GS Forum

Πήγαινε πίσω   GS Forum > -----> ΑΝΑΒΑΤΗΣ > Ασφάλεια και τεχνικές οδήγησης

Αγαπητά μέλη & φίλοι, το GS Forum, μετά από την πολυετή & καθ’ όλα επιτυχημένη πορεία του, εξακολουθεί να παραμένει online,

ώστε οι αναγνώστες του να έχουν πρόσβαση σε όλα τα θέματα του ενδιαφέροντός τους, για ενημέρωση και μελλοντική αναδρομή.

Σας ευχαριστούμε μέσα από την καρδιά μας για την αγάπη και την εμπιστοσύνη που μας δείξατε όλο αυτό το διάστημα

και καταστήσατε την διαδικτυακή αυτή συντροφιά σημείο αναφοράς για τα ελληνικά μοτοσυκλετιστικά δρώμενα και όχι μόνον.

Το μόνο βέβαιο είναι ότι, το ταξίδι συνεχίζεται ...
 
 
Εργαλεία Θεμάτων Τρόποι εμφάνισης
Prev Previous Post   Next Post Next
  #1  
Παλιό 21-12-2009, 17:35
Carduelis Ο/Η Carduelis βρίσκεται εκτός σύνδεσης
Senior Member
 
Ημερομηνία εγγραφής: Aug 2009
Περιοχή: Mπραχάμι - Αθήνα
Μoto: Τη "Χιονάτη"
Μηνύματα: 2,286
Προεπιλογή Κρανιοεγκεφαλική κάκωση και αναβάτης μοτο

Κρανιοεγκεφαλική κάκωση και αναβάτης μοτο


Ψάχνοντας να βρω στοιχεία σχετικά με τα κριτήρια πιστοποίησης των κρανών σκέφτηκα να ξεκαθαρίσουμε πρώτα ποιές είναι οι ιδιαιτερότητες της κρανιοεγκεφαλικής κάκωσης (ΚΕΚ) και σε τι διαφέρει ο τραυματισμός του εγκεφάλου από τα άλλα σημεία του σώματος (ελπίζω δίχως να φρικάρετε!).

Τα τροχαία ατυχήματα, και ανάμεσά τους και αυτά με μοτοσυκλέτα, έχουν δυστυχώς μεγάλη συμμετοχή (20%) στην τραυματική εγκεφαλική κάκωση που με τη σειρά της είναι ο κύριος λόγος θανάτου των αναβατών (εικόνα-1). Τα πράγματα χειροτερεύουν ειδικά αν αναλογιστούμε οτι συνήθως υπάρχουν και άλλα τραύματα, αιμορραγίες, κατάγματα κλπ...
traumatic-brain-injury-chart.jpg (Εικόνα-1)
Ουσιαστικά η βαρύτητα της ΚΕΚ σχετίζεται με τις ιδιαιτερότητες της ανατομίας του εγκεφάλου. Η προστασία του εξαρτάται εξωτερικά από ένα οστικό κέλυφος (το κρανίο) και εσωτερικά από ένα στρώμα υγρού (εγκεφαλονωτιαίο υγρό) στο οποίο επιπλέει ώστε να τον προστατεύει σαν αμορτισέρ στις συνηθισμένες απότομες μετατοπίσεις. Σε περίπτωση τροχαίου όμως οι δυνάμεις που ασκούνται είναι πολλαπλάσιες Όπως κάθε όργανο του σώματός μας όταν χτυπήσει δύο πράγματα θα συμβούν:
α/ κάταγμα στα σκληρά μέρη (κρανίο) και
β/ αιμορραγία και οίδημα (πρήξιμο) στον εγκέφαλο.
img0.jpg (Εικόνα-2)
Ανάλογα με τη στρεπτική ροπή μπορεί να ασκηθεί τέτοιας μορφής δύναμη που το κρανίο να παραμείνει άθικτο, ο εγκέφαλος όμως να χτυπήσει σαν μπάλα του πινγκ πόνγκ στο εσωτερικό μέρος και να γεμίσει αιματώματα. Είναι λοιπόν συχνό σε μια μέτριας δύναμης σύγκρουση ενώ δεν υπάρχουν κατάγματα κρανίου να υπάρχουν αιμορραγίες και οίδημα που είναι εξαιρετικά επικίνδυνα.
Η αιμορραγία γιατί σημαίνει οτι αφ ενός ένα μέρος του εγκεφάλου έπαψε να αιματώνεται, μια που το αντίστοιχο αγγείο έσπασε και εφ ετέρου γιατί το αιμάτωμα που δημιουργείται προκαλεί πίεση στον υπόλοιπο υγιή εγκέφαλο (εικόνα-2). Τα αιματώματα μπορεί να είναι περισσότερα από ένα (εικόνα-3) και μάλιστα ίσως είναι και σε σημεία που δεν είναι χειρουργήσιμα.
(Εικόνα-3)
Το πρήξιμο είναι επίσης επιβαρυντικό γιατί ο εγκέφαλος εμποδίζεται να πρηστεί από το κρανίο του. Έχει υπολογιστεί οτι δεν μπορεί να πρηστεί περισσότερο από 10% του όγκου του αλλιώς εμποδίζεται η κυκλοφορία του αίματος, ισχαιμεί και νεκρώνονται (στην ουσία στραγγαλίζονται) τα ζωτικά του κέντρα..

Ακόμα χειρότερα η κλινική εικόνα του αναβάτη τις πρώτες λίγες ώρες μπορεί να είναι παραπλανητικά καλή γιατί η αιμορραγία είναι μικρής ροής, μέχρι να μεγαλώσει το αιμάτωμα και να προκαλέσει συμπτώματα.
Υπάρχει επομένως λόγος “ζωής και θανάτου” να προστατεύουμε το κεφάλι, λίγο περισσότερο από τον αγκώνα μας!!
Δυστυχώς τα πρότυπα (standards) που εφαρμόζονται για την πιστοποίηση της ασφάλειας των κρανών δεν θα μπορέσουν ποτέ να προσομοιάσουν με ακρίβεια την πολυπλοκότητα των πραγματικών κακώσεων που υφίσταται ο ανθρώπινος εγκέφαλος σε ένα τροχαίο. Άλλο το πόσα g επιτάχυνσης ή επιβράδυνσης δέχεται ένα ομοίωμα από μαγνήσιο (Dummy) και άλλο τι μπορεί να ανεχθεί ένας ανθρώπινος εγκέφαλος. Και να μην ξεχνάμε οτι οι αντοχές του, εξαρτώνται επιπλέον από την συμπεριφορά των υπολοίπων οργάνων στο τροχαίο (κατάγματα, αιμορραγίες, υποξαιμία κλπ) και επίσης από την ηλικία και το μέγεθός του.
Και όσοι αμφιβάλλουν οτι ο εγκέφαλος έχει.. μέγεθος ας δούν τη διαφορά: http://www.smf.org/standards/m/2010/m2010_final_booklet.pdf
Σε περιφέρεια μετώπου 54 cm (κράνος S) υπολογίζεται μάζα 4.100 γραμμαρίων και σε περιφέρεια μετώπου 60 cm (κράνος XL) αντιστοιχεί μάζα 5.600 γραμμαρίων, δηλαδή 1,5 κιλά περισσότερα! Και μπορεί πριν ο εγκέφαλος να συμπεριφερόταν σαν “ευγενές ή ανώτερο όργανο” αλλά σε τροχαίο ατύχημα συμπεριφέρεται σαν σαβούρα, απλώς βάρος! Έτσι ο οργανισμός πιστοποίησης Snell (ο αυστηρότερος από όλους) στα νέα πρότυπα που θα εφαρμόσει από το 2010 θα χρησιμοποιεί ομοιώματα (Dummies) με διαφορετικό μέγεθος κρανίου, άρα και εγκεφάλου, κάθε φορά. Έτσι εκτός από το ότι κάποια κράνη πχ ανοιγόμενα ή ανοικτού τύπου δεν τα δοκιμάζει καν, μην παραξενευθείτε αν δείτε να περνάει την πιστοποίηση ένα κράνος μεγέθους πχ XL και να κόβεται το μέγεθος S.

Άσχετα όμως με τις ατέλειες των δοκιμών και με τις τυχόν διαφωνίες των οργανισμών πιστοποίησης, πρέπει να γίνει μάθημα και συνείδηση στον απλό αναβάτη οτι η ΚΕΚ συνήθως σκοτώνει!
Άρα επιβάλλεται το να φοράμε σωστό κράνος πάντοτε, ακόμα και στις πιό συνηθισμένες και καθημερινές μας διαδρομές (ιδίως τότε).

Νότης
Reply With Quote
 


Κανόνες καταχώρησης
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is σε λειτουργία
Smilies είναι σε λειτουργία
Ο κώδικας [IMG] είναι σε λειτουργία
Ο HTML κώδικας ειναι εκτός λειτουργίας

Που θέλετε να σας πάμε;

Σχετικά Θέματα
Θέμα Δημιουργός Forum Απαντήσεις Τελευταίο μήνυμα
Απόσυρση μοτο vpentza Γενικά - Μοτοσυκλέτα 29 25-09-2009 21:46
Πως να οδηγείτε μαζί αναβάτης και συνεπιβάτης GS_maniac Ασφάλεια και τεχνικές οδήγησης 24 08-09-2009 22:04
ΘΛΗΒΕΡΗ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ-Ελληνας αναβάτης ΜΑΚΑΡΙΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΥ Γενικά - Αναβάτης 16 18-05-2009 11:27
Ο στεγνός αναβάτης είναι προσεκτικός αναβάτης arisxios Ένδυση 4 26-03-2009 18:21
Dakar: Ένας νεκρός αναβάτης, δύο σοβαρά τραυματίες! riko46 Γενικά - Μοτοσυκλέτα 11 08-01-2009 10:03


Όλες οι ώρες είναι σε GMT +3. Η ώρα τώρα είναι 14:30.


vBulletin Version 3.8.4
Jelsoft Enterprises Ltd.
Όλα τα γραφόμενα αποτελούν πνευματική ιδιοκτησία του GS Forum!