενθύμιση στο να μην δανείζετε τη μοτο σε φίλους που δεν έχουν άδεια οδήγησης και δίπλωμα.
C Παρότι οι αναβάτες με αυξημένα επίπεδα αλκοόλ στο αίμα ήταν λιγότεροι σε σύγκριση με άλλες μελέτες (5%), ήταν σαφώς πιθανότερο να εμπλακούν σε ατύχημα. Αλκοόλ και οδήγηση είναι ασύμβατα..
C Δεν υπήρχε κάποιος τύπος μοτο (εντούρο, superbike, κλπ) που να έχει συχνότερα ατυχήματα σε σύγκριση με άλλους αν και παρατηρήθηκε μεγαλύτερη παρουσία τροποποιημένων streetμοτοσυκλετών. Όλες οι μοτο στο ίδιο «καζάνι» βράζουνε..
C Οι αναβάτες 41-55 ετών που δείχνουν οι αμερικανικές μελέτες οτι έχουν συχνότερα ατυχήματα (πιθανά γιατί στην Αμερική αυξάνονται οι μεγαλύτερης ηλικίας αναβάτες), στην μελέτη αυτή έχασαν τα πρωτεία από τους αναβάτες 18-25 ετών. Ο νέος είναι ωραίος κι ο παλιός αλλιώς... αλλά μακρυά από τροχαίο και οι δυό!
Στην Αμερική υπάρχει ο κρατικός οργανισμός National Highway and Transportation Administration's (NHTSA) που κάθε χρόνο συγκεντρώνει το σύνολο των τροχαίων ατυχημάτων του οδικού δικτύου της χώρας και τα επεξεργάζεται επιστημονικά ώστε να βγούν και καποια χρήσιμα συμπεράσματα. Σε κάποιες άλλες χώρες όλα τα τροχαία αποδίδονται με ήσυχη συνείδηση από τους αναλυτές των δελτίων ειδήσεων στούς γνωστούς φταίχτες, την «υπερβολική ταχύτητα» και το «ολισθηρό οδόστρωμα».
Επειδή όμως στην Αμερική επικρατούν άλλοι νόμοι (πχ μόνο σε 27 πολιτείες το κράνος είναι υποχρεωτικό !!), διαφορετικής ποιότητας οδικό δίκτυο και διαφορετικού τύπου μοτοσυκλέτες, υπήρχε πάντα η αμφιβολία αν για τον Ευρωπαίο αναβάτη ισχύουν τα ίδια.
Η πρώτη μεγάλης έκτασης και εις βάθος ανάλυση των τροχαίων ατυχημάτων έγινε σχετικά πρόσφατα στην Ευρώπη με τη μελέτη MAIDS (Motorcycle accident in-depth study). Αναλύθηκαν 921 τροχαία μοτοσυκλετών που έγιναν το 1999 και το 2000 σε 5 ευρωπαικές χώρες (Γαλλία, Ολλανδία, Γερμανία, Ιταλία, Ισπανία) με επιτόπιο έλεγχο του χώρου, της μοτο, των άλλων εμπλεκομένων οχημάτων, συνεντεύξεις μαρτύρων και ακόμα και έλεγχο του ιατρικού φακέλλου των τραυματιών. Χρηματοδοτήθηκε από την Ευρωπαική ένωση κατασκευαστών μοτοσυκλετών και από την ΕΟΚ (εταιρείες και πολιτικοί καμμιά φορά συνεργάζονται και για το καλό μας!)
Ta κύρια λοιπόν ευρήματα της μελέτης (και τα πρακτικά συμπεράσματα για τον μέσο αναβάτη) ήταν:
C Στο 90% των ατυχημάτων (όπως και στη μελέτη Hurt) η σύγκρουση αφορούσε το μπροστινό μέρος της μοτό. Κακώς ανησυχούν οι αναβάτες μπας και τους έρθει από πίσω. Ο κίνδυνος είναι πάντα μπροστά μας..
C Οι αναβάτες δίχως άδεια οδήγησης είναι πιθανότερο να εμπλακούν σε ατύχημα. Ακόμα μια υπενθύμιση στο να μην δανείζετε τη μοτο σε φίλους που δεν έχουν άδεια οδήγησης και δίπλωμα.
C Παρότι οι αναβάτες με αυξημένα επίπεδα αλκοόλ στο αίμα ήταν λιγότεροι σε σύγκριση με άλλες μελέτες (5%), ήταν σαφώς πιθανότερο να εμπλακούν σε ατύχημα. Αλκοόλ και οδήγηση είναι ασύμβατα..
C Δεν υπήρχε κάποιος τύπος μοτο (εντούρο, superbike, κλπ) που να έχει συχνότερα ατυχήματα σε σύγκριση με άλλους αν και παρατηρήθηκε μεγαλύτερη παρουσία τροποποιημένων streetμοτοσυκλετών. Όλες οι μοτο στο ίδιο «καζάνι» βράζουνε..
C Οι αναβάτες 41-55 ετών που δείχνουν οι αμερικανικές μελέτες οτι έχουν συχνότερα ατυχήματα (πιθανά γιατί στην Αμερική αυξάνονται οι μεγαλύτερης ηλικίας αναβάτες), στην μελέτη αυτή έχασαν τα πρωτεία από τους αναβάτες 18-25 ετών. Ο νέος είναι ωραίος κι ο παλιός αλλιώς... αλλά μακρυά από τροχαίο και οι δυό!