View Single Post
  #13  
Παλιό 02-12-2012, 19:09
steliosx Ο/Η steliosx βρίσκεται εκτός σύνδεσης
Senior Member
 
Ημερομηνία εγγραφής: Sep 2009
Περιοχή: Αγία Παρασκευή
Μoto: BMW F650GS'08 (twin), ΧΤ500'01
Μηνύματα: 522
Προεπιλογή Απάντηση: Ανορθωτής - Σταθεροποιητής τάσης;

Ανορθωτής-Ρυθμιστής Ηλεκτρικής Τάσης - VoltageRegulator-Rectifier
Τεχνικές πληροφορίες
Το ηλεκτρικό σύστημα φόρτησης στις μοτοσυκλέτες αποτελείται από την γεννήτρια και τον ανορθωτή. Η γεννήτρια που μπορεί να είναι, τριφασική ή μονοφασική, παίρνει κίνηση από τον στρόφαλο και παράγει εναλλασόμενη τάση. Επειδή το ρεύμα που παράγεται από την γεννήτρια της μοτοσικλέτας είναι εναλλασσόμενης μορφής (AC), πρέπει να μετατραπεί σε συνεχούς μορφή (DC), ώστε να μπορεί να χρησιμοποιηθεί από τους ηλεκτρικούς καταναλωτές της μοτοσικλέτας και να φορτίζει τη μπαταρία
Αυτό το έργο έχει αναλάβει ο ανορθωτής-ρυθμιστής, ο οποίος μετατρέπει το εναλλασσόμενο ρεύμα σε συνεχές, μέσω μιας ανορθωτικής διάταξης (διόδων), και κατόπιν το ρυθμίζει ώστε να βρίσκεται εντός ορίων τάσεως και σεκαμία περίπτωση να μην υπερβαίνει τα 14,5 V DC.
Τα είδη των ανορθωτών οσον αφορά την τάση εξόδου τους,διακρίνονται σε εξάβολτους και δωδεκάβολτους. Οι εξάβολτοι συναντόνται σπανιότερα και μόνο στην μικρή κατηγορία κυβισμού, ενώ οι δωδεκάβολτοι σε όλες τις άλλες μοτοσυκλέτες και διακρίνονται σε δύο μεγάλες κατηγορίες τους μονοφασικούς και τους τριφασικούς, όσον αφορά την εσωτερική διάταξη του ανορθωτικού τους συστήματος και την γραμμή εισόδου τους, και απο κει και πέρα σε υποκατηγορίες που αφορούν την ισχύ τους.
Συνηθισμένες βλάβες του ανορθωτή είναι η καταστροφή μιας ή περισσοτέρων διόδων του οπότε σταματάει η φόρτιση της μπαταρίας ή βλάβηστο σύστημα ρύθμισης της τάσης με αποτέλεσμα να παρουσιάζεται υπέρταση στο κύκλωμα της τάξης των 18-20 V με συνέπεια την καταστροφή της μπαταρίας αλλά και άλλων κυκλωμάτων (φωτισμού κλπ).
Να σημειώσουμε τέλος ότι οι ανορθωτές την περισσευούμενη ενέργεια που παράγει η γεννήτρια και δεν την απαιτούνε τα κυκλώματα της μοτοσικλέτας τη μετατρέπουν σε θερμική ενέργεια, για αυτό το λόγο θα πρέπει να διατηρούμε μακριά από τον ανορθωτή ξένα σώματα που τον εμποδίζουν να αποβάλλει την θερμότητά του και να συμβάλουμε έτσι στη μακροζωία του.

Ελεγχος φόρτησις

Για να ελέγξουμε την φόρτηση της μοτοσυκλέτας μας χρειαζόμαστε ένα ψηφιακό πολύμετρο. Επιλέγουμε την κλίμακα 0-20νDC και το συνδέουμε στους πόλους της μπαταρίας. Θα πρέπει η ένδειξη με τα φώτα αναμένα στις 2500 στροφές να είναι 13,5-14,5v. Αν η τάση ξεπερνά τα 15,2v τότε ο ανορθωτής κάνει υπερφόρτωση και χρειάζετε αντικατάσταση.
Αν η τάση είναι λιγότερη από 13,5ν μπορεί να συμβαίνουν τα εξής:

α) κακές ή χαλαρές συνδέσεις καλωδίων και βυσμάτων
β) η γεννήτρια είναι χαλασμένη
γ) ο ανορθωτής είναι χαλασμένος

Στην α) περίπτωση ελέγχουμε όλα τα βύσματα και τα καλώδια απο τον ανορθωτή προς την μπαταρία και από τον ανορθωτή προς την γεννήτρια. Αν κάποιο έχει καεί το αντικαθιστούμε. Επίσης ελέγχουμε τους πόλους της μπαταρίας μήπως είναι βρώμικοι ή χαλαροί.

Στην β) περίπτωση για να κάνουμε έλεγχο στην γεννήτρια, συνδέουμε το πολύμετρο μεταξύ των φάσεων της.Στην κλίμακα Χ200 Ohms πρέπει να δείχνει αντίσταση 0,5-2 Ohms.
Ακολούθως συνδέουμε το ωμόμετρο μεταξύ ανά κάθε μιας φάσεως και της γείωσης.Στην κλίμακα Χ2Μhms θα πρέπει να δείχνει άπειρη αντίσταση. Αν οι παραπάνω μετρήσεις ξεφεύγουν από τα πανω όρια, τότε η γεννήτρια είναι κατεστραμμένη και χρειάζεται αντικατάσταση.

Στην γ) περίπτωση αντικαθιστούμε τον ανορθωτή.
Reply With Quote