View Single Post
  #2  
Παλιό 19-01-2009, 13:57
Arkas Ο/Η Arkas βρίσκεται εκτός σύνδεσης
Senior Member
 
Ημερομηνία εγγραφής: Dec 2008
Περιοχή: Νέα Σμύρνη - Αθήνα
Μoto: R 1200 RT - R 1200 GS Adventure - KTM 640 Adventure - beverly 500 ie
Μηνύματα: 33,829
Προεπιλογή Απάντηση: Το γυροσκοπικό φαινόμενο (precession torque).

Το γυροσκοπικό φαινόμενο (precession torque). 2.


Ας δούμε ακόμη ένα παράδειγμα-πείραμα που θα βοηθήσει να
κατανοήσουμε το φαινόμενο αυτό.
Το κλασικό παράδειγμα με τον τροχό του ποδηλάτου (να που φτάνουμε
λοιπόν και σε περισσότερο ενδιαφέροντα για μας τους μοτοσικλετιστές πράγματα).

Στην αρχή αναφέραμε ότι:
Γυροσκοπικό φαινόμενο είναι η τάση να διατηρείται η διεύθυνση του άξονα περιστροφής σε οτιδήποτε περιστρέφεται.

Είπαμε όμως και το εξής:
Το γυροσκόπιο αντιδρά και στρέφεται σε διεύθυνση κατά 90ο ως προς
την εφαρμογή της δύναμης που προκαλεί την μετακίνησή του άξονά του.

Ας πιάσουμε ένα τροχό ποδηλάτου (απλώς γιατί είναι ελαφρύτερος από
αυτόν της BMW μας με το19αρι λάστιχο) από τον άξονα του και ας τον
περιστρέψουμε. Σημειώστε την «παρένθεση» με την BMW γιατί το βάρος θα
το ξαναδούμε μπροστά μας.

Όσο αυτός περιστρέφεται στον άξονα του, τον οποίο κρατάμε σε οριζόντια
θέση, προσπαθούμε να τον στρέψουμε δεξιά ή αριστερά αλλά πάντα
οριζόντια.
Όσο εμείς τον στρέφουμε (ας πούμε δεξιά- δηλαδή μαζεύουμε το δεξί χέρι
και τεντώνουμε το αριστερό) αυτός αντιστέκεται στη δύναμη μας και αντί
να στρέψει (στρίψει-στρίβω-στροφή), γέρνει (γέρνω-πλαγιάζω-παίρνω
κλίση) ολόκληρος προς την αντίθετη μεριά που επιλέξαμε.
Άλλο στρίβω και άλλο πλαγιάζω. Σημειώστε το και αυτό.

ΣΧΕΔΙΑΓΡΑΜΜΑ 4ο.

ΤΕΛΙΚΑ ΣΤΡΙΒΟΥΜΕ Ή ΓΕΡΝΟΥΜΕ;

Και τα δυο.
Μπορούμε να γείρουμε(τη μοτοσικλέτα) χωρίς να στρίψουμε.
Αλλά μπορούμε και να στρίψουμε χωρίς να γείρουμε.

Το καλύτερο όμως είναι ο συνδυασμός και των δυο γιατί αλλιώς θα πρέπει
να συμβιβαστούμε με κάποια πράγματα που μάλλον δεν θα μας αρέσουν και πολύ.

Μπορούμε να γείρουμε την μοτοσικλέτα και να εξακολουθούμε να πηγαίνουμε ευθεία.
Δυστυχώς όμως η ισορροπία της μοτοσικλέτας θα ήταν για κλάματα και θα
χρειαζόταν ιδιαίτερος κόπος για να κάνουμε κάτι τέτοιο.

Μπορούμε επίσης να στρίψουμε χωρίς να γείρουμε τη μοτοσικλέτα αλλά
στην περίπτωση αυτή, ο δρόμος μας θα έπρεπε να είναι φαρδύς όσο ένα
αεροδρόμιο και το τόξο της στροφής που θα εκτελούσαμε θα ήταν από
τεράστιο έως και απελπιστικά τεράστιο.

Στρίβει μια μοτοσικλέτα;

Η ισορροπία της μοτοσικλέτας είναι δυναμική και όχι στατική όπως για
παράδειγμα του αυτοκινήτου που ισορροπεί ακριβώς όπως και ένα τραπέζι,
μια καρέκλα, ένα πιάνο.
Το σωστό ερώτημα θα ήταν «πάει ευθεία μια μοτοσικλέτα;» Και η απάντηση
θα ήταν απλά ένα «ΟΧΙ».
Κι αυτό ακριβώς λόγω ισορροπίας που είπαμε ότι είναι δυναμική.
Στην πραγματικότητα μια μοτοσικλέτα είναι μονίμως σε μια στροφή, σε μια
καμπύλη και τεθλασμένη τροχιά που με συνεχόμενες μικροδιορθώσεις από
τις δυνάμεις του γυροσκοπικού φαινόμενου διατηρεί την τροχιά που εμείς
εκλαμβάνουμε ως ευθεία.

Αυτές τις δυνάμεις μπορούμε να τις χαλιναγωγήσουμε και εμείς οι ίδιοι (έχουμε και τιμόνι), να τις χρησιμοποιήσουμε προς όφελος μας και να
ακολουθήσουμε το τόξο μιας στροφής ή να αλλάξουμε γενικότερα κατεύθυνση.
Το «να χαλιναγωγήσουμε» το συζητάμε γιατί καραδοκεί…………
και το TANK SLAPPING ή ελληνιστί «γυροσκοπική σαβούρα».
Reply With Quote