![]() |
|
|
Εργαλεία Θεμάτων | Τρόποι εμφάνισης |
#1
|
|||
|
|||
![]()
[LEFT]ΓΕΝΙΚΕΣ ΟΔΗΓΙΕΣ και ΚΑΝΟΝΕΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ
Επιλογή-Χρήση Η επιλογή ελαστικών πρέπει να είναι σύμφωνη με τον κατασκευαστή της μοτοσυκλέτας. Ένα ελαστικό δεν πρέπει να χρησιμοποιείται με μη συνιστώμενες πιέσεις, σε ταχύτητες μεγαλύτερες του δείκτη του και επίσης όχι με μεγαλύτερο φορτίο από αυτό που αντιστοιχεί στον δείκτη του. Φθορά Το πέλμα εξασφαλίζει την καλύτερη πρόσφυση του ελαστικού στον βρεγμένο δρόμο. Σταδιακά, καθώς επέρχεται η φθορά, η ικανότητα να απομακρύνει το νερό μειώνεται, άρα πρέπει να μειώνεται η ταχύτητά μας κατά την οδήγηση σε βρεγμένο δρόμο. Κάθε φορά που γίνεται επέμβαση στην μοτοσυκλέτα ή σε scooter, πρέπει να ελέγχεται η φθορά των ελαστικών, να εξετάζεται οπτικά το πάχος της γόμας στο πέλμα και κατά πόσο η φθορά της είναι ομοιόμορφη. Οι παράγοντες φθοράς Ο αριθμός χιλιομέτρων που θα διανύσει συνολικά ένα ελαστικό εξαρτάται από 7 παράγοντες: - Πίεση αέρα και φορτίο, οι οποίοι είναι άμεσα ελέγξιμοι από τον μοτοσυκλετιστή. - Μεταφορά φορτίων, ταχύτητα οχήματος και στυλ οδήγησης (φρενάρισμα και επιτάχυνση) - Ελικοειδής δρόμος, τύπος και θερμοκρασία οδοστρώματος οι οποίοι δεν είναι ελέγξιμοι και επιβάλλουν προσαρμογή της οδηγικής συμπεριφοράς. Ας μην ξεχνάμε ότι τα μηχανικά ελαττώματα προκαλούν επίσης φθορά του πέλματος (καλυμμένοι τροχοί, φθαρμένα αμορτισέρ, φθαρμένα ρουλεμάν τιμονιού, λάθος κατευθυντικότητα λόγω κακής επισκευής του πλαισίου της μηχανής ….) Ακόμα και ένας μόνο παράγοντας μπορεί να έχει μια καθόλου αμελητέα επίδραση στην χιλιομετρική απόδοση. Εάν συσσωρεύονται περισσότεροι παράγοντες, η φθορά θα είναι σημαντικότερη. Η αντικατάσταση των ελαστικών Πρέπει να ελέγχεται συχνά το βάθος του πέλματος. Τα ελαστικά έχουν δείκτες φθοράς που ειδοποιούν το χρήστη αν πλησιάζουν ή όχι το τέλος της ζωής τους. Για λόγους ασφαλείας, συνίσταται να χρησιμοποιείτε καινούργια σαμπρέλα (αεροθάλαμο) σε καινούργιο ελαστικό και καινούργια βαλβίδα tube-less όταν μοντάρετε καινούργιο ελαστικό χωρίς σαμπρέλα. Στις ζάντες tubeless πρέπει να τοποθετούνται ελαστικά tubeless. Ωστόσο είναι δυνατόν να μοντάρετε σε ζάντα για ελαστικό με σαμπρέλα, ελαστικό tubeless αρκεί να τοποθετήσετε και σαμπρέλα αντίστοιχης διάστασης. Το στρώσιμο των ελαστικών Όταν το ελαστικό είναι καινούργιο: - Στα πρώτα χιλιόμετρα, πρέπει να δίνετε κλίση στις στροφές προοδευτικά, ώστε να απομακρυνθεί το λεπτό στρώμα του προιόντος που έχει χρησιμοποιηθεί στο ξεκαλούπωμα του ελαστικού, μέχρι η όψη της επιφανείας του να γίνει ματ. - Κάθε φορά που χρησιμοποιείτε την μοτοσυκλέτα σας, είναι αναγκαίο να διανύετε μερικά χιλιόμετρα με σχετική μικρή ταχύτητα, ώστε να φέρετε τα ελαστικά σε θερμοκρασία λειτουργίας για να έχουν την βέλτιστη απόδοση. Η συντήρηση των ελαστικών Συνίσταται να ελέγχετε τακτικά τα ελαστικά, δίνοντας ιδιαίτερη σημασία στην εξέταση: - Του πέλματος, για να εντοπίσετε την παρουσία τυχόν ξένων σωμάτων, κοψίματα, περιορισμένες σε έκταση βλάβες ή ακανόνιστες φθορές. - Των πλευρών, για να βρείτε τυχόν πλήγματα από προσκρούσεις σε πεζοδρόμια ή λακκούβες, κοψίματα ή ραγίσματα του πλευρού ή αφύσικες παραμορφώσεις - Της χαμηλής ζώνης του ελαστικού (τμήμα κοντά στην ζάντα) για να διαπιστώσετε αν υπάρχουν ίχνη τριψίματος ή βλάβης στην ζάντα. Διατήρηση και Αποθήκευση Πρέπει να γίνεται: - Σε χώρο με εξαερισμό, χωρίς υγρασία και θερμότητα, χωρίς να βρίσκονται σε απευθείας επαφή με τον ήλιο και τις εξωτερικές συνθήκες. - Μακρυά από κάθε χημική ουσία - Μακρυά από ξένα σώματα που μπορεί να διεισδύσουν στην γόμα (καρφιά,ξύλο…) - Μακρυά από κάθε υλικό που μπορεί να προκαλέσει σπινθήρα ή ηλεκτρική εκκένωση (φορτιστές μπαταριών, γυμνά καλώδια ή μπρίζες…) Πιέσεις ελαστικών Η τήρηση των πιέσεων που συνιστά ο κατασκευαστής του οχήματος ή του ελαστικού, έχει καθοριστική σημασία για την ασφαλή κίνηση οτυ οχήματος. Η πίεση κάτω από την κανονική, προκαλεί αφύσικη άνοδο της θερμοκρασίας των συστατικών του ελαστικού. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε μη αναστρέψιμη φθορά του ελαστικού και την καταστροφή του με απότομο κλατάρισμα. Οι αρνητικές επιπτώσεις των ανεπαρκών πιέσεων δεν εμφανίζονται – κατ’ ανάγκη – αμέσως, μπορεί μάλιστα να εκδηλωθούν αρκετό καιρό μετά την διόρθωση των πιέσεων. Κάθε 2 εβδομάδες πρέπει να κάνετε έλεγχο των πιέσεων όταν το ελαστικό είναι «κρύο» και ΠΟΤΕ μην ξεφουσκώνετε τα ελαστικά όταν είναι ΖΕΣΤΑ. Η βαλβίδα πρέπει να έχει στεγανό καπάκι. Κατασκευή των Ελαστικών Οι ελαστικά κατασκευάζονται σύμφωνα με τις σχετικά τυποποιημένες διαδικασίες και τα μηχανήματα, σε περίπου 450 εργοστάσια ροδών στον κόσμο. Πάνω από 1 δισεκατομμύριο ελαστικά κατασκευάζονται ετησίως, κάνοντας τη βιομηχανία ελαστικών τον καταναλωτή πλειοψηφίας του φυσικού λάστιχου. Τα εργοστάσια ελαστικών αρχίζουν με τις πρώτες ύλες όπως το λάστιχο, ο Μαύρος άνθρακα, και χημικές ουσίες και παράγουν τα πολυάριθμα εξειδικευμένα συστατικά που συγκεντρώνονται και πολυμερίζονται (ψήνονται). Αυτό το άρθρο περιγράφει τα συστατικά που συγκεντρώνονται για να δημιουργήσουν ένα ελαστικό, τα διάφορα υλικά, τις χρησιμοποιούμενες διαδικασίες και τα μηχανήματα παραγωγής, και το γενικό επιχειρηματικό πρότυπο. 1 κατασκευή 1.1 Εσωτερικό ελαστικού 1.2 πτυχή σκελετού 1.3 Πλαινά τοιχώματα 1.4 Σκελετός στήριξης 1.5 Πάνω μέρος 1.6 Δημιουργία ενίσχυσης πέλματος (λινών) 1.7 Πέλμα 1.8 Γόμα 1.9 άλλα συστατικά 2 υλικά 3 διαδικασία 3.1 Σύνθεση και μίξη 3.2 Προετοιμασία υλικών 3.3 Κατασκευή ελαστικού 3.4 τελικό ψήσιμο 3.5 τελείωμα ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ https://www.e-wheels.gr/Images/Uploa...s_cutaway3.gif https://www.e-wheels.gr/Images/Uploa...ad-diagram.jpg Το ελαστικό είναι το μοντάρισμα των πολυάριθμων συστατικών που τοποθετούνται σε ένα τύμπανο και κατόπιν ψήνονται κάτω από θερμότητα και πίεση. Η θερμότητα διευκολύνει μια αντίδραση πολυμερισμού που διασυνδέει τα λαστιχένια μονομερή για να δημιουργήσει τα μακριά ελαστικά μόρια. Αυτά τα πολυμερή σώματα δημιουργούν την ελαστική ποιότητα που επιτρέπει στο ελαστικό να συμπιεστεί στην περιοχή όπου έρχεται σε επαφή με την επιφάνεια του δρόμου και την επαναφορά του πίσω στην αρχική μορφή , υπό υψηλής συχνότητας περιστροφή. Τα χαρακτηριστικά συστατικά που χρησιμοποιούνται στο μοντάρισμα αναφέρονται πιο κάτω. ΤΟ ΕΣΩΤΕΡΙΚΟ ΤΟΥ ΕΛΑΣΤΙΚΟΥ το εσωτερικό του ελαστικού είναι ένα εξαλασμένο λαστιχένιο φύλλο «halobutyl» που συντίθεται με τις πρόσθετες ουσίες που οδηγούν στη χαμηλή διαπερατότητα αέρα. Το εσωτερικό βεβαιώνει ότι το ελαστικό θα κρατήσει τον πεπιεσμένο αέρα μέσα, χωρίς διαρροή μέσω της λαστιχένιας δομής. ΠΤΥΧΗ ΤΟΥ ΣΚΕΛΕΤΟΥ Είναι ένα πεπιεσμένο φύλλο που αποτελείται από ένα στρώμα του λάστιχου, ένα στρώμα της ενίσχυσης , και ένα δεύτερο στρώμα του λάστιχου. Το πρώτο κλωστοϋφαντουργικό προϊόν που χρησιμοποιήθηκε ήταν το βαμβάκι και τα πιό πρόσφατα υλικά περιλαμβάνουν το τεχνητό μετάξι, το νάυλον, τον πολυεστέρα, και Kevlar. Τα ελαστικά των επιβατικών έχουν χαρακτηριστικά μια ή δύο πτυχές σκελετού. Οι πτυχές του σκελετού δίνουν τη δύναμη στην δομή των ελαστικών. Τα ελαστικά φορτηγών, τα ελαστικά motocross, και οι ρόδες αεροσκαφών έχουν σταδιακά περισσότερες πτυχές. Οι «ίνες» είναι ιδιαίτερα εύκαμπτες αλλά σχετικά ανελαστικές ΠΛΑΙΝΑ ΤΟΙΧΩΜΑΤΑ Τα πλαινά είναι μη-ενισχυμένα εξελασμένα κομμάτια, με πρόσθετες ουσίες για να δώσουν στις πλευρές καλή αντίσταση γδαρσίματος και περιβαλλοντική αντίσταση. Οι πρόσθετες ουσίες που χρησιμοποιούνται στα πλαινά περιλαμβάνουν αντιοξειδωτικά στοιχεία. Τα εξελασμένα κομμάτια των πλαινών είναι ασύμμετρα και παρέχουν μια παχιά λαστιχένια περιοχή για να επιτρέψουν την εγγραφή των στοιχείων των ελαστικών και των σχεδίων διακόσμησης. ΣΚΕΛΕΤΟΣ ΣΤΗΡΙΞΗΣ Είναι ζώνες χαλύβδινου σύρματος μεγάλης δύναμης που περιβάλλεται με μια λαστιχένια ένωση. Το καλώδιο αυτό είναι ντυμένο με πρόσθετα κράματα χαλκού ή ορείχαλκου. Τα επιστρώματα προστατεύουν το χάλυβα από τη διάβρωση. Χαλκός στο κράμα και θείο στο λαστιχένιο περίβλημα για να παράγει το σουλφίδιο του χαλκού, το οποίο βελτιώνει τη σύνδεση του σύρματος στο λάστιχο. Το εσωτερικό πλαίσιο είναι άκαμπτο και ανελαστικό, και παρέχει την αντοχή για να εγκαταστήσουμε μηχανικά το ελαστικό στον τροχό. Το λάστιχο που περιβάλλει το σύρμα περιλαμβάνει τις πρόσθετες ουσίες για να μεγιστοποιήσει τη δύναμη και την ανθεκτικότητα. ΠΑΝΩ ΜΕΡΟΣ (ΚΟΡΩΝΑ) Το πάνω μέρος είναι ένα τριγωνικό εξελασμένο κομμάτι που ενώνεται με το σύρμα του εσωτερικού πλαισίου. Παρέχει ένα «μαξιλάρι» μεταξύ του σύρματος και της εύκαμπτης εσωτερικής πτυχής του σκελετού. Ονομάζεται filler. ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΕΝΙΣΧΥΣΗΣ ΠΕΛΜΑΤΟΣ (λινών) Είναι πεπιεσμένα φύλλα που αποτελούνται από ένα στρώμα λάστιχου, ένα στρώμα των λεπτών ινών χάλυβα, και ένα δεύτερο στρώμα του λάστιχου. Οι ίνες χάλυβα προσανατολίζονται ακτινωτά στην Radial κατασκευή ελαστικών, και σε αντίθετες γωνίες στην Bias κατασκευή ελαστικών. Οι ζώνες αυτές δίνουν τη δύναμη στο ελαστικό και την αντίσταση στα ζουλίγματα , παραμένοντας εύκαμπτο. Στα ελαστικά των επιβατικών υπάρχουν συνήθως δύο ή τρεις ζώνες. ΠΕΛΜΑ Είναι ένα παχύ εξελασμένο κομμάτι που περιβάλλει το σκελετό του ελαστικού. Τα συστατικά του πέλματος περιλαμβάνουν τις πρόσθετες ουσίες για να μεταδώσουν την αντοχή και την έλξη και την περιβαλλοντική αντίσταση. Η εξέλιξη του πέλματος είναι μια διαδικασία δύσκολη, δεδομένου ότι οι σκληρές ενώσεις έχουν τα μακροχρόνια χαρακτηριστικά αλλά τη φτωχή έλξη στον δρόμο ενώ οι ####### ενώσεις έχουν την καλή έλξη αλλά όχι την μακροζωία. ΓΟΜΑ Η γόμμα παρεμβάλει ένα εξελασμένο συστατικό μεταξύ της ζώνης του χάλυβα και του πέλματος για να απομονώσει το πέλμα από τη μηχανική καταπόνηση λόγω της πιθανής επαφής με τις ζώνες χάλυβα. ΑΛΛΑ ΣΥΣΤΑΤΙΚΑ Οι μέθοδοι κατασκευής των ελαστικών ποικίλλουν και στον αριθμό και τον τύπο συστατικών που χρησιμοποιούνται, καθώς επίσης και στην σύνθεση του κάθε συστατικού, σύμφωνα με την χρήση και το όριο τιμής του ελαστικού . Οι κατασκευαστές καινοτομούν συνεχώς με νέα υλικά και μεθόδους κατασκευής προκειμένου να επιτευχθεί η υψηλότερη απόδοση με χαμηλότερο κόστος. ΥΛΙΚΑ - Το φυσικό λάστιχο , ή Polyisoprene είναι το βασικό ελαστομερές που χρησιμοποιείται στο ελαστικό - Στυρόλιο-βουταδιένιο co-πολυμερές (SBR) είναι ένα συνθετικό λάστιχο που αντικαθιστά συχνά εν μέρει το φυσικό λάστιχο - Polybutadiene χρησιμοποιείται σε συνδυασμό με άλλα λάστιχα λόγω της χαμηλής συγκέντρωσης θερμότητας - Το Halobutyl χρησιμοποιείται για το εσωτερικό πλαίσιο , λόγω της χαμηλής διαπερατότητας αέρα του. Τα άτομα αλόγονου παρέχουν έναν δεσμό με τον σκελετό που είναι κυρίως φυσικό λάστιχο. Το Bromobutyl είναι ανώτερο από Chlorobutyl, αλλά είναι ακριβότερο - Μαύρος άνθρακας, περιλαμβάνεται σε υψηλό ποσοστό της λαστιχένιας ένωσης. Αυτό δίνει ενίσχυση και αντίσταση γδαρσίματος - Πυρίτιο, που χρησιμοποιείται μαζί με το Μαύρο άνθρακα στα ελαστικά υψηλής απόδοσης, ως ενίσχυση λόγω συγκέντρωσης θερμότητας - Το θείο διασυνδέει τα λαστιχένια μόρια στη διαδικασία ψησίματος - Επιταχυντές είναι σύνθετες οργανικές ενώσεις που επιταχύνουν το ψήσιμο - Ενεργοποιητές που βοηθούν τον πολυμερισμό. Ο κυριότερος ενεργοποιητής είναι το οξείδιο ψευδάργυρου - Αντιοξειδωτικά και αντιοζονοτικά που αποτρέπουν το ράγισμα, λόγω της δράσης του φωτός του ήλιου και του όζοντος ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ Τα στάδια της διαδικασίας παραγωγής διαιρούνται σε πέντε τμήματα που εκτελούν πρόσθετες διαδικασίες. Αυτά συνήθως υπάρχουν ως ανεξάρτητα εργοστάσια μέσα σε ένα εργοστάσιο. Οι μεγάλοι κατασκευαστές ελαστικών μπορούν να ιδρύσουν τα ανεξάρτητα εργοστάσια σε μια ενιαία περιοχή, ή να τα τοποθετήσουν σε μια ευρύτερη περιοχή. ΣΥΝΘΕΣΗ ΚΑΙ ΜΙΞΗ Είναι η συγκέντρωση όλων των συστατικών που απαιτούνται για να δημιουργηθεί μια παρτίδα λαστιχένιας ένωσης. Κάθε συστατικό έχει ένα διαφορετικό μίγμα στοιχείων σύμφωνα με τις ιδιότητες που απαιτούνται . Η μίξη είναι η μηχανική διαδικασία προκειμένου τα συστατικά να συνδυαστούν σε μια ομοιογενή ουσία. Οι αναμίκτες είναι συχνά εξοπλισμένοι με δύο αντιθέτως περιστρεφόμενους στροφείς μέσασε ένα τεράστιο δοχείο και αναμιγνύουν τη λαστιχένια μάζα μαζί με τις πρόσθετες ουσίες. Η μίξη γίνεται σε τρία ή τέσσερα στάδια για να ενσωματώσει πλήρως τα συστατικά . Η διαδικασία παράγει ιδιαίτερη θερμότητα, έτσι και οι στροφείς και το δοχείο ψύχονται με νερό για να διατηρηθεί μια θερμοκρασία αρκετά χαμηλή να μην αρχίσει ο πολυμερισμός. Μετά από την ανάμιξη το λάστιχο πέφτει σε μια μήτρα και τροφοδοτείται από μια μεταφορική βίδα σε έναν σύμπλεγμα κυλίνδρων ή μπορεί να πέσει σε ένα ανοικτό σύστημα μύλων . Ένας μύλος αποτελείται από δίδυμους αντίθετα περιστρεφόμενους κυλίνδρους, (ο ένας που κόβει οδοντωτά), που παρέχουν την πρόσθετη μηχανική κατεργασία στο λάστιχο, και παράγουν ένα παχύ λαστιχένιο φύλλο. Το φύλλο τραβιέται από τους κυλίνδρους υπό μορφή λουρίδας. Η λουρίδα ψύχεται , τοποθετείται πάνω της talc, και τοποθετείται σε παλέτες. Η ιδανική ελαστική ένωση, σε αυτό το σημείο ,θα είχε μια ιδιαίτερα ομοιόμορφη υλική διασπορά, εντούτοις στην πράξη υπάρχει ιδιαίτερη ανομοιομορφία . Αυτό οφείλεται σε διάφορες αιτίες, συμπεριλαμβανομένων των καυτών και κρύων σημείων στον κάδο και τους στροφείς των αναμικτών, της υπερβολικής λείανσης των στροφέων, της επένδυσης των στροφέων, και της κακής κυκλοφορίας στα διάφορα σημεία της ροής. Κατά συνέπεια, μπορεί να υπάρξει λίγο περισσότερος Μαύρος άνθρακα εδώ, και λίγο λιγότερο εκεί μαζί με λίγες μάζες Μαύρου άνθρακα αλλού, οι οποίες δεν αναμιγνύονται καλά με το λάστιχο ή τις πρόσθετες ουσίες. Οι αναμίκτες ελέγχονται συχνά , η ροή στη μηχανή αναμικτών μετριέται, και η μίξη ολοκληρώνεται με την επίτευξη ενός διευκρινισμένου συνολικού ποσού ενέργειας των μιγμάτων που μεταδίδεται στη παρτίδα |
|
|