![]() |
|
|
Εργαλεία Θεμάτων | Τρόποι εμφάνισης |
#1
|
|||
|
|||
![]()
Νιώθω βαθιά ταπεινωμένος, ως φιλέλληνας,όταν μια εφημερίδα τολμά να βάλει τίτλο πως η Ελλάδα είναι «μια χώρα ίσωςλιγότερο "ευρωπαϊκή" απ' ό,τι φαίνεται» κι όταν το περιεχόμενο αυτούτου άρθρου είναι κακή σύνοψη μιας ιστορίας την οποία οι συντάκτες δεν έχουνζήσει. Νιώθω ταπεινωμένος, ως Γάλλος, που....
συμπατριώτες μου πληγώνουν με τέτοιο τρόποτην ιστορία και τροφοδοτούν τον μύθο του ψεύτη και πονηρού (poniros στοπρωτότυπο) Ελληνα. Αν λοιπόν δεν είναι η Ελλάδα ευρωπαϊκήχώρα, ποιος αξίζει αυτόν τον τίτλο; Ο γερμανός βάρβαρος ή η ύπουλη Αλβιών, τηνοποία ο μεγαλύτερος ποιητής της, ο Βύρωνας, κατηγορούσε ήδη για λεηλασία τηςχώρας του Ομήρου; Περισσότερο ευρωπαϊκή η Αγγλία, που δεν επιθυμεί καμίαευρωπαϊκή αλληλεγγύη - και κυρίως όχι εκείνη που θα της κόστιζε χρήματα; Δενείναι αυτή η χώρα που επανέφερε στην Ελλάδα τον στρατό και τον βασιλιά στοτέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, πυροδοτώντας έναν κατακλυσμό που η Ελλάδαέμελλε να πληρώσει πολύ ακριβά, μια χώρα που μπορεί εντούτοις να υπερηφανεύεταιγια την αντίσταση την πιο υποδειγματική απέναντι στον Ναζί κατακτητή. Η ιδέατης Ευρώπης δεν έχει και πολλά χρόνια ζωή, αμφιβάλλω αν μπορούμε να διανέμουμεδιπλώματα ευρωπαϊκότητας. Τόσο η ιδέα όσο και το γεωγραφικό της περιεχόμενοείναι προς οικοδόμηση και όχι ένα ακέραιο δεδομένο. Ο Βαλερί Ζισκάρ ντ' Εστέν έβαλε την Ελλάδαστην Ευρώπη διότι, λέει, από αυτή τη χώρα έρχονταν η δημοκρατία και οπολιτισμός. Εστω, αν και μπορεί κανείς να πει πολλά για αυτή την αθηναϊκή δημοκρατία,την οπαδό της δουλείας, την ιμπεριαλιστική… Αλλά ο τόνος τοποθετείταιεσφαλμένα, διότι το πρόβλημα δεν είναι να μάθουμε πού γεννήθηκε η δημοκρατία,το πρόβλημα είναι να αναγνωρίσουμε ότι ο ελληνικός ή, καλύτερα ας πούμε, οελληνορωμαϊκός πολιτισμός είναι το μόνο κοινό σκυρόδεμα σε μια ιστορίαφτιαγμένη από αντιπαλότητες και παγκόσμιους πολέμους. Αυτός ο περίφημοςελληνικός πολιτισμός έθρεψε την Αναγέννηση, τα γράμματα και τις τέχνες, τουςκλασικούς μας του 18ου αιώνα και γονιμοποίησε τις ελίτ του ίδιου αυτού αιώναπου συντάραξαν τον κόσμο. Η θέση της Ελλάδας είναι στο κέντρο τηςΕυρώπης, πρόκειται άλλωστε για μία από τις πιο ζωντανές και τις πιο λαμπερέςεστίες της ευρωπαϊκής κουλτούρας: με πρόσωπα αξιοσημείωτα σε όλους τους τομείς,και όχι μόνο στην ποίηση, με μια πρωτότυπη σχολή ζωγραφικής που αρχίζει από τονΘεόφιλο και οδηγεί στον Τσαρούχη μέσω του Εγγονόπουλου, με φιλόσοφους όπως οΚορνήλιος Καστοριάδης… Δείτε ποιοι μεταφράζονται στην Ελλάδα: ο Βερνάν, ο Φουκόκαι ο Ντεριντά• δείτε πού διαπλάθονται οι ελίτ: στον τομέα της ιστορίας, ηEHESS (Ανώτατη Σχολή Κοινωνικών Επιστημών) έχει παίξει μεγάλο ρόλο. Και θαβρείτε στην Ελλάδα μια γενιά αξιόλογων ιστορικών που συμμετέχουν στην ανανέωσητου κλάδου. Ολοι λοιπόν ψεύτες και κλέφτες τους οποίουςπρέπει να υπερασπιστούμε γιατί εφηύραν κάποτε τη λέξη «δημοκρατία»; Υπάρχουνπολλά ακόμα πράγματα να βάλουμε στη ζυγαριά: η φιλοσοφία (α λα δυτικά), ηιστορία, το θέατρο… Υπάρχουν σήμερα σε αυτή τη χώρα άνδρες και γυναίκες απότους πιο καλλιεργημένους και τους πιο πολιτισμένους που γνωρίζω• δεν δέχομαι νατους βάζουν «βάρβαροι» στον πάγκο της Ευρώπης. Οσο για τους αξιοθρήνητουςκομπιναδόρους, σε ποια χώρα δεν υπάρχουν, έχοντας διασπαθίσει δεκάδεςδισεκατομμύρια; Το ερώτημα δεν είναι αν η Ελλάδα είναιπερισσότερο ή λιγότερο ευρωπαϊκή: τα ίδια τα θεμέλια της Ευρώπης δεν υφίστανταιχωρίς τον ελληνισμό. Να θυμίσουμε πως η Ευρώπη ήταν μιαπριγκίπισσα από τη Φοινίκη που απήχθη από Κρήτες προκαλώντας μία από τις πρώτεςδιαμάχες μεταξύ Ανατολής και Δύσης. Η Ευρώπη έχει λοιπόν και ανατολίτικες ρίζεςκι αυτός είναι ένας πολύ χρήσιμος μύθος σε αυτές τις εποχές διασταύρωσης τωνπληθυσμών. Τσιμέντο της Ευρώπης δεν είναι οι τράπεζεςκαι οι τραπεζίτες αλλά ένας πολιτισμός, και ο ελληνικός πολιτισμός είναι ένααπό τα στοιχεία που μας ενώνουν• αλίμονο, υπάρχουν τόσο λίγα! Vive la Grece! Και ας μην αφήσουμετεχνοκράτες να γονατίσουν φίλους και αδελφούς, πόσω μάλλον να τους ταπεινώσουνκαι να ταπεινώσουν κι εμάς. * Ο κ. Ετιέν Ρολάν είναι πρώην διευθυντήςτης Γαλλικής Σχολής Αθηνών (EFA) και επίτιμος καθηγητής Ελληνικής Αρχαιολογίαςστο Πανεπιστήμιο ParisI - Πάνθεον - Σορβόνη. Το κείμενο αυτό είναι η απάντηση του κ.Ρολάν στο πρόσφατο δισέλιδο δημοσίευμα της «Monde» με τίτλο «Ελλάδα - Ευρώπη: ημεγάλη παρεξήγηση», όπου αμφισβητούνταν η ευρωπαϊκότητα της χώρας μας. |
|
|